Motorola Moto Z2 Play Dual Sim 4GB RAM / 64GB Opslag Grijs Review

Port187Testpanel 30 augustus 2017, laatste update op 12 september 2017, 146 views

Motorola Moto Z2 Play Dual Sim 4GB RAM / 64GB Opslag Grijs (Testpanel)

Prima mobiel voor zijn prijsklasse, met de verwachte concessies. Moto Mods zijn een leuke toevoeging die je in werkelijkheid weinig zult gebruiken, slecht verkrijgbaar zijn en prijzig. Batterij onlangs dat het een downgrade is versus zijn voorganger de z1 Play, nog steeds meer dan prima te noemen!

Pluspunten

• Relatief Goedkoop
  • Moto Mods & Moto app
  • Super snelle fingerprint scanner & gestures
  • Robuust, licht en mooi dun.
  • Goede batterijduur
  • Zuinige doch snelle SOC, Amoled met Moto Display
  • Front wide angle camera met flits
  • 64GB opslag, Dual Sim EN microSD

Minpunten

• Camera beter als voorgangers maar nog steeds matig bij slecht light
  • Batterij is prima maar minder als voorganger.
  • Scherm mist helderheid van high end Amoled
  • Snelheid connectiviteit achteruit bij zuinige SOC
  • Branding aan de voorzijde toestel.

Waarschuwing vooraf; dit is een review geschreven door een Motorola fanboy. Heb sinds 2013 elke Moto X in bezit gehad dat uitgebracht is. Mijn review zou dus hier en daar wat biased kunnen zijn, al probeer ik wel zo eerlijk mogelijk een beoordeling te geven.

Komende van een Motorola Moto Z1 Play, wilde ik eigenlijk niet upgraden naar de Z2. Na jaren mobieltjes upgraden, soms zelfs om de half jaar, vaak flagships en ook van andere merken overigens, kwam ik maar tot een conclusie; alle mid range-high end mobieltjes hebben tegenwoordig een prima snelle SOC, genoeg intern geheugen en opslag, een goed scherm etc.. grootste ergernis was altijd die verdomde lege batterij die het eind van de dag nooit haalde.

Op een dag kwam daar verandering in, ik besloot mijn flagship Moto X Force, die eigenlijk al een prima batterij had in vergelijking met al zijn voorgangers inclusief de concurrentie en al echt een TOP mobieltjes was! besloot ik toch iets geks te doen en gooide ik het over een hele andere boeg; ik kocht voor het eerst een midrange telefoon, dik, zwaar, lelijk, een 6xx range snapdragon, minder intern geheugen.. de Z1 Play. Momentje van onoplettendheid zou je zeggen, maar nee! Mijn grootste bliss moment ooit bij het aanschaffen van een mobieltje!

Je kunt namelijk zeggen wat je wil, echter is zorgeloosheid toch echt het mooiste wat je kunt hebben! Nodig? misschien niet, tuurlijk kunnen we allemaal wel opladers mee dragen, even ergens bij tanken, powerbanks, moto mod power packs, elke avond aan de lader of gewoonweg accepteren dat je mobiel leeg kan als je het te laat maakt. Zorgeloosheid, iets dat ik ook eventjes had ervaren met de Moto X Force, scherm kon niet stuk, vallen kon geen kwaad....heerlijk! ware het niet dat zorgeloosheid niet helemaal opging gezien het wel sneller kraste, en als ik ergens slecht tegen kan :-) Anyway back ontopic.

De Moto Z2 Play, de mobiel die het upgraden mij niet waard was als elite Z1 play gebruiker, met een batterij waar ik daarvoor alleen maar van kon dromen! Die niet leeg kon no matter what! Ik keek er stiekem wel enorm naar uit, de opvolger van deze magische duracel konijn mobieltje, helaas tot de specs bekend werden.. Dit was zo een beetje wat ik opving van de aankondiging van de Z2; dunner, minder batterij en duurder.. WTF!? Motorola, dacht ik even.. de Z1 Play dankt zijn populariteit aan zijn enorme batterij! Motorola, waarom denken jullie dat de super deluxe Moto Z zo flopte? Juist: Duur, kleine batterij (en geen headphone jack!!) tot het me duidelijk werd: de Moto Mod power pack verkocht natuurlijk niet aan Z1 play gebruikers, en dat kon uiteraard niet! Stel je voor dat je een paar euro misloopt aan de Z lijn variant die wel lekker verkocht!

Hoezo deze review Port187, ik dacht dat je niet ging upgraden, hoor ik je al denken!
Klopt als een bus, tot ik een uitnodiging ontving van Tweakers.net voor de Moto Z2 Play testpanel en er eentje won om te reviewen. En laten we eerlijk zijn, wat is er mooier dan een goedkope mobiel? Juist eentje winnen, gratis en voor niets.

