Joby Gorillamobile 3G/3GS Review

sbolman 13 januari 2010, laatste update op 17 november 2015, 504 views

Joby Gorillamobile 3G/3GS

Pluspunten

• De gorillapod is zeker een degelijk product te noemen waarmee je je iPhone op de meest gekke plekken kan neerzetten of ophangen. Verder is deze lekker licht en overal wel mee naar toe te nemen, ook handig natuurlijk in de trein of in het vliegtuig om een filmpje te kijken.

Minpunten

• Na één dag heb ik nog geen negatieve punten kunnen constateren. Mocht ik daar later tegen aan lopen, zal ik dit nog vermelden.

Kwaliteit Score: 5
Er zijn van die momenten dat je bijvoorbeeld met je iPhone een groepsfoto wilt maken, er zijn tenslotte diverse fotocamera Apps met een zelfontspanner. Probleem is alleen dat het vrij moeilijk is om een plekje te vinden voor je iPhone om hem ergens tegen aan te zetten, laat staan dat ie blijft staan zoals jij dat wilt.

Maar recentelijk las ik op het internet het nieuws dat de firma JOBY een gorillapod voor de iPhone in hun producten programma had uitgebracht. Leuke naam trouwens voor een mini-statief...
Een vriend van mij had ooit een gorillapod voor zijn camera gekocht en daar was ik wel van gecharmeerd, dus maar meteen de knoop doorgehakt en op zoek gegaan naar een leverancier.

Eerste instantie leek het erop dat dit flexibel statief alleen maar in de USA was te bestellen, maar dankzij Google een shop gevonden waar je je in kon schrijven en bericht kreeg zodra deze leverbaar was.
Vorige week was het dan zover en kreeg ik bericht dat de gorillapod beschikbaar was. Meteen dus besteld en heb ik na 3 aflever-pogingen van de vervoerder (helaas geen TNT die ook bij de buren aflevert...), vandaag de gorillapod mogen ontvangen.

Zoals je op de foto kan zien is ie keurig verpakt en zijn de volgende onderdelen geleverd:
een gorillapod
een houder voor de iPhone
een universele camera adapter
twee zelfklevende clips voor andere mobiele apparaten

Bij binnenkomst meteen de gorillapod uit de stevige verpakking gehaald en ik kan niets anders zeggen dat de onderdelen er keurig uitzien en solide aanvoelen, de houder van de iPhone past heel goed en voelt zacht aan.
Vanuit de fabriek zit de universele camera adapter standaard op de gorillapod geschoven en deze moest ik verwijderen voordat de iPhone-houder erop geschoven kon worden.
Dit lukte niet direct, uiteindelijk wel door het ontgrendelen en een simpel knopje in te drukken. Staat ook in de bijgeleverde gebruiksaanwijzing die ik gewoon eerst even had moeten lezen (maar hoe vaak lees je die nou... ;) ).

Nadat ik de iPhone-houder had bevestigd, meteen maar wat standjes uitgeprobeerd. Zoals je op de foto’s kan zien, is er veel mogelijk. Zelfs hangend aan de rand van een tafel...

Het leuke verder is dat JOBY voor de gorillapod ook een eigen gratis App hebben uitgebracht, de “Gorillacam
Best een leuke App met een “Self-timer” inclusief een in te stellen delay, “Time-lapse“ die met een in te stellen interval automatisch foto’s maakt en nog een paar afstel opties zoals een “Bubble level” en “Grid”.

Na wat gespeeld te hebben kan ik wel zeggen dat ik bijzonder blij ben met deze aankoop, tot nu toe heb ik ook geen minpuntje kunnen vinden.
Wat ook wel prettig is dat je de gorillapod ook kan gebruiken voor een compact camera, volgens de gebruiksaanwijzing mag deze niet zwaarder zijn dan 300 gram. Mijn Panasonic Lumix DMC-TZ3 weegt 266 gram, dus geen probleem.
En voor elke ander apparaatje (of fotolijstje... :) ) zijn er nog 2 zelfklevende adapters bijgevoegd, multifunctioneel dus.
Wat mij betreft een geslaagd product!

Heb jij ook een Joby Gorillamobile 3G/3GS?

Mooie review, maar wat ik me afvraag is of het "Richten" niet ongelofelijk irritant is omdat de bevestiging van de pod aan dezelfde kant zit als de camera. Of je dus niet altijd de pod erop zet met fotograferen?
Thx...
Het richten gaat heel natuurlijk en vrij snel... totaal niet irritant.