Fujifilm X-T20 + 18-55mm f/2.8-4.0 Zwart Review

Randfiguur 30 augustus 2017, laatste update op 11 september 2017, 137 views

Fujifilm X-T20 + 18-55mm f/2.8-4.0 Zwart (Product gekocht)

Handzame camera met geweldige beeldkwaliteit, mede dankzij goede 18-55mm kitlens. Ideale camera voor hobbyisten die zich serieuzer op fotografie willen richten, zonder dat ze hun bankrekening compleet hoeven te plunderen. Heeft enkele (mogelijke) nadelen, maar dat zijn deels logische compromissen vanwege het formaat en de prijs.

Pluspunten

• Prachtige jpegs direct uit de camera, hebben meestal weinig tot geen nabewerking nodig
  • Compacte formfactor, kleiner kan, maar dat wordt m.i. oncomfortabel, zeker met grotere lenzen
  • Fujifilms mooie en vrij subtiele 'film simulations' geven jpegs in-camera al eigen karakter
  • Voldoende en vrij betaalbaar lenzenaanbod
  • Electronic viewfinder (EVF) heeft prachtige beeldkwaliteit
  • Prima deal dankzij goede 18-55mm kitlens (icm body 300 ipv 600 euro!)
  • Geheel stille modus met electronische shutter
  • Vlotte autofocus, ook bij minder licht

Minpunten

• Grip is niet supersolide icm met zwaardere lenzen, maar houdt camera wel compact
  • Sensor produceert 'worm/waterverf'-artifacts bij details, er is workaround (zie review)
  • Door kleine formfactor kun je knop van D-pad per ongeluk met duim indrukken
  • Niet weathersealed, dus uitkijken met regen en zand
  • Voor aansluiten externe mic heb je (cheape) verloopstekker nodig
  • Enige vertraging bij via oogsensor schakelen van LCD naar EVF
  • Menu's niet te bedienen met touchscreen
  • Hoeken van EVF met bril niet volledig zichtbaar

Snelheid en automatiek Score: 4
Uitbreidbaarheid Score: 4
Na een week flink veel reviews lezen, viel mijn keuze op de momenteel erg gewilde Fujifilm X-T20. Heb hem nu drie weken in bezit en ik ben er erg blij mee. Had hiervoor een instap-dslr en het verschil in fotokwaliteit is fenomenaal. Ja, veel hangt af van de skills van de fotograaf, maar een goede camera maakt mooie foto's maken makkelijker en leuker :) . Ik ben niet de juiste persoon voor een grondige, technische review, dus zie dit meer als een quick 'n' dirty overzicht van eigen ervaring en een samenvatting van reviews die ik las.

Ergonomie
De body is heerlijk compact en licht. De draaischijven voor drivemodus, sluitertijd en belichtingscompensatie voelen solide aan - de laatste zelfs wat stug, maar niet tť. De Fn-knop is wat klein en verzonken, met vingers met 'weinig nagel' lijkt die me mogelijk lastig in te drukken, maar ik heb er geen problemen mee.

Het LCD-touchscreen werkt snel - je kunt ermee focussen en foto's maken. Menu's kun je er niet mee bedienen, wat m.i. enigszins onbegrijpelijk is in deze prijsklasse. Het scherm is alleen verticaal kantelbaar, niet horizontaal, wat voor de meeste fotografische doeleinden voldoet. Er zit een merkbare pauze bij het via de oogsensor switchen van LCD naar EVF, maar als dit je stoort, kun je EVF-only instellen. Dit zorgt er wel voor dat het kastig is om snel gemaakte foto's te checken, omdat je de view mode daarvoor eerst moet wijzigen (het kan zijn dat ik iets verkeerd doe).

De EVF is helder en erg scherp. Met bril zie ik de hoeken niet altijd helemaal vanwege de iets grotere afstand tot de camera. Er is geen grote rubberen 'oogkap' die je oog goed afschermt tegen de zon, zoals je die bij met name dslr's aantreft, maar dat zou gevolgen hebben voor de compactheid.

