Motorola Moto Z2 Play Dual Sim 4GB RAM / 64GB Opslag Grijs Review

NTwoOTestpanel 1 september 2017, laatste update op 10 oktober 2017, 317 views

Motorola Moto Z2 Play Dual Sim 4GB RAM / 64GB Opslag Grijs (Testpanel)

Met veel plezier dit toestel mogen testen. Ik kan hem zeker aanraden. Toestel werd aangeboden door Motorola om te testen.

Pluspunten

• Amoled display
  • vingerafdrukscanner
  • NFC
  • 4GB ram
  • 64GB snelle opslag
  • Dual sim
  • Micro SD uitbreidbaar icm dual sim
  • Geweldige batterijleven

Minpunten

• Mist Shattershield
  • Wifi AC ontbreekt
  • Heeft niet de TurboPower 30 lader erbij

Achtergrond
Onlangs heeft Tweakers in samenwerking met Motorola een actie uitgezet voor de nieuwe Motorola Moto Z2 Play. De Z2 Play is een mid range toestel die wel in de high end "Z" productgroep van Motorola valt. Het is dus een mid/high end toestel. Gezien dat ik in het verleden veel Motorola telefoons hebben gehad, (MPx220, Moto Droid Razr XT910, Moto G2 en een Moto X Force) en de kwaliteit van Motorola hardware mij zeer goed bevalt heb ik me ingeschreven voor een deze leuke actie.

Met 35 gekozen tweakers en 28 aanwezig hebben wij een leuke avond voor de boeg gehad bij TWHQ. Na een lekker hapje hebben wij een introductie over de hardware ontvangen met ondersteuning van een techneut uit Zweden die overigens vele jaren in Amsterdam Sloterdijk heeft gewerkt en dus prima Nederlands begrijpt.

Dit werd opgevolgd door een korte introductie smartphone fotografie door TW Yero. De tips waren zeker waardevol en leerzaam. Met de vele tips mochten wij ook een aantal opdrachten uitvoeren.

Na het praatje mochten wij onze eigen telefoons wegleggen en iedereen ontving een toestel en mocht lekker spelen. Een aantal kreeg de camera mod mee en ging de opdrachten uitvoeren. Een model in de studio en een model in het buiten licht gaf de gelegenheid om diverse aspecten van de opstelling te testen. Er was ook een opstelling om de video te testen.

Als vierde onderdeel was er ook nog een ruimte met alle mods inclusief een aantal prototypes van nieuwe mods waarmee wij mochten spelen. Na afloop van deze activiteiten was er bier en snacks en mochten wij een echte Tweaker kroegenquiz doen. Deze deden wij met onze eigen telefoons en had zoals kroegenquizzes soms lopen wel een aantal leuke anekdoten met zich meegebracht onder andere "Ik heb nog geen telefoon!" en het uitdelen van TW medewerker telefoons onder de deelnemers.

De uitslag werd niet op scherm bewaard en terwijl Tweakers medewerkers de resultaten probeerde te achterhalen heeft de deelnemers op goeder trouw hun positie (want dat werd meegedeeld) gecommuniceerd. Zonder een dubbele loting werd alle telefoons uitgedeeld en de resultaat is ook bewaard en werd later door Tweakers gecontroleerd op de uitslag. Ik had de mazzel om met mijn 11de plaats een telefoon mee te nemen en ging als een kind na kerstavond naar huis met een gloednieuwe Z2 play op zak en een aantal dagen flink testen voor de boeg.

