Specificaties 2.1-kanaals met 85W versterker en 4x HDMI - Bekijk alle specificaties

Onkyo TX-L20D Wit Review

paulr84 30 augustus 2017, 121 views

Onkyo TX-L20D Wit (Product gekocht)

Prima stereoversterker die voorbereid is op de toekomst. Mooi design, voldoende aansluiten en voldoende vermogen. Daarnaast 4k, verschillende streamingdiensten en wifi. De beperkte instelmogelijkheden voor het geluid, het feit dat de built-in chormecast functie alleen werkt voor audio streaming, en dat de DAB+ radio geen signaal oppakt zijn wel tegenvallers.

Pluspunten

• Mooi, clean design
  • Lage versterker
  • 4x HDMI input
  • Streamingopties

Minpunten

• Geluid beperkt instelbaar (al is het out-of-the-box prima)
  • Chromecast built-in alleen voor audio
  • DAB+ pakt geen signaal

Geluidskwaliteit Score: 4
Waarom de Onkyo TX-L20D?

Onze oude versterker was aan vervanging toe en omdat ons tv meubel weinig ruimte biedt voor een versterker zochten we naar een 'plat' exemplaar. Daar blijken er niet zoveel van te zijn.

De wensenlijst voor een nieuwe AV receiver was:
- minimaal 4 HDMI ingangen
- 4k pass-through/upscaling
- 2.0 is voldoende
- streamingdiensten (Spotify)

Opties waren:
- Pioneer SX-S30DAB
- Marantz NR1607
- Onkyo TX-L20D (of L50D, die heeft 5.1)

De keuze viel uiteindelijk op de witte uitvoering van de Onkyo, vooral omdat hij voor de beste prijs alle punten op de wensenlijst aantikte. En ja, we zijn ook voor de looks van het apparaat gegaan. Op internet zijn maar weinig reviews te vinden, maar deze zijn over het algemeen positief. Zeer hoge eisen aan de geluidskwaliteit stelden we niet, we willen gewoon goed geluid en de bronnen eenvoudig via HDMI aan kunnen sluiten.

Productpagina: http://www.eu.onkyo.com/en/products/tx-l20d-133824.html

Geluid

We zijn echt geen audiofielen, twee Jamo S426 speakers verzorgen het geluid in onze woonkamer. Prima speakers, maar ze kennen zeker hun grenzen. De bastonen zijn altijd iets wollig waardoor spraak soms net niet lekker helder klinkt. De Onkyo neemt de plaats in van een oude analoge versterker, en het verschil daarmee is duidelijk merkbaar. Geluid uit dezelfde bron (een KPN kastje, maar nu wel via HDMI aangesloten op de receiver ipv de analoge uitgang) klinkt wat strakker, wat meer gedefinieerd. Ik weet niet hoe de Onkyo zich verhoudt tot andere, moderne AV receivers, maar voor onze oren is het een vooruitgang ten opzichte van de vorige.

Wat instelmogelijkheden van het geluid betreft is de Onkyo zeer beperkt. Via een menu roep je schuifjes op waarmee de hoge en lage tonen aangepast kunnen worden. Dat is het wel zo'n beetje. Dieper in het instellingenmenu kan je nog een paar parameters aanpassen (luisterafstand tot de speakers, balans, niveau versterker, en crossover tussen speakers en subwoofer). Verwacht geen uitgebreide equalizer. Er zit wel een aantal 'listening' modes op (stereo, direct, mono, theather, Dolby Digital en DTS).

Radio en streamingdiensten

De Onkyo heeft een FM en een DAB+ radio aan boord. Beide zijn in onze woning geen succes, kennelijk komt er onvoldoende radiosignaal binnen (ook na klooien met de antenne). FM geeft ruis, en DAB+ vindt geen zenders.

Gelukkig bevat de Onkyo voldoende streamingmogelijkheden. Spotify was voor ons de belangrijkste, maar ook Tidal, Deezer en TuneIn zijn aanwezig. Verder kan je via het netwerk, Bluetooth, usb, Airplay en Chromecast muziek afspelen. Dat gaat allemaal via een menu (knop 'net' op de afstandsbediening) waarna je zowel op de tv als op de display kunt zien welke optie je hebt geselecteerd. Om een TuneIn internetradiostation af te spelen hoef je dus alleen maar de Onkyo aan te zetten, en niet ook de tv. Het display helpt je voldoende om te navigeren naar een preset.

De Chromecast built-in functie is met een firmware-update (via wifi, ethernet of usb) te activeren. Helaas biedt deze functie alleen ondersteuning voor streaming van audio. Youtube, Netflix, dat soort diensten kunnen niet streamen via het Chromecast protocol naar de Onkyo. Spotify daarentegen weer wel. Dit was voor mij persoonlijk het grootste minpunt, ik ben alsnog genoodzaakt een aparte chromecast aan te sluiten voor het streamen van beeld (we hebben een 'domme' tv). Het stoort ook dat op de communicatie van Onkyo steevast 'Chromecast' staat zonder heel expliciet te maken dat het alleen om audio-streaming gaat.

Alle minpuntjes terzijde zijn we erg tevreden met deze receiver. Al kan je weinig instellen aan het geluid, dat is gewoon goed. Hij is relatief plat en biedt alle fysieke aansluitingen die we zoeken. Daarnaast is hij voldoende op de toekomst voorbereid.

Ik heb geen afbeeldingen bij deze review geplaatst omdat er voldoende foto's op internet te vinden zijn. Mocht je specifieke vragen hebben, laat dan een reactie achter en ik probeer zo snel mogelijk te reageren..

Heb jij ook een Onkyo TX-L20D Wit?