Specificaties Max. 300 producten (Multi prot.) + app - Bekijk alle specificaties

Samsung SmartThings Hub V2 Review

rinkel 30 augustus 2017, laatste update op 5 oktober 2017, 1.245 views

Samsung SmartThings Hub V2 (Product gekocht)

Zeer goed werkende domotica-hub met een actieve community. Zowel Zigbee als ZWave worden ondersteund en voor niet ondersteunde (zigbee) devices kan een handler geschreven worden.

Pluspunten

• Betaalbaar
  • Zowel Zigbee als ZWave
  • Niet ondersteunde zigbee producten kunnen worden ondersteund dmv een devicehandler
  • Mogelijkheid om eigen "apps" te schrijven
  • Zeer actieve community
  • Behoorlijk stabiel

Minpunten

• (Nog) niet verkrijgbaar in Nederland
  • Alleen in het Engels
  • Werkt via Cloud
  • Firmware soms te snel uitgerold

Kwaliteit Score: 4
Logo1

Introductie

Ik ben ooit begonnen met domotica door KlikAanKlikUit aan te sluiten op mijn computer en via een webinterface de boel te bedienen. Later heb ik dit vervangen door een ICS1000 hub van KlikAanKlikUit.
Helaas geven die apparaten geen feedback; je weet niet welke lamp aan en uit staan. Ook is het niet mogelijk om te zien welke deur/raam open staat.
Juist dit laatste is de oorzaak geweest om eens verder te kijken naar andere systemen die dit wel konden bieden. Op zoek naar iets anders, maar wel op de prijs letten; een Z-Wave deur/raam sensor kost al snel 40-50 euro. Dit vind ik gewoon teveel.
In domoticaland zijn er inmiddels behoorlijk wat spelers: Fibaro, Vera, Zipato, KlikAanKlikUit, etc.
Welke kies je dan. Na veel reviews lezen kwam ik uiteindelijk op een forum van SmartThings. Vooral de mogelijkheid om zelf devicehandlers te schrijven sprak me aan (kan zelf een beetje programmeren). Zeker toen bleek dat de Chinese Xiaomi stekkers en sensoren ook werkte. Deze stekkers kosten maar rond de 10 euro per stuk en de sensoren kosten slechts 7 euro per stuk, dat is een stuk schappelijker dan 40-50 euro per stuk.
Hiermee kon ik goedkoop en snel (nouja, even wachten totdat de zaken uit China geleverd werden) mijn KlikAanKlikUit systeem vervangen.
Ik had zelf een stuk of 15 stekkers en nog wat ander spul. Inmiddels is dit aardig opgelopen en zit ik op ongeveer 40 devices.

De hub zelf heb ik in de UK gekocht voor 99GBP, helaas is deze nog niet in Nederland te verkrijgen.

De Hub

De hub vormt het centrale hart van het systeem. Het ding ziet er best aardig uit, een soort oude AppleTv, maar dan van breekbaar plastic. Aan de onderkant zit een klepje waarachter je AA backupbatterijen in kunt doen. Deze begonnen echter al na 2 weken te lekken en heb ze dus maar verwijderd. Stroomuitval komt hier maar weinig voor.
Het ding staat nu bij mij in de meterkast op een plankje uit het zicht.

Op de achterkant vind je de volgende aansluitingen:
• Stroom
• 2x USB
• Ethernet

De hub heeft geen Wifi, maar voor mij hoeft dat ook niet, al mijn vaste apparaten zijn aangesloten via een kabel. Dit betekent overigens niet dat Wifi apparaten niet ondersteund worden. Deze worden gewoon op het netwerk gevonden. De Belkin Wemo stekkers werken dus gewoon prima. Hetzelfde geldt voor Sonos.

Waar de USB aansluitingen voor bedoeld zijn weet ik niet, nooit iets gelezen of gehoord waarbij die nodig zijn.

