Canon EF 16-35mm f/4L IS USM Review

BugBoy 3 september 2017, 27 views

Canon EF 16-35mm f/4L IS USM (Product gekocht)

Erg scherp groothoekobjectief dat gebouwd is als een tank. Niet lichtsterk, maar de IS maakt een hoop goed.

Pluspunten

• Scherp
  • IS
  • Bouw

Minpunten

• Niet lichtsterk

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 3
Vignettering Score: 3
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 5
Op mijn 40D had ik de Canon EF 10-22 USM en dat vond ik altijd een erg prettig objectief. Soms kom je met de standaardzoom net te kort en bij sommige landschappen is een nog bredere hoek gewoon mooier. Vooral bij fraaie wolkenpartijen kan een groothoek een heel mooi en dramatisch effect geven.

Bij de overstap naar full-frame had ik een nieuwe groothoek nodig en dan heb je de keuze tussen:De 11-24 spreekt het meest tot de verbeelding, maar met een prijs van 3.000+ ligt die niet echt in mijn budget. De 16-35 f/2.8 III is een pareltje maar met 2.000+ nog steeds erg prijzig. De EF 16-35 f/4.0L IS USM is wellicht niet heel erg lichtsterk, maar de 4-stops stabilisatie maakt een hoop goed. Ook ligt de prijs rond de 1.000 en dat is al een heel stuk schappelijker.

Een groothoeklens gebruik ik vooral voor landschappen en dan is 4-stops IS vaak waardevoller dan een stop lichtsterker. Voor groothoek is scherptediepte vaak toch al minder spannend, dus ook dat mis ik niet.

Voor het prijsverschil met de 16-35 f/2.8L III USM vind ik dit een geweldig objectief. Mijn exemplaar vind ik erg scherp. Wide-open wel wat vignettering, maar met Lightroom is dat redelijk te corrigeren. Scherpte en contrast zijn wide-open voor mij al ruim voldoende, maar iets afgestopt vind ik het erg goed. Vertekening is wel aanwezig, maar voor een zoomlens acceptabel. Daarbij is dit ook in Lightroom prima te

Daarbij is de lens gebouwd als een tank en de AF erg accuraat. Snelheid van de AF is bij groothoek vaak geen probleem en dat is hier ook zo.

Heb jij ook een Canon EF 16-35mm f/4L IS USM?