Mensen met groter-dan-gemiddelde handen kunnen problemen hebben met het per ongeluk met hun duim indrukken van de rechterknop op de D-pad. Is mij een paar keer gebeurd, het valt eventueel te ondervangen door een 'veilige' functie aan de knop toe te wijzen. Sowieso vallen ongeveer alle knoppen op de X-T20 te customizen, wat erg fijn is. Ik denk dat een joystick zoals bij de X-T2 fijn zou zijn om het focuspoint sneller in te stellen, maar de D-pad voldoet prima. Het focuspoint kiezen via het LCD-scherm terwijl je door de EVF-kijkt is in opkomst, maar de X-T20 heeft deze 'touchpad'-functie niet. [edit: een firmware-update zal deze functie alsnog introduceren]

Lenzen
De meegeleverde 18-55mm kitlens (niet te verwarren met de 16-50mm) wordt geroemd om zijn beeldkwaliteit. Hij is lekker zwaar dankzij het gebruikte glas en metaal. Je dient er rekening mee te houden dat je de lens met je hand moet ondersteunen, want de body van de X-T20 is in verhouding een stuk lichter en de grip niet van dslr-niveau. Kwestie van wennen, en je krijgt er compactheid voor terug. Ik kocht er de Fujinon 27mm XF 27mm f/2,8 pancake-lens bij voor onopvallende en spontane (straat)fotografie. Online is men erg enthousiast over de redelijk betaalbare XF 35mm f/2 R WR en XF 50mm f/2 R WR prime-lenzen, waarvan de laatste bijzonder geschikt is voor portretfotografie.

Sensor
De recente X-Trans III sensor produceert mooie 'kant en klare' jpegs met fraaie kleuren en correcte witbalans, maar ze laten wel regelmatig worm/watercolor-artifacts zien bij kleine, 'chaotische' details zoals boombladeren in de verte en kiezelsteentjes. Op diverse fora zijn voorbeelden te vinden. Er valt omheen te werken met Iridient X-Transformer, door de RAF-bestanden (Fujifilms RAW-variant) te converteren naar DNG-bestanden (Adobe Digital Negative Raw Image), zodat je deze artifact-vrij kunt bewerken in Lightroom. Een licentie kost een schappelijke 28 euro - er zijn volgens mij meer opties (Capture One?) maar ik heb alleen ervaring met Iridient. De artifacts en extra stap in de workflow klinken misschien als een groot nadeel, en dat zullen ze voor sommige gebruikers ook zijn, maar de artifacts vallen pas op vanaf >100% zoomen/croppen. Bovendien maakt de algemene kwaliteit van de sensor veel goed.

Video
De video-mogelijkheden van de X-T20 zijn volgens reviews niet onderscheidend of uitgebreid, video schijnt sowieso (nog) geen speerpunt te zijn van Fujifilm, maar de algemene kwaliteiten van de camera, zoals de mooie beeldkwaliteit en snelle autofocus, zie je volgens reviews ook bij het filmen terug. Het LCD-scherm valt niet zodanig te kantelen dat je jezelf kunt zien tijdens het filmen. Niet de meest geschikte camera voor vloggers dus. Voor aansluiting van een externe mic is een 2,5mm naar 3,5mm verloop nodig.

Batterijduur
Ik kan nog geen goede uitspraken doen over de batterijduur. Wel heb ik op aanraden van een X-T2-gebruiker (de grotere en duurdere broer van de X-T20) een bundel van twee aftermarket NP-W126 batterijen en een duolader gekocht voor 45 euro. Deze zijn van het Duitse merk Patona, Made in China en naar het schijnt kwalitatief goed. Ik moet ze nog in de praktijk testen. Over het NLse merk Jupio lees ik dat batterijen na verloop van tijd kunnen opzwellen. Aftermarket-batterijen zijn veel goedkoper dan de officiŽle van Fujifilm die 60+ euro per stuk kosten.

Winkel
Ik kocht de X-T20 bij Kamera Express omdat die bakstenen winkels heeft en ik dat idee wel prettig vind bij een aankoop van >1000 euro. Ik werd er goed geholpen; in eerste instantie zei de verkoper in de Amsterdamse winkel dat de kitlens moeilijk verkrijgbaar was, maar eenmaal besteld wist een helpdeskmedewerker te melden dat er net een levering was binnengekomen. Hij zorgde dat ik binnen enkele dagen daaruit geleverd kreeg. Hoewel ik ergens las dat je camera's kunt uitproberen in winkels van Kamera Express, bleek dat in Amsterdam niet mogelijk.

Ik schreef deze review mede vanwege de 5 jaar garantie die bij Kamera Express na het schrijven van een review kan worden geclaimd. Desalniettemin heb ik mijn review objectief gehouden.

Heb jij ook een Fujifilm X-T20 + 18-55mm f/2.8-4.0 Zwart?