De hub heeft zowel Zigbee, Z-Wave als bluetooth aan boord.
Zigbee en Z-Wave werken, maar de bluetooth radio staat uit.
Bereik
Dit valt en staat een beetje met de hoeveelheid "Things" die je op het systeem aansluit, en dan met name de devices die aan het stopcontact hangen. Deze laatste groep hebben namelijk ook een router/repeater functie en creŽren zo een mesh netwerk.
Op dit moment werken zowel Zigbee als Z-Wave door het gehele huis, inclusief tuin.
Voor zigbee was het altijd lastig om een goede repeater te vinden. Bij mij doen de Xiaomi stekkers prima werk. Nu heb ik ook de Ikea Tradfri lampen welke ook goed als repeater functioneren.
Versies
Op dit moment zijn er twee versies van de Hub v2:
• US versie
• UK versie (EU)

Let er op dat de US versie niet (goed) in de EU werkt, aangezien de frequentie van Z-Wave verschilt. Dit is van belang als je een goedkope Hub uit de US wilt meenemen. Voor Zigbee geldt dit verschil niet.

Z-Wave frequenties:
• US: 916 MHz
• EU: 868.42 MHz

Things

Alle externe apparaten (Stekkers, sensoren, etc) worden "Things" genoemd. Deze Things kunnen door de hub bediend worden, of gecontroleerd. Zo kun je een lamp aanzetten dmv een stekker-thing, of controleren of een raam open staat met een sensor-thing..
Smartthings ondersteunt dus twee soorten: Z-Wave en Zigbee.

Zigbee en Z-Wave hebben een verschillende manier van het opbouwen van het mesh netwerk.
Z-Wave bouwt een tabel op met nabij gelegen devices tijdens het pairen. Wil je een device verplaatsen moet je "repair" uitvoeren.
Zigbee kijkt automatisch naar het sterkste signaal en routeert via die repeater.
Op dit moment zijn er 2 type "Things" die je kunt koppelen: Z-Wave en Zigbee.
Z-Wave
De meeste Z-Wave apparaten worden over het algemeen direct gevonden, zonder al teveel gedoe. Het kan zijn dat niet alle functies ondersteund worden omdat een generiek type gevonden wordt. Dit kun je later wijzigen in de cloud interface.

Z-Wave werkt behoorlijk betrouwbaar en mede daardoor heb ik toch (recentelijk) besloten om al mijn toegangsdeuren uit te rusten met een Z-Wave sensor. De Aeon Recessed Door Sensor. Deze werd meteen gevonden en werkt uitstekend.
Dit betekent niet dat de andere sensoren slechter werken. Ze hebben me zelden tot nooit in de steek gelaten. (2 stuks Xiaomi zijn eens van de hub gevallen, disconnect). Zie het stukje over Zigbee voor meer details.

Ik heb de volgende Z-Wave "Things"
• Aeon Recessed Door Sensor
• TKB stekker
• CoolCam Stekker (Fibaro kloon)
• Qubino In Wall Relay

Allen werken eigenlijk feiloos, al werken de Zigbee "Things" allemaal net wat sneller.

TKB

CoolCam
Zigbee
Eigenlijk was het me om Zigbee te doen. Geen dure patenten dus veel chinese rommel, maar ook veel goed spul.
Zigbee kent een aantal varianten:
• ZLL, Zigbee Light Link
• ZHA, Zigbee Home Automation

Smartthings ondersteunt eigenlijk alleen ZHA. Dit betekent dat als een ZLL apparaat aan de hub wordt toegevoegd, deze voortaan onder het ZHA protocol door het leven gaat. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Hue lampen. Volgens mij geldt hetzelfde voor de Ikea Tradfri lampen.
Een van de voordelen van Zigbee is de reactiesnelheid, die is in veel gevallen hoger dan Z-Wave.

Ik heb de volgende Zigbee "Things"
• Xiaomi Wall Plugs
• Xiaomi Door/Window sensor
• Xiaomi Smart Button
• Osram Plug
• Ikea Tradfri Light Bulb E27 980lm kleurtemperatuur
• Ikea Tradfri Light Bulb gu10 400lm kleurtemperatuur
• Orvibo Door/Window Sensor (niet aan te raden)

Op de wenslijst:
• Xiaomi bewegingsmelder
• Z-Wave deurslot

De Xiaomi apparaten zijn vrij lastig te koppelen en vergt wel wat geduld.
Er is wel een dingetje met de Xiaomi Sensoren. Ze werken, en erg goed zelfs. Ze werken zelfs beter dan de Samsung Sensor zelf. Het bereik is uitmuntend en zo is ook het batterijverbruik. Ze voldoen echter niet aan de Zigbee standaard. In dit geval is er een probleem met de checkin tijd, die is elk uur, wat te weinig is voor Zigbee (maar natuurlijk goed voor het batterijverbruik)
Hier zijn wat issues mee geweest. Lees meer hierover in de laatste paragraaf: Firmware.

