Specificaties 250GB 2.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

WD Black WD2500BEKT, 250GB Review

Bastard 13 augustus 2011, laatste update op 19 januari 2012, 4.050 views

WD Black WD2500BEKT, 250GB

Pluspunten

• Snel
  • Goedkoop
  • Stil
  • 5 jaar garantie
  • Wordt niet warmer dan mijn oude schijf en mijn batterijduur is toegenomen.
  • qua leessnelheid sneller dan de wd3200bekt.

Minpunten

• een goede SSD is veel sneller
  • de wd1600bekt en wd3200bekt hebben betere random acces time's.
  • Resoneert eerder dan 5400rpm schijven.
  • na iets meer dan een jaar overleden

Deze hdd gekocht voor een laptop met de volgende specs:

Intel Core 2 Duo Mobile P8400, 2,26GHz
4GB ddr2, 667mhz
Radeon Mobility HD4570
Seagate momentus 5400.5, 320gb

Nu was bovenstaande laptop niet vooruit te branden en gezien de redelijk bedroevende resultaten van de testen van de seagate schijf is mijn vermoeden dat het vooral daaraan lag.
Als oplossing voor dit probleem had ik een wd3200bekt in gedachte (voldoende opslagruimte en goede reviews ), echter was deze slecht leverbaar en duurder dan de wd2500bekt (per gb zijn ze praktisch gelijk geprijsd).
Gezien ik voor school wat grote programma's nodig heb was een kleine, betaalbare SSD geen optie.

Daarom heb ik de gok genomen en de wd2500bekt gekocht, groter dan de wd1600bekt die ook goed uit reviews komt en een tientje duurder.
Gezien het aantal reviews van de wd2500bekt ongeveer nul is (vandaar ook de gok), bij deze een korte review.

Specs van de schijf zelf:

51 euro (op moment van schrijven)
250GB
7200RPM
16mb cache

Ervaringen met de schijf:

- Ik heb de oude en nieuwe harddisk even aan mijn desktop gekoppeld (virusscanners e.d. uitgeschakeld, niet als primaire schijf dus maximaal haalbare performance) en wat testjes met HDtune (Alle schijven zijn onder exact dezelfde omstandigheden getest) laten doorlopen, omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden:

De Seagate momentus 5400.5
De WD scorpio black 250gb
de WD scorpio black 320gb

- ik heb ook nog even wat testjes gedraaid met HDtune als de hdd in mijn laptop zit met dus win7 x64 etc. erop, en dit zijn daar de resultaten van:
WD2500bekt prestaties, als primaire schijf

- Qua geluidsproductie is de wd2500bekt praktisch gelijk aan de seagate schijf, alleen heeft de wd2500bekt eerder de neiging te resoneren, maar dat moet bij een goede ophanging geen issue zijn (in mijn laptop hoor ik weinig/geen verschil).

- Qua warmteproductie is de wd2500bekt vergelijkbaar met de seagate schijf

- Batterijduur is toegenomen met de nieuwe schijf (en verse install), van 1:55 naar 2:15.

- Gebruiksgemak is een wereld van verschil, alles start veel sneller op en de laptop presteert eindelijk zoals je dat van een laptop met dergelijke specs zou mogen verwachten.

Conclusie:

Deze schijf maakt gehakt van de seagate 5400.5, dus ik ben gelukkig. Verder ben ik er in stilte niet op achteruit gegaan, is mijn accuduur met deze snelle schijf langer en was het maar een kleine aanslag op mijn (studenten-) portemonnee.
Omdat mijn vriendin ook dezelfde laptop heeft (door mij aangeraden vanwege de goede prijs/kwaliteit) en ik zelf erg tevreden ben over de wd2500bekt, heb ik ook een wd3200bekt aangeschaft zodat het e.e.a. kan worden vergeleken onder exact dezelfde omstandigheden. Het verschil tussen beide schijven is klein, de wd3200bekt is sneller op het gebied van acces time's, de wd2500bekt is sneller als het om mb/s gaat. Zoals in de random acces benchmark te zien is, gaan beide schijven bij random bestanden exact even snel zijn. (44 IOPS voor beiden). Mijn conclusie is dus dat je met geen van beiden (wd3200bekt of wd2500bekt) een slechte koop doet. Buiten de opslagruimte/aanschafprijs is er niet echt een reden om een voorkeur voor een van beiden te hebben.

