Specificaties Bedrade PoE buitencamera + app - Bekijk alle specificaties

Foscam FI9853EP Review

arthurvanstrien 1 september 2017, 121 views

Foscam FI9853EP (Product gekocht)

De foscam FI9853EP is een goede camera voor een goede prijs. De camera heeft een goede webinterface en je kan bestanden opnemen op een microSD kaart en deze zelfs op afstand er af halen. De camera ondersteunt power over ethernet. Er zijn nog wat verbeterpunten, die staan in het review.

Pluspunten

• Power over ethernet
  • Kan opnemen op microSD kaart
  • Bestanden zijn op afstand van microSD kaart af te spelen
  • Alles is via webinterface te regelen.
  • Stevig
  • Power adapter meegeleverd
  • Schroeven en pluggen meegeleverd
  • Nachtzicht

Minpunten

• Power over ethernet adapter niet meegeleverd
  • Garantiesticker belette mij van het gemakkelijk installeren van de microSD kaart
  • Bol was moeilijk open te draaien om de microSD kaart te installeren
  • Functie "long time recording" niet uitgelegd in de gebruiksaanwijzing
  • Functie "long time recording" zorgt er voor dat je bestanden niet meer af te spelen zijn die opgenomen zijn
  • Kabels connecten moet buiten gebeuren want de kabelboom is te dik.

Kwaliteit Score: 5
De Foscam FI9853EP is nu iets meer dan 30 dagen in ons bezit. De start ging wat stroef maar de camera draait ondertussen zonder dat we er naar om moeten kijken.

Inhoud van de doos:

Bij het openmaken van de doos vindt met een camera en een power adapter. Ook is er een CD aanwezig met hierop de gebruiksaanwijzing en zijn er 3 pluggen en 3 schroeven meegeleverd. Het algeheel is goed verpakt.

Power over Ethernet, gemak met kabels:

Voor onze toepassing wilden wij maar één kabel naar de camera laten gaan, dit scheelt namelijk gaten boren in de muur. Gelukkig ondersteunt deze camera power over ethernet (POE), dit houd in dat naast de netwerkverbinding ook de stroom over de netwerkkabel gaat. Hiervoor heb je dan wel een POE switch of injector voor nodig. Wij hebben een TP-link injector aangeschaft. Iedere switch of injector met dezelfde versie kan want de apparaten spreken onderling af hoeveel voltage er geleverd moet worden, plug en play dus.

Interne micro SD kaart:

Wij hebben speciaal voor deze camera gekozen kom dat deze ook op een interne microSD kaart kon opslaan. Omdat een stukje straat te zien is nemen wij dus ook continue op deze microSD kaart op. Niet iedere microSD kaart kan er goed tegen contstant opnieuw beschreven te worden dus hierom hebben wij een long endurance microSD kaart aangeschaft van Sandisk. Deze doet zijn werk goed en op de 32GB past meer dan 3 dagen aan constante opname. De bestanden zijn in de webinterface terug te kijken (hier later meer over) maar op de IP camera draait ook een FTP server waarmee de bestanden op afstand van de microSD kaart afgehaald worden. Vanuit de webinterface is deze met een paar simpele klikken te openen op windows maar voor de mensen die geavanceerder willen, je kan het met iedere FTP client openen.
Als je vervolgens een bestand jaar de PC hebt gekopieerd dan kan je deze helaas niet met iedere speler afspelen. VLC werkt top net als Windows media player. Echter de standaard films en TV speler van windows 10 speelt deze bestanden niet af. Gelukkig is VLC speler gratis te downloaden. De bestanden die van de camera af komen bevatten ongeveer anderhalf uur aan opname.

Webinterface:

Zoals ik al eerder noemde heeft de camera een webinterface. Helaas werkt deze webinterface niet op iedere browser. Op windows kan hij gebruik worden op Internet Explorer en Firefox. Echter als je Google Chrome gebruikt dan kan je geen video's afspelen die op de microSD kaart opgenomen zijn al werkt de rest wel. Bij edge werkt het helemaal niet en kom je de webinterface niet eens binnen, jammer.
De webinterface is duidelijk en bied alles wat je nodig hebt om de camera in te stellen. Veel camera's verwijzen naar een app om de camera in te stellen maar hier is dat absoluut niet nodig.

App:

De camera kan ook bediend worden met een app maar deze heb ik niet gebruikt dus hier kan ik geen uitspraken over doen.

