Specificaties Socket 939 met NVIDIA nForce4 SLI chipset - Bekijk alle specificaties

Asus A8N-SLI Review

Plons_de_Kikker 25 november 2005, 679 views

Asus A8N-SLI

Pluspunten

• geen compatibiliteits problemen

Minpunten

• chipset fan
  • brakke geluidskaart

Layout Score: 4
Over het algemeen een prima moederbord, zoals ook de andere review schrijvers beamen.
Compatibiliteit is ok. Eerste opstartpoging mislukte halverwege vanwege het ontbreken van een adapter van 20 naar 24 pins voeding. Daarna geen rare problemen meer tegengekomen.

Minpuntje is de onnodige(?) chipset fan, deze zal ook bij mij binnenkort vervangen worden door een passieve koeling.

Een ander minpunt waar ik verder nog nergens iets over gelezen heb is dat de geluidskaart van teleurstellende kwaliteit is. Bij mij is in het linker audio kanaal bij een klein beetje bass veel ruis aanwezig. Verder neemt de line-in maar op 1 kanaal op. Soortgelijke ervaring voor wat betreft de ruis heeft een vriend van mij met hetzelfde moederbord. Misschien dat iedereen er gelijk een betere geluidskaart inzet, waardoor ik dit nog nergens gelezen heb.

Heb jij ook een Asus A8N-SLI?

Ik heb een paar weken terug een review van hetzelfde moederbord heb geplaatst, met een opmerking over het slechte geluid. De onboard chip heb ik uitgeschakeld en er gauw mijn gouwe ouwe soundblaster 128 weer ingezet. Ik werd overigens ook moe van het detectie systeem van asus, wat elke keer als ik iets aansloot op de onboard pluggen begon te mekkeren. MAar ook daar ben ik nu vanaf.
Verder idd erg stabiel, geen andere problemen aangetroffen. De chipset fan heb ik al meteen door een passief blokje vervangen.
Ik heb hem ook passief gekoeld met een Zalman ZM-NB47J, deze werd wel erg heet en heb hem dus ook maar wat meer direct in de airflow gezet middels een Duct aan mijn front case fan.

Vraag me af of er betere passieve koeling is voor dit bord?

Hij zit overigens wel wat in de weg bij mijn GF7800GT kaart omdat die nog al lang zijn.
Inmiddels is de geluidskaart voor de tweede keer om zeep. Dat wordt dus ook voor mij een losse geluidskaart. Ik snap alleen niet waarom ze er uberhaupt een onboard geluidskaart instoppen als ze er geen verstand van hebben...