Deze sensoren zijn erg klein:

In de garage kan het behoorlijk koud worden in de winter en aangezien de sensoren maar een kleine batterij hebben dacht ik: Ze zijn 3 volt, dat is 2x 1,5 volt. Dus even 2 AAA lithium batterijen in een houdertje werkt prima:

Xiaomi button. Ondersteunt korte en lange klik.
Ik gebruik deze in de slaapkamer. Korte klik is 1 lamp aan, lange klik is beide lampen aan

De Xiaomi Stekkers werken zeer betrouwbaar en schakelen sneller dan de Z-Wave stekkers. Ook zit er een temperatuursensor in (wie bedenkt het) waarmee je ook weer dingen kunt schakelen. Bijvoorbeeld dat als de gemiddelde temperatuur van alle stekkers onder de 20 graden komt, doe dan een lamp aan (of iets met de thermostaat)
Ze zijn echter wel voor de Amerikaanse markt gemaakt, dus passen niet standaard in een Schuko stekker. Ze werken met 230v, dus kun je er een adapter op zetten.
Ik heb er een op vastgelijmd:

Ik heb wel een stukje van de adapter afgehaald, zodat ze wat netter in een Shuko stopcontact passen:
Wifi
Ondanks dat de Hub geen Wifi heeft kunnen Wifi devices gewoon via het netwerk gevonden worden. In mijn geval is dat mijn Sonos.
Koppelen
Dit gaat altijd via de app. Je zet deze in "Add a thing" modus. Vervolgens zet je het apparaat dat je wilt toevoegen in koppel-modus, dit is meestal het indrukken van een knopje voor 3 seconden. Als het apparaat gevonden is wordt dit aangegeven in de app en staat er meestal het type apparaat bij.
Het kan voorkomen dat er geen ondersteuning is voor het betreffende apparaat. Dan wordt het type "Thing" weergegeven. Smartthings voegt het apparaat dan wel toe, maar kan er niet zoveel mee. Je moet dan in de cloud interface aangeven welk type apparaat dit is. Dit kan dan een zelfgeschreven device-type zijn, of een die iemand al geschreven heeft.

Notificaties

SmartThings kent op dit moment drie type notificaties: Push, SMS en email. Alleen push en sms zijn bij pratisch alle routines in te stellen. Dus indien er een scene wordt geactiveerd kan er een push bericht of sms worden gestuurd. Dit kan ook als er een scene op tijdstip automatisch wordt geactiveerd. Daarnaast kunnen vele smartapps ook noificaties versturen, zoals bijvoorbeeld "Simple Device Viewer", "Notify me When" en "WebCoRE"
Dit werkt goed.
Via WebCore is het ook mogelijk om (meerdere)emails te versturen.

Cloud Interface (IDE)

SmartThings werkt voor een groot deel via de cloud. Dit betekent dat je veel van het onderhoud via een webinterface kunt doen. Daarnaast is hier ook een Integrated Development Environment (IDE) te vinden, waar je zelf het e.e.a. kunt ontwikkelen. De cloudinterface kun je openen via: https://graph.api.smartthings.com/

Onderhoud
Via de cloudinterface kun je je hub onderhouden, locatie aanpassen (voor telefoon als presence sensor), modes aanmaken (Weg, Thuis, Vakantie, Etc).
Ook zijn hier de activiteiten logs te vinden.
My Devices
Hier zie je een lijst met al je "Things". Deze kun je hier onderhouden en aangeven welke (aangepaste) devicetype je wilt gebruiken. In dit overzicht staan zowel de Zigbee als de ZWave devices.
My Smartapps
Mocht je er niet uit komen met de standaard scenes/routines, dan is er de mogelijkheid om zelf je
apps te schrijven en met anderen te delen. Samsung gebruikt hiervoor Groovy in een sandbox.
Er is al veel door de community geschreven en gedeeld. Deze kun je hier ook vinden.
Het is ook mogelijk de apps via de marketplace in de app te installeren.
My Device types
Mocht een device (Thing) niet direct werken, dan is het, in veel gevallen, mogelijk om zelf een device handler te maken. Zo heeft de community handlers gemaakt die bijvoorbeeld ook het verbruik doorgeven, wat standaard soms niet werkte. Ook kunnen op deze wijze devices worden gekoppeld die standaard door ST niet ondersteund worden.