Nog mijn dank aan Tweakers voor een geweldige avond en aan Motorola voor een goede kennismaking en een zeer leuke aanbod aan prijzen voor de deelnemers. Maar goed. Daar bent u niet voor gekomen naar deze review, dus snel verder ;)
Algemene beoordeling
Na enkele dagen spelen is het me wel duidelijk dat de Z2 Play een interessante toestel is. Zijn prijsklasse is een flink stuk boven de 250 euro "BKR" grens waar de Moto G5(s) zich bevind, maar aan de andere kant zijn de flagships ruim de dubbele in prijs. Motorola heeft echter in de Z2 Play een balans gevonden en bespaard op de juiste componenten. Hierdoor zijn de onderdelen die minder zijn dan de flagship telefoons in vele gevallen een meevaller en in sommige (zoals de superzuinige 626 processor en de 1080p scherm) juist het toestel zijn troef. De onderdelen wat echter wel "high end" zijn, zijn de gene die het verschil maakt in de belevenis. De "Bang for your buck" investeringen. De Z2 Play is ook de instapmodel als de Moto Mods je aanspreekt.
Featureset
Onderstaand featureset is een samenvatting zoals op diverse sites door de massas naar een telefoon worden gekeken.

OS Android 7.1.1
CPU Qualcomm« Snapdragon™ 626
GPU Qualcomm« Adreno™ 506 GPU
RAM 4 GB
ROM 64 GB (Uitbreidbaar tot 2TB)
Connectiviteit Bluetooth 4.2, NFC, GPS, WiFI 802.11n, Dual sim icm uSD mogelijk
Aansluitingen USB Type-C, 3,5mm audio aansluiting
Scherm 5,5" 1080p Amoled (401dpi)
Front Camera 5 MP, f/2.2
Back Camera 12 MP, f/1.7
Accu 3000 mAh
Kleuren Grijs, Wit/Goud
Afmetingen 156.2 mm x 76.2 mm x 5,99 mm
Gewicht 145 g

Meet jij hiermee, dan is het misschien tijd om naar een andere telefoon te kijken... Maar besef wel wat hiermee worden gemist. In deze featureset is niet zichtbaar wat het verschil maakt tussen een goed toestel en een geweldig toestel. Een ecosysteem die gewoon klopt; een vingerafdrukscanner die eindelijk werkt zoals het moet; RAM en geheugen die in snelheid vergelijkbaar is met de dure flagships; een bouwkwaliteit die Motorola al ervaring mee heeft sinds de eerste mobiele telefoon. Deze aspecten tilt de telefoon naar een "high end feel" voor een midrange prijs.
AnTuTu Benchmark
Hieronder is een Antutu benchmark met een duurtest. Hierin is te laten zien dat onder continu belasting de temperaturen prima zijn en de volle snelheid altijd gehaald werd.
Bereik
Welke 4G banden beschikbaar zijn heeft de Tweaker die hierover valt wel uitgezocht. Hier ga ik dus verder niet over in. Het toestel heeft wel stabiele 4G ontvangst en ik kan stabiel muziek luisteren en Whatsapp oproepen van een halfuur of meer in de auto doen. Het is geen zware belasting, maar wel een stabiele verbinding. WiFi ontvangst is 802.11n, dus ac is niet aanwezig. Snelheidstesten tussen mijn X Force met ac en dit toestel gaf echter aan dat al zijn de verschillen aanwezig het niet bijster groot is. Hieronder zijn screenshots van netwerk benchmarks. De communicatie is tussen de telefoon en mijn PC. De PC is op een 1Gb netwerk en mijn accesspunten zijn Ubiquiti Unifi AC Pro accesspunten met 3x3MiMo. De testen zijn uitgevoerd onder de accesspunt waar 5GHz ontvangst zeer goed was (te zien in de screenshot). Hier is dus te zien dat zelfs al ben ik een van de gene wat heeft gezegd "jammer dat het geen ac heeft" is het mij zo wel goed en begrijp ik dat zij ac bewaren voor het toestel wat ruim 200-300 euro meer is.. swoah... Deze compromis kan ik prima mee leven. Als het gewenst is zou ik ook deze benchmarks kunnen doen op een plaats in het huis met minder ontvangst. Hieronder de snelheidstesten. de test is 2 keer op de X Force en de Z2 Play gedaan. De X Force is te herkennen aan de hogere mBit snelheid bovenin de plaatjes.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DNQoV1Dex0gYJQ.png https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DNQoVnj8QuMwts.png
Accuduur
Wie reviews lezen op het internet over de Z2 Play mag meer dan de helft van zijn tijd verspillen op de 3000mAh accu van de Z2 Play; een "Schrijnde schande na de niet leeg te krijgen Z Play". Mijn ervaring is dat de soep niet zo heet gegeten wordt. Het is wel een voldongen feit dat de batterijleven achteruit is gegaan en dat deze wel voor enkele gebruikers een stap achteruit zal zijn. Het is echter ook zo dat de eerste dagen van een nieuwe mobiel vaak de zwaarste zijn en ik in de eerste dagen zelfs herhaaldelijk duurtests met Antutu moest draaien om de accu leeg genoeg te krijgen om een laad benchmark te draaien. In mijn dagelijks gebruik heb ik meer "accurust" dan met mijn X Force en die is met zijn 3680mAh (wel icm een 810) voldoende voor mijn doeleinden. Dit is dus een mooi voorbeeld van Motorola zijn zoektocht naar balans. Een iets kleiner accu met bijbehorende kostenbesparing levert voor 90% van de mensen een nadeel op, alleen voordeel. Met alle kostenbesparingen bij elkaar kan de gene die een onderdeel mist het netjes aanvullen met de mooie mods. Een van de nieuwe mods is namelijk een mini powerpack. Deze is voor 4-5 tientjes te krijgen en een zeer elegante aanvulling voor de 10% voor wie de accu een tekortkoming is.

