Motorola Moto Z2 Play Dual Sim 4GB RAM / 64GB Opslag Grijs Review

hsb85Testpanel 3 september 2017, laatste update op 4 september 2017, 72 views

Motorola Moto Z2 Play Dual Sim 4GB RAM / 64GB Opslag Grijs (Testpanel)

Telefoon gewonnen bij Testpanel, fijne telefoon met een goede baterij, Moto Mods uitbreidingen zijn leuk, maar niet nodig. Je kan ook gebruik maken van de vingerafdrukscanner als home/back/multitask knop, maar dan trilt hij iedere keer dat je hem aanraakt..

Pluspunten

• goede batterijduur
  • dual nanosim + apart microSD kaart slot
  • standaard 64gb geheugen en uitbreidbaar met microSD
  • snelle vingerafdrukscanner
  • usb-c aansluiting
  • uitbreidbaar met Moto Mods
  • zuidige SD626 processor
  • Android 7.1.1 met Oreo onderweg

Minpunten

• niet altijd 4g waar ik dat voorheen wel had
  • standaard shell is heel glad
  • vingerafdrukscanner trilt bij gebruik
  • tijdens laden met TurboPower lader wordt de telefoon warm
  • laagste helderheid in een donkere kamer is nog te hoog

versie 1: 3 september 2017
versie 2: 4 september 2017; spelfouten

Eerst hoe ik aan de telefoon gekomen ben; op donderdag 24 augustus ben ik uitgenodigd om op het Tweakers HQ langs te komen om de Moto Z2 Play te leren kennen en we kregen daarbij ook een cursus fotografie met een smartphone. Als een van de 15 gelukkigen mocht ik uiteindelijk na een quiz over het toestel en Tweakers zelf een van de toestellen die we die avond gebruikt hadden meenemen. Uiteraard wel nadat hij weer op fabrieksinstellingen gezet was.

Ik heb zelf ervaring met heel veel verschillende toestellen en OS'en, ik heb vanuit mijn werk een iPhone 6 en ook een tijd met een Nexus 5 met CrDroid met 7.1.2 rondgelopen. Mijn voorkeur zit ergens tussen iOS en Android in. Aangezien ik geen fan ben van Evilcorp haal ik die apps het liefste er meteen vanaf en zit ik daarmee beter bij iOS, al vind ik de personalisaties die mogelijk zijn met Android toch een van de sterke kanten en met een midrange toestel is Android nu eindelijk ook goed te doen.

Algemene beoordeling
De Moto Z2 Play is een hoge midrange/ instapper voor high end model. midrange door de processor en een HD scherm maar daar blijf het ook bij. Al vind ik de processor juist een voordeel. Een 835 is in volledige overkill en niet zo zuinig als een 626, en een 1440p scherm is scherp, maar dat zie je toch niet boven een HD scherm en het vreet alleen maar meer stroom.

Andere positieve (highend) punten zijn de accuduur, 64GB ROM, USB-C, hele snelle vingerafdrukscanner en dual sim mogelijkheid met een aparte microSD slot.

Voor mij zou dit daarom het ideale toestel kunnen zijn.
Er is echter een ding dat me redelijk irriteert en dat is dat de vingerafdrukscanner altijd trilt als je hem aanraakt en ook redelijk hard en luid. Het eerste dat ik altijd doe met een nieuwe telefoon is alle geluiden en trillingen uitzetten die met elke aanraking komen en vind het daarom heel vervelend dat dat met de vingerafdrukscanner niet kan.

Featureset
- Android 7.1.1 met 1 juli security patch
- 12 megapixel camera achter met f/1.7
- 5 megapixel camera voor met f/2.2 en eigen flits
- Full HD Amoled 5,5 inch scherm
- 3000mAh batterij (uitbreidbaar met een moto mod)
- Dual Sim en losse microSD
- volledige NL 4G connectiviteit
- NFC

Bereik
Qua bereik zou je geen problemen mogen hebben, Motorola was zelfs de fabrikant van de allereerste mobiele telefoon, dus ervaring moeten ze zeker hebben. Al heb ik in het begin wel twee dagen rondgelopen en alleen maar een H of zelfs 3G rechts bovenin zien staan. Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik de netwerksettings van de telefoon kon resetten en na een reset zie ik gelukkig eigenlijk vooral 4G. Wel jammer dat ik alle wifi en bluetooth instellingen, die over kwamen bij mijn backup van mijn vorige telefoon, opnieuw moet instellen.