Automatiseren

Routines
Zaken automatiseren kan standaard via Routines. Dit gaat via de app en kun je aardig wat zaken standaard regelen.
Zo kun je lampen op een bepaald tijdstip schakelen, of als er een deur open gaat. Ook kun je een push bericht krijgen als er een deur open gaat, of een lamp wordt aangezet. Ook zitten hier momenten in als zons-opkomst of ondergang.
De voorwaarden hier zijn wel enigszins beperkt. Je kunt wel een OF doen (lamp aan via deursensor OF via bewegingsmelder) maar geen AND(lamp aan als deur open AND er is beweging). De locatie status is hierop een uitzondering (alleen lamp aan als deur open AND locatiestatus is HOME)

WebCoRE
WebCore is een smartapp welke in de cloud draait en een apart hoofdstukje verdient. Deze app is geschreven door de community zelf en maakt het mogelijk om complexe IF... THEN... ELSE... constructies in te maken (en draaien uiteraard op de server) Tevens zijn AND/OR constructies mogelijk. Ook is het mogelijk om emails of pushberichten te versturen, of spraakberichten op een Sonos systeem.
Ook zijn WebAPI aanroepen mogelijk, wat het echt heel krachtig maakt (al heb ik daar nog geen ervaring mee)
Webcore is erg krachtig en geeft hiermee de tweaker enorm veel mogelijkheden. Je kunt echt helemaal los gaan.
De IDE van WebCore kun je hier vinden: https://dashboard.webcore.co/

Ik heb inmiddels een stuk of 10 van deze scripts draaien. Voor meer details kun je kijken op de Wiki van WebCore

Type piston (kan ook genest, dus eerst een type met daarin een ander type)
WebCoreAdvanced

Een voorbeeld van een piston die controleert of alle deuren en ramen dicht zijn als je weg gaat (status anders dan Home):
CheckDeuren

Je kunt de Sonos bedienen vanuit Webcore. Een text laten spreken, een alarm sirene laten afgaan, maar ook een speciaal nummer laten afspelen als er bijvoorbeeld een deur open gaat.
sonos webcore

De code wordt eigenlijk voor je gegenereerd door steeds een keuze te maken uit een aantal opties. Dit werkt heel erg prettig:
WebCore02
Sonos speak

Alarmsysteem

Een van de dingen die ik voor ogen had met al die deur/raam sensoren was het bouwen van een simpel alarmsysteem.
Ik hoor velen al brommen: "Dit is geen waardig alarmsysteem, geen backup, geen melding naar centrale.." etc..
Dit was ook nooit de bedoeling. Gewoon een simpel systeem waarbij ik een melding krijg als er een deur of raam open gaat, of als er ergens beweging wordt gedetecteerd.

Eigenlijk werkt dit echt wel behoorlijk. Inmiddels is het systeem aardig betrouwbaar geworden. Natuurlijk niet zo feilloos als een echt alarmsysteem, maar dit voldoet toch behoorlijk.
Er zit al standaard een alarmsysteem ingebouwd, wat goed werkt, maar ik heb er zelf een met WebCore naast gemaakt.

Zo gaan alle lampen in het huis aan als de status Nacht is en er gaat een deur/raam open. Ik ben al een paar keer wakker geschrokken van het licht omdat dochterlief wat laat thuis kwam.

En uiteraard krijg je een notificatie van elk alarm: SMS/Push message/Email.

Het standaard alarmsysteem
alarmAlarm2alarm3

De app

Met de app bedien je eigenlijk het gehele systeem, behalve als WebCore alles voor je regelt.
Je kunt hier "Things" toevoegen en verwijderen, "Rooms" aanmaken en "Things" er aan toevoegen zodat je zaken kunt groeperen.