Wat laden aan betreft is het ontbreken van een 25watt lader een van mijn zorgen. De turbolader van de X Force die zelfs in de One+ 5 geen gelijkenis kent is een feature van de X Force (alsmede de shattershield) wat ik ga missen. Verder is het laden niet zo stabiel als verwacht. Na het voortdurend draaien van de benchmarks was het me gelukt om de accu tot 1% te krijgen. Bij laden ging de stroom echter niet op naar 3A (of de equivalent daarvan). Ook tijdens het rijden op mijn autolader (de USB aansluiting van de Moto Turbopower 25 autolader) geeft soms een stroom van 5-25mAh aan, maar ook soms 1250mAh. Het is dus heel ongewoon.

Een vraag was uitgezet richting Moto/Lenovo forum en de respons is terug te vinden Op hun forum. Na resetten van de laadgegevens ging alles ene stuk beter en de laadsnelheid is nu stabiel. Sindsdien heb ik een laadactie in mijn batterijlogger van 8% tot 100% in ongeveer 1h50. Gezien dat de laadtempo tot 80% op rond 75% per uur ligt, gok ik dat de overige 8% wel binnen 10 minuten moet lukken. Leeg naar vol in 2h00 moet dus haalbaar zijn. Hierbij de laadgrafieken. van 8%-100%

Percentage

Laadtempo

[img]HwW5IsUa[/img]
Temperatuur

Wat in de rest van de log opvalt is dat de laadsnelheid boven 40 graden teruggeregeld wordt. Dat is met de 3A lader dus ook de temperatuur wat ongeveer gehaald word. Een duurdere lader 30 Watt heeft dus weinig tot geen zin. De X Force had een 25 Watt lader, maar bij volle laadsnelheid gaf de app maar rond de 4A aan, dus dat is 20 Watt. Die werd wel 43-45 graden, dus de laadcircuit in de X Force is wel hoger opgeschroefd.
Gebruiksgemak
In gebruiksgemak heeft Motorola een aantal leuke features. Het is al om bekend dat de Motorola live display en voice mode superieur is tov de concurrentie. Voor sommige zou het misschien niets zijn (en de voice mode is ook niet op mij besteed), maar een ding is wel een feit: Live display is alleen zinvol icm Amoled. Voor mij is de Moto live display inmiddels een onmisbare feature. Dat het dus kan voor deze prijs is een verademing.