Update: harddisk is aan het overlijden, veel bad sectors, problemen met booten en uitgebreidere tests van de harddisk geven foutmeldingen, gelukkig wel mogelijk om nog een backup te draaien maar het is duidelijk dat er iets goed mis is, betrouwbaarheid kan dus beter.

Heb jij ook een WD Black WD2500BEKT, 250GB?

Update: harddisk is aan het overlijden, bijna 10 bad sectors, problemen met booten en uitgebreidere tests van de harddisk geven foutmeldingen, gelukkig wel mogelijk om nog een backup te draaien maar het is duidelijk dat er iets goed mis is, betrouwbaarheid is dus slecht.
Dat laatste kun je pas zeggen als je enkele exemplaren hebt gehad die allemaal overlijden. Een harddisk blijft een onbetrouwbaar product, helaas gaan er van alle merken wel exemplaren kapot. Dat praat het natuurlijk niet goed of maakt het minder vervelend, dus ik hoop dat je alle data hebt kunnen veiligstellen.

Op de website van WD kun je de garantiestatus van je harddisk checken en een RMA aanvragen. Op bad sectors heb je gewoon garantie voor zover ik weet. Dat moet je zelf even uitzoeken.
Garantie bij WD is verder wel prima geregeld, de black edition's hebben zelfs 5 jaar garantie en ik had binnen 2 weken weer een nieuwe.

Ik geef je gelijk dat het natuurlijk onmogelijk is om een goed onderbouwd oordeel over de betrouwbaarheid te geven gezien de hoeveelheid exemplaren waar ik ervaring mee heb, maar het punt is dat de gemiddelde tweaker nooit de gelegenheid heeft om meer dan een paar harddisks van hetzelfde type te testen en een harddisk sowieso wel een jaar of 4 probleemloos zou moeten functioneren. Indien er genoeg tweakers hun ervaringen met deze schijf beoordelen dan valt de negatieve ervaring van mij vanzelf weg.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 7 november 2011 21:17]

Hoe zit 't met het verbruik? :-)
exacte cijfers heb ik er niet over, maar de cijfers van de wd3200bekt zijn waarschijnlijk vergelijkbaar, en die gebruikt 3.26W load, 1.12W idle. Iig is mijn accuduur gestegen van 1:55u naar 2:15u (met frisse install en win7 x64 ipv vista x86), wat gedeeltelijk te verklaren is omdat de nieuwe hdd meer stroom trekt dan de seagate in idle, maar de seagate altijd bezig was en de seagate onder load meer gebruikt dan de wd. Verder heeft deze pc nu minder achtergrondtaken omdat dit een installatie van een dag oud is.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 15 januari 2010 10:57]

De HDTune resultaten in de bijlagen (laatste) zien er veel beter uit dan het resultaat in de review. Enig idee waarom?
omdat de resultaten uit de bijlage zijn gedaan toen ik de hdd aan mijn desktop had gekoppeld om te kijken welke resultaten maximaal haalbaar zijn, het resultaat in de review is als er win7 op draait met de hele mikmak. Gezien de overige reviews van tweakers volgens mij meestal ook de schijf in de laptop testen leek me dat makkelijker vergelijken.
Omdat mijn vriendin ook deze laptop met de 5400.5 hdd heeft komt waarschijnlijk deze wd2500bekt schijf in die van haar en de wd3200bekt in die van mij, dus ik zal binnenkort ook wat benchmarks daarvan erbij zetten.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 15 januari 2010 18:00]

Ik heb deze hd in mijn macbook nu. En ik moet zeggen dat het ding idd razendsnel en goed werkt. Echter wil ik hem alweer weg doen in verband met een bijna constant zoemgeluid en vibratie. Dit is zeer irritant imo.