Specificaties 13,3" • 1366x768 • 32GB • Intel Celeron - Bekijk alle specificaties

HP Stream 13-c000nd Review

beeperhorrie 30 augustus 2017, 60 views

HP Stream 13-c000nd (Product gekocht)

De eMMC is de zwakke schakel en er is geen mogelijkheid tot reparatie. Bij defect na garantie periode kan het apparaat weggegooid worden. Er zijn in deze prijsklasse ook laptops welke de mogelijkheid hebben tot extra geheugen en een echte SSD te plaatsen. Ook een verwisselbare batterij kent de concurrentie.

Pluspunten

• Mooie vormgeving
  • Solide behuizing ondanks spuitplastic
  • Witte toetsen ook in donker nog te bedienen

Minpunten

• eMMC
  • Op moederbord geen extra aansluitingen voor SSD of geheugen
  • Vaste batterij

Bij aanschaf in juni 2015 werd deze als super laptop door Mycom aangeboden. Voor het lichte werk waarvoor in een laptop zocht was het (op papier) ook een goede keuze.

De laptop werd geleverd met Windows7 en uitgebreid met de volgende software:
een office 2013 pakket, Avast antivirus, PDF reader van Acrobat, en een Chrome browser. Voor opslag werd een microSD gebruikt van 64GB omdat er in het systeem zelf bijna geen ruimte meer over was.

Iets meer dan twee jaar heeft deze zijn werk goed gedaan. Inzet vier dagen per week gedurende anderhalf uur per dag. Alleen onderweg want op de werkplek en thuis wordt gebruik gemaakt van vaste PC's met veel betere ergonomie en groter scherm. Zaken als ergonomie en beeldkwaliteit zijn conform wat je mag verwachten van een goedkope laptop. De prestaties zijn voldoende maar ook geen reserve.

Onlangs is de eMMC stuk gegaan. De eMMC is wat HP zelf een SSD noemt maar dat is niet juist. Een eMMC is vergelijkbaar met een SD kaart met een enkelvoudige chip. Een SSD heeft er meer en beschikt over de 'intelligentie' om alles op een goede manier weg te schrijven. Een SSD is ook veel meer geschikt om veel data te laden en weer te wissen.
Die defecte eMMC is bij deze niet te vervangen; het is een vast deel van het moederbord. Reparatiekosten zijn bijna net zo hoog als een nieuwe vergelijkbare laptop dus niet relevant.

Natuurlijk kostte de laptop niet veel maar om over twee jaar ¤235,- af te schrijven....

Ondanks dat de machine verder goed voldeed zal het uiteindelijke oordeel hier toch uiterst negatief uitvallen. En wel om het volgende:

Van mijn huidige leverancier (na het faillissement van Mycom ben ik mijn hardware bij een andere leverancier gaan betrekken) heb ik een kosteloze diagnose van het apparaat gehad en in de tussentijd een leenmachine. Van de technische man mocht ik vernemen dat de HP economisch niet meer te repareren is.
Bij aanschouwing van het binnenste van het apparaat (foto hieronder) is duidelijk dat er geen mogelijkheden zijn voor uitbreiding van geheugen, opslagcapaciteit in de vorm van een SSD en dat ook de batterij is geďntegreerd in de laptop zelf.

Echter nu is mij duidelijk geworden dat de concurrentie wčl de mogelijkheid biedt tot aansluiting van een echte SSD en extra geheugen, alsook een mooi slot voor een UTP kabel en een vervangbare batterij.
- Ja maar dat is een nieuwere machine, denkt u nu wellicht?
- Nee, ook midden 2015 te koop geweest.
- Dan was het vast een duurdere uitvoering.
- Nee, vergelijkbare prijs.

Van mijn leverancier heb ik een demomachine gekregen met het zelfde probleem als mijn HP; een defecte eMMC. Op eigen kosten een SSD van 256GB er in en een extra geheugen bankje waardoor het geheugen totaal nu op 4GB komt. Resultaat een snellere laptop (op inmiddels Windows10) waarbij een defect bootstation altijd te vervangen is.

Door het totaal ontbreken van de mogelijkheid tot extra geheugen en extra SSD als ook het niet hebben van een verwisselbare accu. Kwam deze in vergelijking met de concurrentie van dat moment gewoon teveel te kort. Bij ongeveer gelijke prijzen was de HP dus veel te duur.

Let wel, ik koop nog steeds HP producten en die zijn ook over het algemeen gewoon goed. Ik ben ook absoluut niet anti HP geworden.
HP maakt goede en betrouwbare producten alleen bij dit model is de betrouwbaarheid door extreme bezuinigingen op uitvoering veel te ver onder de maat.
Dit apparaat heeft een opbouw die mag je verwachten bij een Chinees merkloos product van hooguit ¤150,-

Heb jij ook een HP Stream 13-c000nd?