De vingerafdrukscanner is nog zo'n pareltje met dit toestel. Zoals eerder gezegd is de vingerafdrukscanner super snel. Verder is het mogelijk om de scanner in te stellen met een type van "scrollknop" functie. Heel kort drukken brengt de homescherm naar voren. Lang drukken vergrendelt het toestel. Alleen de vingerafdrukscanner ontgrendelt het toestel (dus zonder andere knoppen). Veeg de knop naar links en het fungeert als een "terugknop". Vegen naar rechts en de multitask menu wordt geopend. Alles onder een knop. Het went snel en is plots een gemis bij andere toestellen.
Scherm
De X Force heeft een 1440p Amoled scherm waar ik de afgelopen maanden tegenaan heb gekeken. Het is bekend dat die wat minder is dan de rest door de Shattershield technologie, maar ik vond het altijd prima. Waarom nou dit verhaal? Wel De Z2 Play is zeker een fijner ervaring. Vele zullen roepen dat de scherm slecht te lezen is in zonlicht en dat het liever 1440p had moeten zijn (die trouwens niet eens kan met een 626 processor), maar als men dagelijks naar deze kijkt, dan is de scherm prima. Voor Amoled liefhebbers (en ik ben een) is het een acceptabel tot in orde. Vergelijking met een S7 of een S8 is het uiteraard een minder scherm. Die vergelijking heb ik ook thuis met de S7 van vrouwlief. Het verschil is echter niet zo groot dat ik er 50 euro meer op uit zou geven.
Design, bouwkwaliteit en afwerking
De Moto Mods vereist een vlakke achterkant. Dat maakt dat de telefoon een beetje hoekig in de hand valt. Met de meegeleverde achterkant is de achterkant heel klein beetje gerond en valt het prima in de hand (al heb ik vrij grote handen). De telefoon met zijn aluminium heeft een dure uitstraling met de fijn glanzende biezen om de scherm en de afgeronde display die trouwens een zeer fijn gevoel geeft bij scrollen. De volumeknoppen en de aan/uit knop zijn relatief klein en dichtbij elkaar wat verwarring met zich mee kunt brengen. De aan/uit knop is echter van een andere textuur en is iets minder hoog. Ook is de drukkracht nodig voor de aan/uit knop een heel klein beetje anders dan de volumeknoppen. De telefoon heeft dus een premium gevoel aan zich en de uitstraling staat niet mis op de vergadertafel. De meegeleverde achterfrontje is bedekt met de "ballistic nylon" zoals het ook bij de X Force het geval was. Het heeft een leuke uitstraling en is zeker niet een grijze muis uitstraling. Die komt wel poreus over en is besmettelijk als er chocolade of koffie op komt. Die is wel goed schoon te maken, maar kost wat moeite. De ballistic nylon is ook zeer glad op je hand. Dat is niet een probleem met de X Force, maar met de Z2 Play is het iets om rekening mee te houden. Andere frontjes zijn wel te krijgen met leder of (nep?)hout, maar dat is snel een 10tje of 2 meer. De keuze is er echter en ten spitje van de koste is het zeer makkelijk te monteren.
Stabiliteit en betrouwbaarheid
Sinds ik de simkaart in de telefoon heb gezet 5.5 dagen (131 uren) geleden is de telefoon aan geweest zonder een reboot crash. Een keertje moest ik Sygic tijdens opstarten onderbreken en opnieuw opstarten. De Bluetooth heeft bij de eerste pair met mijn auto zijn Parrot MKi 9200 wat kuren vertoond, maar die zijn inmiddels opgelost. De Parrot is wel prima als alles werkt, maar meerdere telefoons willen eerst mot geven voor het goed werkt. Het zal wel komen door een Franse aanpak in de Parrot. De Parrot wilt eerst kaas en wijn consumeren voor er gekletst wordt.

Als laatste is er nog een zorgpuntje die verder onderzocht moet worden. De antivirus software van Xs4All gaf aan dat een Motorola app verdacht is. De oorzaak is inmiddels bevestigd als een fout in de detectiesoftware en is dus een vals positief.
Beeldkwaliteit opname
De beelden van de evenement hebben wij nog niet binnen Ik heb een paar leuke fotos daar kunnen nemen. De Hasselblad Mod heeft mij enorm verrast. De mogelijkheid om 2 lensen tot je beschikking te hebben op een telefoon is berefijn. De optische zoom is ook heel gaaf en ik heb heerlijk gespeeld met die. Uitgebreide fototest ga ik nog doen die de camera vergelijkt met andere toestellen onder diverse omstandigheden.

