Canon EF 24-70mm f/4L IS USM

Specificaties Gestabiliseerd met een filtermaat van 77mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF 24-70mm f/4L IS USM Review

BugBoy 3 september 2017, 898 views Product gekocht

Canon EF 24-70mm f/4L IS USM

Prima walkaround voor full-frame met een bouw als een tank. Goede beeldkwaliteit, waarbij IS in veel gevallen fijner is dan een extra stop.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Accurate AF
  • IS
  • Bouw

Minpunten

• Macro gimmick
  • Niet lichtsterk

Handling Score: 4
Scherpte (open) Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Vervorming Score: 3
Chrom. abberratie Score: 4
Vignettering Score: 4
Lens flare Score: 4
AF-snelheid Score: 4
Voor een full-frame is een 24-70mm objectief een beetje het standaardobjectief. Het liefst wil je een 24-70 f/2.8 IS USM, maar die heeft Canon niet. Dan heb je de volgende alternatiieven:Wil je lichtsterkte, dan is er maar één optie en dat is de 24-70 f/2.8L II IS USM en dan heb je een prachtobjectief. Wel duur en relatief zwaar. Met de 24-105 f/4L II IS USM heb ik geen ervaring. Van zijn voorganger was ik niet onder de indruk, maar gezien de reviews lijkt het een stuk beter geworden te zijn.

De 24-70 f/4L IS USM is optisch minstens zo sterk, maar mist wat bereik. Met cashback (€180 retour) kost die ongeveer de helft van de 24-105, dus voor mij was de keuze snel gemaakt. De 70-200 f/2.8L IS USM sluit prima aan op dit bereik, dus het is vooral wat vaker wisselen.

Om de lichtsterkte deels op te vangen heb ik een 50 f/1.8 en 85 f/1.8 gekocht. Lekker lichte primes die nog ruim een stop sneller zijn dan de 24-70 f/2.8. Verder natuurlijk niet te vergelijken, maar voor mij prima.

De beeldkwaliteit vind ik erg goed. Zelfs wide-open is het op 100% view prima. Contrast neemt wat af en in de hoeken, maar zelfs de hoekscherpte vind ik nog erg goed bruikbaar wide-open.

Voor het geld vind ik het een topobjectief. Voor situaties met weinig licht zou je wellicht liever een 24-70 f/2.8 hebben, maar voor de meeste mensen is denk de f/4 de beste keuze. IS werkt erg goed, AF is vlot en betrouwbaar en het objectief is erg degelijk gebouwd.

De lenskap is gemaakt voor de 24mm en daarmee best wijd. Heel veel heb je er niet aan, maar voor bescherming van je lens is het natuurlijk al een voordeel. De oude 24-70 f/2.8 had dit heel elegant opgelost door een "reverse zoom".

Macro mode
De lens heeft een macro mode. Leuk voor de marketing, maar je kunt er niet veel mee. Je houdt vrijwel geen afstand over tussen lens en onderwerp, dus belichten is vrijwel niet mogelijk. Leuk als gimmick, maar in de praktijk kan ik er eigenlijk niet veel mee.

Heb jij ook een Canon EF 24-70mm f/4L IS USM?

Toch altijd leuk om te zien dat mensen even de tijd nemen om een review met hun beleving er bij hier te plaatsen

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.