Sony KD-55XE9005 Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • LCD • HDR • 2 tuners • 100Hz - Bekijk alle specificaties

Sony KD-55XE9005 Zwart Review

BobDo 1 september 2017, 1.458 views Product gekocht

Sony KD-55XE9005 Zwart

Mooi scherp beeld met zeer levendige kleuren en diep zwart. Veel aansluitingen en Android tv met vele apps.

Pluspunten

• Uitstekend beeld
  • Opwaardering DVD's
  • Veel aansluitingen
  • Android tv
  • Meerdere tunertypes
  • Mooi design met smalle rand

Minpunten

• Afstandbediening onprettig

Omdat we een tv met een groter beeld wilden kwamen we uiteindelijk uit bij deze 55" tv. Al in de winkel (Foka) konden we zien dat het beeld met name in het zwart superieur was aan andere tv's in dezelfde prijsklasse - dankzij de direct leds met local dimming technologie die Sony in dit toestel heeft toegepast.
Het monteren van de voet was een beetje lastig. De installatie verliep verder redelijk gemakkelijk. Jammer dat elke fabrikant zijn eigen terminologie gebruikt waardoor je soms moet gokken wat bedoeld wordt. Wel valt de losse gigantische voedingsunit op. Lijkt me onhandig bij montage aan de muur.
Het beeld is ronduit prachtig en gestoken scherp maar dat zal op zich niet veel verschillen van andere uhd tv's. Wat zeker wel verschilt is het diepe zwart en de briljante kleuren die deze tv laat zien, op het gezicht doet het niet onder voor oled tv's die honderden euro's duurder zijn. Snelle bewegingen worden uitstekend verwerkt door het 100 Hz beeld i.s.m. de motionflow processor. Er zijn een aantal standaard beeld- en geluidsinstellingen maar je kunt daarnaast naar hartelust je eigen instellingen kiezen, er is zelfs een equalizer aan boord
De geluidskwaliteit valt op zich niet tegen, is zelfs goed te noemen, maar ik gebruik een 5.1 home theater set waardoor dat niet zo relevant is voor mij . Helaas had ik daarvoor een converter nodig van optisch naar coaxiaal. Verder zijn er veel aansluitingen maar evenals bij de meeste (of alle?) andere tv's wordt niet meer voorzien in scart - ik moet echt eens kijken naar een andere home theater set vrees ik- gelukkig op te lossen met de component connectie.
Wat ik erg prettig vind is dat ik gedownloade filmpjes zonder conversie op de tv kan afspelen; de tv heeft codecs voor veel formaten aan boord.
De weergave van m'n oude dvd's is geweldig - deze worden zichtbaar opgewaardeerd.
De afstandsbediening voelt niet lekker aan met kleine en grote drukpunten op een rubberachtig oppervlak. Via deze afstandsbediening is rechtstreekse toegang tot Netflix en Google Play mogelijk. Opmerkelijk is de mogelijkheid van de ingebouwde spraakbediening van de afstandsbediening.
De bediening moet erg wennen. Heel veel functionaliteit dus ook uitgebreide menu's. Android tv geeft de mogelijkheid tot veel apps die ik nog lang niet allemaal bekeken heb. Handig is dat Chromecast ingebouwd is zodat content van onze smartphones direct kan worden afgespeeld.
Nu ruim een week in huis en mijn huisgenote en ik zijn totdusverre laaiend enthousiast.

Heb jij ook een Sony KD-55XE9005 Zwart?