AVM FRITZ!Box 7581

€ 199,-
Specificaties WiFi-ac • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 7581 Review

Mister HardwareTestpanel 29 augustus 2017, laatste update op 9 oktober 2017, 423 views Testpanel

AVM FRITZ!Box 7581

Een goede 5ghz router, maar de 2.4ghz kanaal valt nogal tegen. Ik had verwacht dat hij wat groter zou zijn en ook een heel stuk sneller.

Pluspunten

• goede kwaliteit materiaal
  • goeie interface
  • stabiel
  • bereik van 5ghz is sterker dan die van 2.4ghz
  • telefoon app

Minpunten

• mimo en dus niet multi mimo
  • 2.4ghz netwerk is nogal sloom
  • bereik(2.4)
  • prijs
  • past niet bij elk design
  • werkt niet goed samen met andere routers in het huis
  • Telefoonapp

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 2
Aller eerst wil ik tweakers bedanken, dat zij mij deze router lieten testen.

De Fritzbox

Wat ik heb getest
Bereik
Snelheid
De app
Interface
waarmee heb ik het getest
Voornamelijk mijn telefoon(oneplus 2).
En af en toe met de laptop(heeft alleen 2.4ghz ondersteuning.
eerste indruk
Toen ik het pakketje ontving, was het nogal een fraaie indruk. Alles stond op de doos wat er op moest staan.
De specificaties.
In welke talen hij beschikbaar is en wat er allemaal in de doos zit.
Toen ik de doos openmaakte zag ik allereerst dat het goed verpakt was, maar bezuinigd was op materiaal. Het materiaal dat er voor zorgde dat de producten op zijn plaats moest houden. Waren van zacht karton gemaakt dat heel snel scheurde en heel snel van vorm veranderde.
Daarnaast lag de powersupply er bij mij los in. Niet iets wat je wilt. Vooral als jij je bedenkt dat de koerier waarschijnlijk over een aantal drempels heeft gereden.
Alles zat gelukkig wel in de doos.
wat zat er in de doos
een installatie gids
1.5meter cat 6 kabel
dsl kabel
een power suply
een opzet stuk om hem aan de muur te hangen
een klein foldertje
de fritzbox zelf
Bereik
hier kan ik weinig over vertellen. In de laatste 3 dagen kwam een firmware update die het bereik heeft versterkt in het 5ghz netwerk, maar de problemen waren er nog steeds bij het 2.4ghz kanaal.

De Fritzbox heeft een redelijk groot bereik, wat betreft de 5ghz kanaal. De 2.4ghz kanaal heeft een kleiner bereik dan het 5ghz kanaal. Dat vond ik verrassend. Ongeveer na 3 muren en 1 plafond(totaal van 10m) had ik bij het 5ghz netwerk nog 25/30mbs. Bij hetzelfde afstand met het 2.4ghz kanaal had ik maar 3mb/s. Upload was bij beide hetzelfde(13mb/s).
(getest de oneplus 2. met de app: Speedtest ookla)
Betreft voor de firmware.
Het bereik op beide kanalen waren erg slecht. Binnen 5 meter was toen alleen het bereik op het 5ghz kanaal goed(haalde dan nog een minimum van 100mb/s). Op het 2.4ghz netwerk haalde mijn telefoon ongeveer 25mb/s en dan was het nog wel dat ik 1 meter van de router af stond. Met een router van +200 verwachtte ik iets in de +70mb/s.
features
Een aantal features vind ik zelf niet bij de prijs passen. BIjvoorbeeld:
Dual band, het is niet per se slecht. Maar de concurentie bied toch wel triple of zelfs quad band routers aan.
Mimo: Op het moment zie ik toch wel dat de concurentie de wat nieuwere versie van mimo gebruikt(multi mimo).
Maar de fritzbox heeft ook een aantal voordelen. Bijvoorbeeld,
de manier om alle fritz apparaten in één keer te kunnen beheren. Of om een vdsl kabel te gebruiken.
Interface
De interface op de computer is gewoon goed. Het doet wat hij moet doen. Iets wat wel beter mocht was het aangeven van welke link je moest invullen om de router te beheren. Dat staat niet op de doos of op de papieren. Ik moest het zoeken op de Nederlands site.
De app heeft 1 grote rare bug.
Als je inlogt kan je alles zien en beheren, maar als je iets veranderd in bijvoorbeeld het gast netwerk. Dan laad hij heel even in de app en gooit hij je er weer uit. Je moet dan de app opnieuw opstarten maar dat werkt niet. Je moet de app volledig opnieuw downloaden om hem weer te gebruiken.
Zelf vind ik dat jammer sinds dat het een goed verzorgde app is.
conclusie
Een goede 5ghz router. Maar op 2.4ghz gebied mag hij echt een heel stuk beter. De router heeft een goede beheerbaarheid. Specs zijn goed maar vergeleken met de concurentie in dezelfde prijs klasse mag hij iets beter. Hij is nogal stabiel sinds de laatste firmware update. geïntegreerde firewall is best fijn.
zelf zou ik hem niet aanraden. Je mist gewoon een goede 2.4ghz netwerk. Specs mogen wat beter. En prijs mag een stuk lager voor wat hij bied.

