Specificaties 6" E-Paper scherm met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

iRiver EB02 Story Wit Review

tweakerharrie 24 maart 2010, laatste update op 24 maart 2010, 7.981 views

iRiver EB02 Story Wit

Pluspunten

• start in 7 seconden
  • voor het geld een goede ereader
  • mooi vormgegeven
  • plat en licht

Minpunten

• A4 documenten lezen past niet goed. Kies dan een 10 inch reader
  • screensaver niet uit te zetten
  • zoeken en navigeren gaat langzaam

Veelzijdigheid Score: 3
De iriver story is voor het geld (285 euro) een goede ereader die wel beperkt is omdat veel documenten in de wereld nog A4 georiŽnteerd zijn. Deze A4 readers zijn nog erg duur en daarmee wacht ik nog. De iriver story voldoet voorlopig goed. Het is prettig lezen. De zoekfunctie is zeer beperkt, je kunt bij de ondersteunde formaten pdf, epub, doc, docx en txt op bestandsnaam zoeken maar niet in de tekst zelf zoeken. Sinds de firmware 1.61 (maart 2010) is zoeken in een pdf en epub mogelijk!

In de doos

Het is een grote doos maar schijn bedriegt. Er zit een ereader in van 15 cm keer 10 cm en een mini usb kabel. Dat is alles! De rest is lucht en schuim. Op de binnenkant van de doos staat in 20 talen een zeer beknopte handleiding gedrukt. Voor een normale computergebruiker lijkt me dat niet nodig om te bewaren.
Op de ereader zelf staat een manual in pdf in het Engels.

Knoppen en specs

De iriver story heeft een 6 inch scherm en ziet er mooi wit uit. Het lijkt zeer sterk op een Witte Macbook qua vormgeving. Er zit aan beide zijkanten een "next" en "previous" knop dus bladeren kan zowel links- als rechtshandig. Duurdere readers hebben een touchscreen. Deze dus niet. Je moet navigeren met de knoppen. Aan de voorkant zit een geheugenkaart van het type SD ingang, een mini USB ingang, telefoonaansluiting, microfoon en de aan- en uit knop. De SD ingang en de USB ingang is afgeschermd met een klepje en hier zit ook heel een gaatje voor een harde reset. Onder het leesgedeelte, het 6 inch scherm en met een querty toetsenbord. De reader is 200 gram denk ik en hij is enorm dun. Hij is dunner dan mijn iphone. Achterop zit een luidspreker achter een metalen streep gaas. Intern heeft hij 2 gig geheugen en het maximale geheugen van SD die gelezen kan worden is 32 gig.

Formaten

Hij leest bestanden met .DOC, .DOCX (Office 2007), PDF, TXT, Tif en JPG en EPUB. Hij resized grotere bestanden maar grote jpg bestanden zoals scans van 2600 pixels kan hij niet resizen en hij meld dat ook. JPG bestanden die in een ZIP file zitten leest hij ook. Dat is ook niet zo vreemd dat hij dat kan want een EPUB is een gezipped XML bestand.
Je kunt zelf lettertypes installeren maar de meeste documenten worden in het standaard lettertype getoond. De eigen ingestelde lettertypes worden wel gebruikt in txt en word documenten. Ebook is vaak times roman en die vind ik niet mooi lezen maar dat kan ik niet aanpassen.

Gebruik

Opstarten is 7 seconden en dan is hij klaar voor gebruik. Er jammer dat er in mijn gekochte versie een oude firmware in zat. Ik downloade de nieuwste 1.50 en deze moest ik installeren door het bestand te kopieren in de hoofdmap. Bij het ontkoppelen van de reader installeerde de firmware zich meteen zelf. Dat viel reuze mee.
Aansluiten op een computer is eenvoudig. Op het moment dat je hem inplugt in de USB ngang van een computer toont de ereader kort een keuze: batterij opladen (standaard keuze) of gebruik als verwisselbare schijf. Als je dat laatste kiest (pijltje naar beneden op enter drukken) popt direct op de computer een schijf in beeld. Als er een SD schijf inzit dan poppen er twee schijven in beeld. De ene is de ereader en de ander de SD kaart.
Bestanden erop zetten is net als gebruik van een USB stick. Je kunt submappen maken en de reader leest ook spaties in mappen. Je moet wel rekening houden door de belangrijke kenmerken van een bestand aan het begin van de bestandsnaam te zetten want de reader toont alleen de eerste 24 letters van het bestand. Ebooks lezen is geweldig, de tekst is net zo leesbaar als papier. Het is geen scherm met backlight maar e-ink en als je het scherm kantelt dan blijft de tekst keurig leesbaar. Documenten in Word, Ebooks en PDF bestanden kunnen een kwartslag worden gedraaid. Plaatjes helaas niet. Net als de zoom functie, deze werkt bij documenten maar niet bij plaatjes. Er is ook een functie om de kantlijnen smaller te maken, dat werkt met alle documenten maar niet met afbeeldingen.
TXT bestanden breekt hij niet mooi af. Hij gaat middenin een woord naar de volgende regel.
Het bladeren per pagina is een 3 a 4 seconden. Openen van een nieuw document ook zoiets.