Als eerste voorproefje is hier een shootout tussen de Z2 play, Wileyfox Swift, X Force en S7. De fotos zijn ook voor iedere test in deze volgorde. Deze zijn gekozen voor het lage licht.

Test1: Landschap bij schemer zonder HDR (De Z2 Play had weinig tot geen onderscheid tussen HDR en geen HDR)

Test 2: Extreem Lage Licht binnenhuis

Test 3:Zonder HDR test herhaald met de Z2 Play en S7 (in die volgorde):

Test 4:Met HDR met de Z2 Play en S7 (in die volgorde):

Test 5: Close up van bloem 1. Eerst Z2 Play, daarna S7

Test 6: Close up van bloem 7. Eerst Z2 Play, daarna S7

De eerste indruk van deze zeer lastige omstandigheden is dat de Z2 Veel beter presteert als de Swift, beter is als de X Force. De S7 is echter nog in een klasse apart. Het is wel te merken dat als de lichtkwaliteit een klein beetje verbetert, de verschillen veel kleiner wordt.

Hieronder zijn nog een paar fotos in beter licht.

En een nachtfoto zonder statief (tegen een boom gestabiliseerd)
Opslag en RAM performance
Een van de meest ongeprezen helden van de Z2 Play is de RAM en de opslag. Met 4GB RAM aanboord is Android eindelijk een beetje gelukkig. Mijn password manager is na eerste instelling ruim 5 dagen geleden nog steeds in geheugen wat de "quick open" mogelijk maakt. Dat is enorm fijn. Uiteraard zou 6 of 8 gig nog fijner zijn, maar 4 is de basis voor een fijne ervaring. De 64Gig opslag is ook een verademing. Nu heb ik een 128Gig uSD kaartje erbij voor de leeuwendeel van mijn muziek en films, maar apps wil in de interne geheugen wonen en met 64GB is de hele geŰtter met ruimtegebrek van het verleden (voor nu...). Maar los van te 64GB ruimte is de echte ongeprezen held de snelheid van de geheugen. Hieronder zijn enkele benchmarks van de geheugen. Het is duidelijk te zien dat de lees en schrijf snelheden enorm hoog zijn. Dit resulteert in snel laden en vlot werken. Wij weten immers allemaal dat als wij kunnen kiezen tussen een SSD icm een middenmoot processor of een snelle CPU icm een HDD, de keuze snel gemaakt is. De snelle storage is iets wat de consumenten zelden naar kijken, dus het is een inkoppertje om hierop te besparen. Motorola heeft echter gekozen om in deze middenklasser wel hiervoor te zorgen en dat loont. Hieronder 2 benchmarks van de geheugen en opslag:
Als men een toestel ontvang om te testen is het makkelijk om de prijs achterwege te laten. Ik koop het liefst toestellen in de 250 euro prijsklasse en een telefoon is dus snel te duur. Voor deze ben ik echter bereid om de 400-440 neer te leggen voor wat ik meer krijg. Van mij een dikke duim!

De Moto Mods zijn wel de meest besproken aspect van deze telefoon en zijn voorgangers. Veel mensen roepen graag de frustratie uit van de lock in die met zich mee komt en de vraag of Motorola het volhoud. In de eerste is zeker een argument. De tweede heeft Motorola al laten zien dat zij klaar zijn voor de lange termijn. De mods doen echter iets wat geen andere telefoon doet. Het biedt flexibele uitbreidingen en houdt de basis telefoon bekostigbaar. Waar de mods de gaten dicht is gesneden zonder om 70-80% van de power users te be´nvloeden. Verder zijn er enorm geinige uitbreidingen die gewoon goed werken. Ja, de camera kan niet op tegen een 800 euro toestel met een APS-C sensor, Sure, de beamer gaat niet overdag voor je kippen braden, De speaker is niet goed genoeg om het gehoor bij de Ziggodome weg te blazen, maar een voor een doen zij opmerkelijk hun werk.