(Dit is mijn eerste review, als iemand nog tips heeft of als ik iets moet veranderen. Ik hoor het graag in de comments.)
[img]Et7MpcAf[/img][img]ty4uNs07[/img][img]PnXunD8f[/img][img]4caEcoeY[/img][img]Et7MpcAf[/img][img]2DwQuCQ0[/img][img]nGhqXuyD[/img][img]C185ywiz[/img][img]8gsxEkCU[/img][img]8W89T0XL[/img][img]bI7TWgPx[/img][img]5vpPQBaM[/img][img]8X6cKibN[/img][img]q08RABjm[/img][img]ce7SFBvK[/img]

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7581?

Vraag & Aanbod

Hier een gezellige riedel over de 7581, niet allemaal even positief. Bij mij doet hij het buitengewoon goed met Vectored VDSL, maar telefonie (DECT) valt na een paar dagen volledig omver. Niet de beste Fritz ... 2.4GHz wordt ook wisselend over gesproken wat ik niet herken, bij mij werkt het redelijk, maar dat komt omdat ik ben ingesloten door Ziggo gebruikers die letterlijk allemaal hun router hebben openstaan op de 2.4GHz band, die is daardoor zo goed als onbruikbaar geworden, dat wijt ik niet geheel aan Fritz in deze.

Mijn conclusie: VDSL is fenomenaal goed bij mij, echt beter dan de 7490, DECT is echter onbruikbaar, dat valt met hun eigen toestellen (MT-F) na een paar dagen weg. Nu heb ik op de eerste verdieping nog een 7490 staan die nu het DECT gedeelte voor de rekening neemt, maar optimaal is dat niet. Die 3 sterren lijkt mij dan ook het maximale in deze :)

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 29 augustus 2017 22:46]

Zelf heb ik ook ziggo. En heb hem als router staan naast mijn netgear nighthawk x4s. De x4s presteert gewoon geweldig met 2.4ghz en 5ghz. Maar opvallende was dat de 5ghz netwerk naast die van Fritzbox slechter was. Daarnaast had ik ook de eerste dag problemen met ziggo omdat 2 routers niet goed samen konden werken dus had ik een ander kanaal voor beide gepakt.

Zelf kan ik hem niet als vdsl gebruiken (met dat grijze kabeltje) omdat ik geen 2 ingangen in de muur heb. Dat zou ik wel graag willen testen.
Standaard VDSL gaat over één aderpaar, die 7581 ondersteunt ook "bonded VDSL" wat over twee aderparen gaat, maar dat is nog niet zo heel dik beschikbaar in NL, bij mij overigens wel, maar ik heb over één aderpaar al 107Mb .... Da's zat :) Ook omdat ik er nog een Ziggo lijn naast heb, omdat het kan :) De VDSL chipset en de implementatie zijn heel erg goed, de 7490 die er eerst aanhing kwam niet verder dan iets van 95Mb, nu is dat ook niet niks, maar de 7581 weet er dan nog iets van 12Mb meer uit te persen.
Hoi Mister Hardware, misschien moet je nog even naar je tekst kijken, de inhoudsopgave zie ik meerdere keren in de opsomming verwerkt zijn :| van wat er in de doos zat.
Ah mijn fout. Ik ga dat regelen.
Prima hoor, het is al heel mooi dat mensen hun ervaringen op willen schrijven, maar ik kan mij voorstellen dat je dan wel wil dat het resultaat er netjes op staat. Daarom liet ik het even weten. Ga gewoon lekker door met het schrijven. ;) .