De stroeve start uitgelegd:

Na het openen van de doos ben ik enthousiast aan de slag gegaan om de camera te installeren. De gebruiksaanwijzing is over het algemeen zeer duidelijk en ik was ook zo op het punt aangekomen waarbij ik de microSD kaart in de camera moest stoppen. De gebruiksaanwijzing zei dat ik de bol open moest draaien maar een garantiesticker mij belette de bol open te maken. Na een telefoontje met Coolblue mocht ik de sticker verwijderen maar ik adviseer toch eerst met Coolblue contact op te nemen voor je dat zelf doet.
Na het verwijderen van de sticker was het nog een kweste van de bol open draaien en de microSD kaart er in te stoppen. De bol zat echter erg erg vast. Gelukkig ging hij open en daarna kon ik voorzichtig de microSD kaart installeren en hem weer dichtdraaien.
Het aansluiten was vervolgens zo gepiept en na een korte installatie kwam ik een paar uur later terug om te kijken wat het resultaat van de opnamen was. En daar kwam helaas nog een probleem opduiken. Wat ik namelijk ook deed, ik kon de bestanden op geen speler afspelen. Hierop contact opgenomen met de klantenservice van Foscam. De eerste persoon die ik sprak reageerde nogal kortaf maar toen ik wat later terugbelde werd ik zeer netjes geholpen. Na een dag of 15 en wat mails naar de fabriek toe was men er uit. Ik had de functie "long time recording" aan gezet en hoewel ik nog steeds niet weet wat die functie doet, het zorgt er voor dat je bestanden niet meer af te spelen zijn. Nadat ik die functie weer uitgezet had neemt hij nu perfect beelden op.

Conclusie:

De foscam FI9853EP is een goede camera voor een goede prijs. De camera heeft een goede webinterface en je kan bestanden opnemen op een microSD kaart en deze zelfs op afstand er af halen. De camera ondersteunt power over ethernet wat weer kabels scheelt en is degeleijk gebouwd.
Er zijn nog wel wat verbeterpunten voor Foscam. Zo zat er een garantiesticker op een onhandige plek. De kabelboom is nogal wat dik zodat de koppeling in een waterdicht kastje buiten gemaakt moet worden in plaats van binnenshuis. Tot slot is er een misser in de gebruiksaanwijzing want de functie "long time recording" word niet uitgelegd en het aanzetten van deze functie zorgt er voor dat de opgenomen bestanden niet af te spelen zijn.
Toch zou ik hem nog een keer kopen als we een tweede nodig hebben want ik ben er zeer tevreden mee.

Let op:
Kruiskopschroevedraaier vereist bij installatie.
Power over ethernet injector niet meegeleverd.
MicroSD kaart niet meegeleverd (long endurance MicroSD kaart geadviseerd).

Heb jij ook een Foscam FI9853EP?

foscam is een rukmerk als het op webinterfaces neer komt, ik heb er meerdere in bezit gehad en eigenlijk elke keer kwam het neer op brakke support van de webinterface met flinke buggs.

jammer want de hardware is eigenlijk subliem te noemen.

zou hier een opensource firmware voor te maken zijn dan werden die dingen ineens 2* hun aanschaf prijs waard.

belangrijkste verbeterpunten: betere controls api, de helle interface via een http/2 (spdy) verbinding, html5, opensource (voor externe bugfixes). en natuurlijk het gebruik van die sd-kaart in plaats van gewoon een interne geheugenchip - het opwaarderen is echt geen meerwaarde tegenover de 'complexiteit' van het moeten openschroeven, en de bijhorende issues met vocht. die interne opslag zou wat mij betreft hoe dan ook alleen gebruikt moeten worden voor tijdelijke cashing totdat de beelden in je 'prive cloud' of op je 'nas' staan.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 1 september 2017 21:02]

De webinterface van deze camera werkt oke. Ik heb zelf niet naar de gebruikte technieken gekeken dus ik weet niet of ze hebben zitten rotzooien. Het enige waar ik me aan stoor is dat er een plugin nodig is om video af te spelen waardoor niet iedere browser ondersteunt wordt. Het gebruik van een algemene standaard zou de ervaring zeker verbeteren.

Ik ben het niet met je standpunt van de SD kaart eens. Wij hebben thuis geen zin om nog een apparaat 24/7 aan te hebben staan om data heen te sturen voor slechts één camera. En om nu al deze data constant naar het internet te streamen voor opslag wordt ik ook niet heel erg blij van. Dan is de beste optie om de opslag binnen de camera te regelen. Echter je moet bedenken dat dit zeer veel schrijfacties doet op de opslag. Als je dit dus op een intern stukje opslag doet kan je binnen 2 jaar je camera weggooien want dan is je opslag helemaal kapot geschreven. De oplossing met de SD kaart vindt ik dus zeer goed en hoewel hij wat lastig open te maken is, zorgt dit er voor dat als hij weer dicht zit hij ook echt weer goed waterdicht is.