Het bereik tijdens een gesprek en de gesprekskwaliteit zijn conform verwachting goed.

Accuduur
De accuduur van dit toestel is goed te noemen. Mijn oude telefoons hebben eigenlijk altijd een te slechte accu gehad dus nu erg fijn om een dag rond te lopen met het toestel en me niet druk te hoeven maken dat de batterij binnenkort leeg gaat. Zoals in onderstaande plaatjes te zien, heb ik na een dag werken en veelvuldig de telefoon gebruiken nog 24% over. Dat is bij mij Palm Pre+, Palm Pre2, Nexus 5 en iPhones wel anders geweest. Bij mijn nexus 5 mocht ik al blij zijn met 2,5 uur SOT en bij de Palm Pre's als de telefoon nog aan was nadat ik hem twee uur daarvoor van de lader gehaald had.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1DOA0S1mgHglQmb.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1DOA0S7Y3cjUgBU.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1DOA0S2Rd9pCME5.png

Gebruiksgemak
De telefoon draait op Android 7.1.1 met de security patch van 1 juli 2017. en kan dankzij de SD626 processor alles met gemak aan. Tijdens de initiŽle installatie ging het terugzetten van de apps veel sneller bijvoorbeeld dat eerder bij mijn Nexus 5 met een SD800.

Mede door de goede accuduur heb ik eigenlijk geen omkijken meer naar de telefoon, een lege accu zat vroeger altijd in mijn achterhoofd, maar het is mij nog niet gelukt om hem leeg te krijgen binnen 1 dag en dat is wel het belangrijkste gemak dat ik voel.

Scherm
Het scherm is een Full HD Amoled scherm van 5,5 inch. in de zon is het scherm nog goed afleesbaar, maar dat is hij 's avonds jammer genoeg in een donkere slaapkamer ook. De helderheid zou van mij wel iets lager mogen.

Design
De Z2 Play heeft een standaard design waar ik eigenlijk niets op aan te merken heb. Motorolla heeft zich met de Moto Mod's gecommitteerd aan een bepaald design voor de Z series en ik kan me daar wel in vinden. Ligt goed in de hand.

Bouwkwaliteit en afwerking
Het toestel heeft een goede bouwkwaliteit en afwerking, hij voelt goed in de hand en is zo stevig dat ik hem niet kan buigen als ik het probeer. De oude Z Play had een glazen achterkant en dat heeft deze gelukkig niet. Ik ben geen fan van gladde toestellen en ondanks dat de Z2 play een metalen achterkant heeft, is dit gelukkig in de hand wel 'stroef' genoeg om niet zomaar uit je hand te glijden.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Tijdens het testpanel heb ik wel een paar keer een probleem gehad dat de Hasselblad TueZoom Camera Moto Mod crashte, maar dat is sinds ik hem als ik mijn dagelijkse toestel gebruik niet meer gebeurd. Een belangrijk onderdeel van betrouwbaarheid vind ik ook het update beleid en de security patches die gaan komen. Tijdens de avond is er ook gesproken over het update beleid en dat een highrange toestel, zoals de Z2 Play, twee upgrades gaan krijgen en over een jaar komt dus Android 9 ook nog uit voor dit toestel. Ik vind dit een hele fijne geruststelling en positief voor de toekomst.

Beeldkwaliteit opname
Tijdens het testpanel hebben we na de theorie over foto's maken met een smartphone het ook meteen in werkelijkheid mogen brengen. We zijn met een Hasselblad True Zoom Camera Moto Mod naar buiten gegaan waar een model ons op stond te wachten. Na eerst een paar proef foto's te maken en over het gekke gevoel van een model te fotograferen te stappen. Lukte het redelijk om mooie foto's te maken, al vond ik de foto's beter toen ik de mod van de telefoon haalde en de foto's met de achtercamera van de telefoon te maken, vooral de foto's waar ik heel dichtbij scherp stelde gingen daarmee vele malen beter.

Op dit moment is de telefoon voor EUR 401 in de pricewatch te vinden, en ondanks dat ik dit niet hoefde te betalen, vind ik dat geen slechte prijs. Voor dat geld krijg je een telefoon die geen haperingen laat zien, een goede baterijduur heeft en updates gaat krijgen in de toekomst.

Belangrijke links met extra informatie
XDA: https://forum.xda-developers.com/z2-play
GoT: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1778391
Full list of Moto Mods: https://www.androidcentral.com/moto-mods

Heb jij ook een Motorola Moto Z2 Play Dual Sim 4GB RAM / 64GB Opslag Grijs?