De startpagina bevat een aantal snelkoppelingen die je zelf kunt instellen. Daaronder zie je enkele snelkoppelingen naar het standaard alarmsystem. Deze kent 3 instellingen: Away (Armed), Home (Armed) en Home (Disarmed)
Bij het aanzetten krijg je eerst een melding welke sensoren iets detecteren, zoals een open deur/raam
Startpage

Een overzicht van alle "Rooms" die ik heb aangemaakt.
Rooms

Ik heb een "Room" aangemaakt met alle deur/raam sensoren, zodat je in een oogopslag kunt zien welke deur of raam er nog open staat. (Uiteraard kun je hier naar boven/beneden swipen voor meer sensoren)
Deuren en ramen

Hier een overzicht van alle lampen in de woonkamer. Je ziet dat alle verlichting aan staat. Je kunt op de knoppen drukken om de verlichting aan/uit te zetten.
Het bovenste item is een virtuele knop, als ik daar op klik gaat alle verlichting in de woonkamer aan/uit. Er is geen beperking op het aantal virtuele knoppen.
woonkamer

Firmware

De devs van Smartthings zitten er bovenop: Eens in de zoveel tijd heb je een nieuwe firmware te pakken. Je wordt geinformeerd over een nieuwe update, maar je kunt geen nee zeggen; je krijgt em gewoon.
On Wednesday, August 30 we automatically updated your SmartThings Hub v2 to the latest firmware (version 18.22). We apologize that we were unable to provide advance notification of this update as we strive to alert you to updates before applying them.
However .....

Thank you,
SmartThings Support
Er zijn wel eens wat issues geweest. Vooral met een nieuwe versie van Zigbee: Veel Xiaomi sensoren (niet de stekkers) werden van de hub geknikkerd, en dat was het dan.
Omdat er inmiddels enorm veel mensen zijn met grote hoeveelheden (niet officieel ondersteunde) Xiaomi sensoren regende het klachten.
Ondanks dat Xiaomi niet aan het Zigbee protocol voldoet en niet officeel wordt ondersteund heeft Smartthings toch geluisterd en gekeken waarom Xiaomi Sensoren niet meer werkten. Dit bleek te komen door de inchecktijd van de sensoren, die is vrij lang waardoor de hub dacht dat ze er niet meer waren.
Dit is door Smartthings opgepakt en een paar dagen later was er een nieuwe firmware update en de klachten verdwenen als sneeuw voor de zon.
Zelf had ik weinig tot geen last hiervan omdat al mijn sensors via de Xiaomi Plugs werden gerepeat. Ze bleven dus feitelijk aan deze pluggen "kleven".

Tot slot

Is dit systeem foutloos? Nee. Maar het werkt wel erg prettig en je kunt helemaal los gaan met tweaken in WebCore.
Helaas is de Smartthings Hub nog niet in Nederland verkrijgbaar en zul je deze moeten importeren uit de UK via Amazon of Ebay (of meenemen uit de UK)

Er is inmiddels een (rustig) topic op GoT waar je terecht kunt met vragen over bijvoorbeeld WebCore.
Ook kun je uiteraard terecht op het community forum

Heb jij ook een Samsung SmartThings Hub V2?

Over de USB hubs gesproken. Ik meen dat er in het verleden sprake was dat je je Samsung TV kon connecteren met de smartthings hub via USB.
Ik heb inmiddels wel gezien dat er mensen zijn die de poorten puur voor de stroom gebruiken om een ander apparaat van stroom te voorzien.
Leuke, goede review.

Ik denk er over na om zelf over te stappen van Homewizard naar Smart Things.
Je geeft aan dat Xiaomi switches / things moeilijk te koppelen zijn.. Hoe uit zich dat?
Waar moet je op letten!?
Als je het eenmaal door hebt valt het wel mee.
Je moet ST in koppelmodus zetten, dan op het koppelknopje van de Xiaomi drukken en dat om de 3 seconden, totdat de sensor gevonden wordt. Dit kan een minuutje duren.
Vervolgens duurt het even voordat de Xiaomi een batterij-waarde weergeeft in de app. Dit kan een uur duren omdat de Xiaomi’s (tegen Zigbee specs in) 1x per uur data doorgeeft (naast open/dicht).
Als de batterij een waarde heeft is de sensor goed gekoppeld en zal deze gekoppeld blijven.
Eenmaal gekoppeld werken ze zeer goed. Ook doordat de status maar 1x per uur wordt doorgegeven is het batterijverbruik ook best goed te noemen.

De plugs gaan wat anders, daar moet je in de log naar het netwerk id zoeken en die gebruiken, maar is wat makkelijker dan de sensors.

[Reactie gewijzigd door rinkel op 26 oktober 2017 14:08]

Dank voor je reactie..
Heb je deze werkwijze proefondervindelijk vastgesteld, of staat dit zo beschreven?
Proefondervindelijk...
Op het ST forum zijn meer gelijke ervaringen.