AVM FRITZ!Box 7581

€ 199,-
Specificaties WiFi-ac • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 7581 Review

NetsrekTestpanel 1 september 2017, laatste update op 5 september 2017, 1.218 views Testpanel

AVM FRITZ!Box 7581

Een router/modem met veel opties, usb opslag en aansluitmogelijkheden van DECT telefoons. Door de grote hoeveelheid softwaremogelijkheden is het niet makkelijk alles in één keer in te stellen. Dit hoeft echter niet, sluit de router aan en deze werkt direct. (WiFi & internet via WAN)

Pluspunten

• Twee USB 3.0 poorten voor "NAS" functie
  • 4 stuks Gbit poorten
  • Direct koppelen DECT toestellen (niet kunnen testen)
  • VDSL-Bonding mogelijkheden
  • 2.4 Ghz en 5Ghz simultaan
  • Gast wifi netwerk, gescheiden van bestandnetwerk

Minpunten

• Geen spannend ontwerp
  • Onoverzichtelijk instellingsmenu
  • Prijzige router voor wat je krijgt
  • Geen aan/uit schakelaar
  • 5Ghz radar jamming?

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4

Mijn allereerste review! :)
Toch stiekem een beetje trots dat ik dit heb gedaan, mede door de mogelijkheid die ik heb gekregen via het Tweakers Testpanel om deze router te testen. Ik hoop dat jullie het een interessante review vinden. Als je vragen hebt, opmerkingen, of feedback, be my guest! Ik beantwoord ze graag!

Voor deze review heb ik enkel het router gedeelte getest, gezien ik een internetaansluiting heb van Ziggo en de DSL koppeling, met bijv. XS4ALL, niet kan beoordelen.

Uitpakken!!

De doos van de Fritz!Box 7581 is geen bijzonder. Het zijn de dozen die je verwacht te ontvangen van Fritz. De blauwe kleuren met het typische geel met rode logen prijken op de doos.

[img]oRBEJDhL[/img]

Wanneer je de doos openmaakt is duidelijk dat de router goed zit ingepakt, alleen niet in een stuk "verend" karton, maar gewoon tussen een uitbedachte constructie.

[img]XgUikYxT[/img]
  • Ophangbeugel
  • Snelstartgids
  • Reclamegids
[img]pVJgwopK[/img]

De router zelf oogt erg goedkoop glimmend plastic, je kan in het juiste licht je eigen spiegelbeeld1 zien. De ophangbeugel is van hetzelfde materiaal. Dit oog allemaal niet erg luxe, het oogt naar mijn mening saai en erg kitcherig.

[img]DkdRkTqu[/img]
1 Eigen weerspiegeling in router

De Router

Specificaties Fritz!BOX 7581
[img]QOCpD7Oe[/img]
Aansluitingen
De aansluitingen van de router bevinden zich aan de achterkant2 en zijkant3, afhankelijk hoe je de router ophangt/neerzet. Één USB 3.0 poort bevindt zich niet aan de voorkant. Dit lijkt onlogisch maar blijkt logisch als je de opslag gebruikt als "nas". Er wordt dan vanuit gegaan dat je de opslag altijd laat zitten en liever niet in het zicht hebt.

[img]gXBHsZSA[/img]
2 DSL, Phone 2x (a/b), Gigabit 4x, WAN 1x, USB 3.0 1x, voedingingang

[img]3cXqs30t[/img]
3 USB 3.0 1x
Hardware buttons
Hetgeen direct opvalt is dat er geen aan/uit schakelaar op de router aanwezig is.
Wel vinden we aan de voorkant van de router drie buttons:
  • WPS - Hiermee kan een WiFi-verbinding per WPS worden gestart
  • WLAN - Hiermee schakel je WiFi in of schakel je WiFi uit
  • DECT - Hiermee koppel je DECT telefoons
[img]7mX1NAKz[/img]

WiFi

De router komt geïnstalleerd met FRITZ!OS. In mijn geval was versie 6.8 geïnstalleerd, maar kon ik deze direct updaten naar versie 6.85.

[img]yV7dzqdR[/img]

Via het OS kan de router naar eigen wens worden ingericht. Voor de standaard gebruiker is er een overvloed aan mogelijkheden, voor mijn idee kan er té veel met de router waardoor je snel in de mogelijke instellingen kan verdwalen.