Met de camera heb ik heerlijk gespeeld en de aanvulling van een tweede lens op mijn telefoon gaf mijn creatieve kant uitermate veel vrijheid. Ik weet dat hij niet goed presteert bij kaarslicht. So what? meeste van mijn foto's doe ik dan met deze overdag en heb ik ruim de dubbele meer gelegenheden wat mijn oog iets ziet en zegt: "Goh, dat wordt een leuke foto!" Voor het afnemen van kleine kinderen (je eigen te verstaan) is een telefoon niet geschikt, want zij zijn bewust van de lens. Met een zoom kun je afstand creŰren en leuke natuurlijke foto's krijgen. Het is ook heel goed ge´ntegreerd met je ecosysteem via de apps die beschikbaar zijn.

De beamer heb ik even uitgeprobeerd met het gedachte: Dit arm zielig dingetje moet nu echt zijn best doen om enigszins mij beeld op te leveren, maar wat was ik verrast. De kamer was niet eens geheel donker en het beeld was echt zeer indrukwekkend. Aan de andere kant van de kamer stond mensen met de beamer plezierig voetbal te kijken, ook met goed beeld.

De speaker is maar 2x3Watt, maar bij opklicken van het speakertje op een telefoon met Spotify aan werd iedereen in de kamer stil. Het geluid is behoorlijk aangenaam en beslist beter dan welk standaard telefoon dan ook. Het is ook iets wat ik sterk aan te denken om aan te schaffen.

Zijn de mods nu perfect, nou bij lange na niet. In de Moto wereld is Audiovisueel Audio/visueel. Het is of de speaker of de projector. Niet allebei. Als zij nu kon piggybacken, zou het nog iets zijn, maar zo is het zeker wat minder. Als de camera een 1/1.3" lens had was het een stuk fijner geweest en was het echt een inkoppertje geweest om hem aan te schaffen. De gamecontrollers waren geinig en ik kon prima het racespelletje spelen al is gamen niet mijn grote reden voor de telefoon. De game controllers zijn knoppen hadden wel aardig wat verschil in de weerstand en gevoel. Dat zou wel te maken kunnen hebben met de feit dat zij nog prototypes waren.

De mods zijn wel een beetje een foefje voor de groep 25-40 en die roepen snel de lock in argument. Als ik echter mijn zoon van 11 het laten zien dan zegt hij gelijk: Cool!! Hij is klaar voor zo'n telefoon met een leuk speakertje achterop of een batterijpack voor het spelen van Pokemon Go (oid). Als ik het zo bekijk, dan denk ik dat Motorola zich veel voordeel zou doen met een Moto microMod lijn voor de C/E toestellen. Veel ouders hebben een G/X Moto en hun kinderen krijgen door de goede ervaringen een C/E Moto van hun ouders. Als zij voor die nou een "Cheap and cheerful" lijn van uitgeklede micromods hebben (een accu en een speaker) met wat meer kunststof en geplaatst op de zakgeld grens van 30 euro, dan gaat ieder middelbare scholier met een Moto + MicroMods rondlopen.
Historie
V1: InitiŰle versie. Gepubliceerd op 1 september
V2: Toevoeging van enkele foto tests. GeŘpdatet op 3 september
V3: Toevoeging van HDR tests GeŘpdatet op 4 september
V4: Toevoeging van close-ups van bloemen. GeŘpdatet op 4 september
V5: Vals positief van malware geŘpdatet in overleg met F-Secure.
V6: Opschoon van HDR tests voor verbeterde leesbaarheid. Toevoeging van eigen laad benchmarks gezien de tegenvallende laadtest in Tweakers' review.

Heb jij ook een Motorola Moto Z2 Play Dual Sim 4GB RAM / 64GB Opslag Grijs?