Na een hoop geblaat over van alles en nog wat, nu eindelijk eens to the point: wat vind ik van de Moto Z2 Play? Is het de moeite om te upgraden van de Z1 Play of andere dikke batterij mobiel?

Mwa... ik zit nog erg in dubio, maar ga voor niet echt, behalve als je dol enthousiast wordt van de minor upgrades snapdragon 625>626, 3GB>4GB, 32GB>64GB
dat laatste laat me persoonlijk koud, alles inmiddels in de cloud, plus microSD zit er ook in.

Camera op papier iets beter, in praktijk ongeveer dezelfde resultaten lees bij goede belichting prima tot soms wel top fotos, in het donker valt het erg tegen helaas en is het snel korrelig en te donker. Focus is soms ook hit en miss.

Zuinige SOC, dus helaas concessies. Downloads over de wifi halen max 100 mbit up/down, waar een beetje flagship rustig 5x zoveel kan halen. Verder niet erg belangrijk wat mij betreft maar moest gezegd worden. Games draaien wel lekker vlot, en in praktijk en dagelijk gebruik in de UI merk je HE LE MAAL NIETS van de "mindere" SOC.

Kale Android behalve 2 tal Moto appjes, waarvan de Moto app een wat mij betreft enorme toevoeging is! ik zou in elk geval niet meer zonder kunnen! Twist to take a photo, twist twice to switch camera's, chop for flashlight en Moto Display zijn voor mij inmiddels legendarisch. Helaas is ook de update beleid wat magertjes bij Lenovo de laatste paar jaar, al is het nog steeds wel beter als veel andere grote merken mis ik toch op z'n minst de security updates elke maand, deze komen vaak alleen tijdens een OS update mee.

Design is er wel op vooruit gegaan en hij is nu mooi slank en vooral LICHT! tja de Z1 is dan ook een zware baksteen! Design keuzes zoals de glazen non gorilla glass achterkant op de Moto Z1 Play (really?) naar aluminium kan ik alleen maar toejuichen!

Fingerprint scanner nu ook te gebruiken voor de navigatie is wel erg tof! scheelt ook weer schermruimte voor de virtuele knoppen. Wel moet ik hier nog aan wennen en is back niet altijd back, wat irritant kan zijn. Bloed snel was de scanner trouwens ook al op de Z1 play, dus niets nieuws hier.

Scherm verder weinig tot geen verschil, zelfde resolutie 1080p, nog steeds een mediocre Amoled scherm vergeleken met andere flagships, oa van Samsungs. Nogmaals upgraden vanuit de Z1 play? Mweh. Echter kom je van een andere low-end, mid-range mobiel tot dezelfde prijsklasse en dan raad ik deze mobiel zeer zeker aan! Heb je een flagship en ben je spec en benchmark geil, dan kan je beter wegblijven.

En nu de killer feature van de Z1 play maar de potentiŽle killer downgrade van de Z2, de batterij, wat kan ik zeggen... we zijn achteruit gegaan. Heel jammer, maar is het echt zo erg als het op papier lijkt? Eigenlijk valt het reuze mee! Tuurlijk zal ik geen epic battery meer ervaren, maar dit is nog steeds een top batterij! 6 uur SOT haal ik met gemak, en nu ben ik een heavy user dus batterij is voor mij extra belangrijk. Ik wil nergens concessies op doen, alles moet live op de achtergrond draaien, instant notificaties, scherm brightness voluit, GPS en google maps.. niets moet te gek zijn en de dag moet gehaald worden. En dat lukt aardig, dus opzich geen ramp! wel ben ik mijn zorgeloosheid kwijt en dat is jammer. Kom je echter van een ander niet Z1 play toestel en zit je bij de Z2 play echt prima! En ach, we hebben nog altijd de Moto Mods - power packs he ! en eerlijk waar, ik wilde initieel terug naar mijn Z1 play, maar blijft toch hangen bij de Z2.

Al met al echt een leuke mobiel voor zijn prijsklasse die zijn voorganger maar mondjesmaat overtreft en op sommige vlakken zelfs iets minder is, maar dat mag de pret zeker niet drukken! Vanuit de upgrade gezien verdient deze mobiel 3 ster.
Excuses, Motorola, ook fanboys kun je teleurstellen!

Echter voor een nieuwkomer die zoekt in de mid-range klasse 4 ster! Buiten het feit dat ik wat teleurgesteld ben in de upgrade van Z1 naar de Z2 is en blijft het best een topper voor zijn prijs en mogelijkheden!

Heb jij ook een Motorola Moto Z2 Play Dual Sim 4GB RAM / 64GB Opslag Grijs?