Voor mijzelf heb ik dit beperkt tot het aanmaken van een account om extern toegang te krijgen tot de NAS functionaliteit om datasnelheden te kunnen testen.

Wanneer je inlogt op het OS wordt je, ter bescherming van de instellingen, automatisch uitgelogd na 20 minuten inactiviteit.
Verbindings snelheden
De snelheden van de router volgen de standaard van 2.4Ghz4 en 5Ghz5. Zelf bereikte ik de volgende verbindingssnelheden op een afstand van 4 meter met een muur ertussen waar tevens de keuken is geinstalleerd.

[img]23uI8NJ1[/img]
4 Verbindingssnelheid 2.4Ghz

[img]0OeGC6Hy[/img]
5 Verbindingssnelheid 5Ghz
Verbindingssnelheid referentie (ZIGGO CONNECTBOX)
De Ziggo Connectbox, welke normaal in gebruik is, heeft op 5Ghz een veel betere zendkracht wat te zien is in onderstaand verbindingsscherm van de WiFi tool op de computer.
[img]5oyMlg5a[/img]

N.B.: Tijdens het testen van de snelheden stonden de twee routers op exact dezelfde locatie.
Snelheid NAS via WiFi
Via een 2.4Ghz6 en 5Ghz6 WiFi verbinding heb ik een test gedaan met het downloaden van een USB 3.0 HDD aan de router.

[img=620]n2jlNqD4[/img]
6 Snelheid op 2.4Ghz

[img=620]jY6UwHo0[/img]
7 Snelheid op 5Ghz
Snelheid NAS via kabel
De snelheid van de NAS functie is, uiteraard, vele malen sneller als we deze gebruiken via een kabelverbinding8.

[img=620]9MWAVR3Z[/img]
8 Snelheid download via de kabel

Het lijkt er echter op dat de maximale snelheid van de USB 3.0 HDD niet wordt bereikt door de CPU in de Fritz!BOX, gezien de gebruikte schijf normaal via USB 3.0 makkelijk 90MB/s haalt.
Stabiliteit
Tijdens de testperiode heb ik geen problemen ondervonden met de 2.4Ghz WiFi verbinding. Wel traden er problemen met de 5Ghz verbinding op. Er schijnt een functie in de router te zitten die de 5Ghz functie blokkeert zodra een "radar"9 detecteerd dat er andere gebruikers in de omgeving zijn die voorrang hebben op die frequentieband.

[img]9mtQMgbN[/img]
9 Radar detecteerd omgevingsgebruikers

Wanneer dit wordt gedetecteerd is de 5Ghz band ook daadwerkelijk uitgeschakeld, is deze niet te vinden en kan je hier dus geen gebruik van maken. Of dit op langere termijn niet meer voorkomt, door bijv. vaste verbinden apparaten heb ik tijdens de duur van deze test niet kunnen opmerken.

Op de site van AVM wordt dit fenomeen ook beschreven: Radar Detection (DFS wait time)

De Fritz!BOX 7581 is een router met enorme functionaliteit, instelmogelijkheden en biedt de mogelijkheid om via het netwerk bestanden te delen via een "NAS" functie.

Het draadloze bereik is goed, maar niet verbazingwekkend goed. De connectbox van Ziggo lijkt een betere krachtigere 5Ghz verbinding te bieden.

Al met al is de Fritz!BOX zeker de moeite waard, maar is deze toch wel erg aan de prijs voor hetgeen deze biedt! Wanneer je deze router bij de XS4ALL abonnement ontvangt is het zeker geen slechte router en zal je deze met plezier kunnen gebruiken!

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7581?

Vraag & Aanbod

Maar waarom zou je een aan/uit-schakelaar op je router willen? Die heb ik nou nog nooit gemist (en ik ben best kritisch).
Bij het resetten van een router heb ik dit in het verleden als erg prettig ervaren. Wanneer ik een schakelaar omzet is dit vele malen handiger dan de mooi weg gewerkte stekker eruit/erin steken, of om het stekkertje uit de modem zelf uit te trekken om daarna de voeding ingang niet blind te kunnen vinden. :)