Een pdf lezen komt bij mij het meest voor. Ik ben 40+ maar kan alles goed lezen. De inzoom functies en kantlijn verklein functie zijn handig maar omdat het scherm een resolutie heeft van 160 dpi is een A4 op 6 inch wel te lezen. Soms wil je dat. Ik zoom meestal wel in.
Zware pdf openen duurt soms wel 8 seconden. Als de pdf eenmaal open is duurt het bladeren naar de volgende pagina 3 a 4 seconden. Ik heb pdf boeken van soms 500 bladzijden. Als je de "next" knop ingedrukt houdt dan vliegt een voortgangsbalk en een teller naar een getal die de pagina aangeeft, als je bij de gewenste pagina bent druk je op "enter". Hij toont dan de gewenste pagina. Zo blader je in een paar seconden 200 bladzijden verder.

Alle digitale boeken en andere documenten (geen plaatjes) worden in een library getoond. In deze library kun je aan een icoon zien waar het document zich bevind. De library toont ook de extra SD inhoud!
Helaas kun je niet goed zoeken. Er is in het hoofdscherm "Boeken" en zoekfunctie maar dat is de enige keer dat de zoekfunctie beschikbaar is. Ik heb meer dan 500 scans in JPG formaat en daar kan ik niet in zoeken. In een digitaal boek zelf kun je sinds 1.61 firmware zoeken naar een woord of tekst. Veel PDF bestanden uit tijdschriften werken met kolommen. Omdat een gedeelte van de kolom getoond wordt mis je soms het overzicht waar je bent in het artikel. Een artikel waarbij de top en samenvatting niet een kolom staat en het artikel wel is onhandig door de iriver story weergegeven. De reader toont als eerste het begin van het artikel en de volgende "pagina" is pas de titel en samenvatting.
Nadeel is de hinderlijke screensaver met een paar schilderijen uit de 17e eeuw. Ik kan de screensaver niet aanpassen. Liever had ik een leeg scherm. Hij gaat wel uit na 3 uur.
De batterij heeft een zeer lange levensduur omdat alleen bladeren stroom kost, een volle batterij kan wel 7000 pagina's bladeren. De lange levensduur komt door de lage cpu de e-ink techniek. Ik heb hem nog maar een keer opgeladen (opladen duurt 5 uur) en hij gaat wel 50 uur tot 100 uur mee.

Extras

De iriver story heeft naast een ereader ook vier dingen extra: [1] een mp3 speler plus [2] memo’s typen, voice recording (dicteren) en [4] een agenda.
De mp3 speler werkt goed en de voice recorder ook. De bestanden worden in de ereader getoond.
Er is geen synchronisatie software voor de agenda en de memo’s dus de gebruiker moet zelf maar bedenken wat hij er mee doet. Ik heb een memo gemaakt maar kon deze niet vinden op de ereader als ik hem aansloot op de pc. Je kan hem pas vinden als je deze apart selecteert en op “exporteren” zet. Dan wordt het TXT bestand.
De agenda kon ik niet van de reader naar de computer krijgen.

hoesje

Ik gebruik hem veel en heb via Amazon UK een hoesje gekocht en dat bevalt goed. Mooi nep-leer en het kan tegen een stootje.

change log: paar dingen toegevoegd over de pc interface, batterij en de library. 15 jan 2010.
PDF lezen uitgebreid. 23 jan 2010.
23 maart 2010. Update over firmware 1.61 en hoesje.

Heb jij ook een iRiver EB02 Story Wit?

1. zet de iriver aan zonder geheugenkaart en zonder snoer eraan.
2. sluit hem aan op de pc.
3. Kies direct op de iriver "verwisselbare schijf"
4. De iriver krijgt een schijfletter van windows. Bij mij een F
5. Kopieer de firmware naar de hoofdmap "F:"
degelijke review, goed werk. een paar foto's en de kopjes dikgedrukt maken zouden hem afmaken wat mij betreft ;)

waar ik nog wel benieuwd naar ben. hoe lang gaat de batterij dan ongeveer mee? 'een zeer lange levensduur' zegt mij niet zoveel ;) En hoe lang duurt het om de batterij vervolgens weer op te laden?
Hoe zit het met PDF? Reflowt 'ie deze goed?
Bedankt voor de review. Ik wil ook graag weten hoe het met de weergave van PDF's zit. Kun je daar nog iets meer over vertellen?
Dit ding staat nu te koop op ibood voor 199 euro.
PDF lezen is prima maar bij grote bestanden kun je niet naar een bepaalde pagina gaan.
Wat wil je weten?
Het afbreken doet hij met de meeste pdf bestanden niet. Hij doet het alleen met bestanden van mijn werk. Daar hebben ze geen Adobe Standard maar cutePDF writer.

TXT bestanden breekt hij wel altijd verkeerd af.
ik heb de "iGadgitz Luxury Black Genuine Leather Case Cover Sleeve for iRiver Story e-Book"

Wordt ook geleverd in Nederland via Amazon.co.uk

De hoes is prima en beschermd goed.
dank voor de tips, ik zal straks even bijwerken plus een paar fotos.