HGST Ultrastar He10 (SATA 6Gbps, 4Kn ISE), 8TB Review

robbie303 3 september 2017, 579 views Product gekocht

HGST Ultrastar He10 (SATA 6Gbps, 4Kn ISE), 8TB

Doet het alleen goed in AHCI mode.

Pluspunten

• snel

Minpunten

• Werkt niet goed in IDE mode

Wist eerst niet dat een 4Kn schijf niet draait op W7, dus moest eerst upgraden naar W10. Formatteren duurde ongeveer halve dag.. Geen foutmeldingen.
Van WesternDigital naar HGST copieren haalde de schijf zo'n 60MByte/sec, dat was lager dan wat het moest zijn. Ook maakte de schijf soms heel hard geluid alsof hij sectors niet kon vinden zoals bij CRC errors en dan daalde de transferrate seconden lang onder de 10MByte/sec.
De HGST Drive Fitness Test duurde me te lang, minimaal 12 uur.
Bleek dat wanneer ik in de Bios de SATA mode van IDE naar AHCI veranderde dat dan de HGST het prima deed.
Het is bizar dat deze schijf in IDE mode zulke rare fenomenen vertoond. Net alsof de schijf kapot is inclusief het bijbehorende geluid.

Heb jij ook een HGST Ultrastar He10 (SATA 6Gbps, 4Kn ISE), 8TB?

Bijna alle moderne nieuwe harddisks zijn geoptimaliseerd voor AHCI-modus. IDE mode is al ~ 10 jaar niet meer de standaard. Daardoor ervaar je een vreselijk trage disk in IDE-modus, alleen al omdat dan niet de maximale snelheid van de bus (sata) gehaald kan worden. De disk kan wel sneller, maar krijgt het niet door de IDE-modus geperst als het ware.

Daarnaast heb je om van de volledige 4 TB gebruik te maken een GPT partitietabel nodig op de disk, in plaats van MBR (wat tot en met Windows 7 de standaard was, ook al een stokoude standaard). GPT wordt in Windows 7 wel ondersteund, maar alleen als je dat aanzet en de disk niet gebruikt voor Windows zelf. Alleen als je Windows 7 64-bits hebt, en een moederbord met UEFI, dan kun je Windows 7 met wat omwegen wel booten vanaf de disk. Dus: onmogelijk: nee, maar ingewikkeld: ja.
Bovenstaande alinea neem ik terug, want die heeft niets te maken met wat je schrijft. Ik las de term 4Kn verkeerd. Dat werkt inderdaad niet in Windows 7.

Los hiervan heb je al Windows 10 (ik hoop dat je dat op een ssd hebt gezet), en werkt de disk nu wel :) Werkt 'ie ook een beetje goed? Is de snelheid weer wat je verwacht, maakt hij niet te veel herrie?

[Reactie gewijzigd door roland83 op 13 september 2017 20:28]

Ja, Ik heb W10 speciaal geinstalleerd voor deze HGST.
De HGST werkt goed. De rare fenomenen die de schijf vertoonde onder IDE mode zijn er niet meer.
De schijf is sneller dan mijn 6GB WD red.
Hij maakt wel stuk meer lawaai tijdens lezen en schrijven dan WD schijven.