Specificaties 14" • 1920x1080 • 128GB • Intel Pentium - Bekijk alle specificaties

BTO U-BOOK 14CL23 Review

kakanox 29 augustus 2017, laatste update op 10 september 2017, 355 views

BTO U-BOOK 14CL23 (Product gekocht)

Te mooi om waar te zijn. Heb er 4, waarvan 2 met stabiliteitsproblemen (in een schone Windows 10 Professional installatie een paar keer week unresponsive). Kan dit niet aan m'n collega's verkopen. Garantie is leuk, maar in de tussentijd zitten er wel mensen zonder laptop.

Pluspunten

• goedkoop
  • snel (ook voor de specs)
  • mooi ontwerp
  • fijn scherm (IPS Full HD)

Minpunten

• niet stabiel (meerdere exemplaren)
  • voelt ietwat fragiel aan
  • support (geen mogelijkheid tot leenlaptop)
  • deksel krast erg snel

Zakelijk eerst twee losse exemplaren besteld (met een i5-processor), daarna twee exemplaren ineens (met Pentium processoren).

In het begin ging alles goed, maar na een paar maanden begon ik over n van de twee systemen met i5-6200 klachten te krijgen over stabiliteit. Denkend dat het probleem tussen toetsenbord en stoel zat heb ik mijn eigen (Pentium-)systeem even omgewisseld met zo'n i5.

In eerste instantie was dit een verademing: Hoewel mijn eigen Pentium-systeempje met SATA-SSD al vrij vlot is maakt een i5-6200 met 8GB RAM en een Intel PCIe M.2 SSD er echt gehakt van. Wachttijden zijn ineens nihil.

Helaas lag het stabiliteitsprobleem niet aan de vaste gebruiker. Ook bij mij liep het systeem muurvast, de ene keer nog te herstarten door aan-/uit vast te houden. Andere keren moest zelfs de accu eraf en reageerde het ding dus niet eens op de aan-/uit toets.

Dit systeem toen in overleg met de (overigens erg vriendelijke) helpdesk van BTO opgestuurd. Helaas werden er tijdens hun benchmarks geen problemen geconstateerd en werd het systeem geretourneerd.

Ondertussen begon ook de andere verkoper (eveneens met zo'n rappe i5) te klagen over een keiharde vastloper tijdens een presentatie (de muis beweegt dan dus niet eens meer).

Ik nam het eerste systeem weer in gebruik en constateerde de vastlopers wl, met name wanneer ik gewoon rustig wat dingetjes in Excel zat te verwerken (zonder formules, gewoon data). In eventlogs is van de hele vastloper niets terug te vinden, het enige dat je ziet is dat het systeem hersteld is van een onverwachte stop, en er zit altijd zeker een kwartier tussen het laatst gelogde en het moment van vastlopen.
Daardoor begon ik te vermoeden dat het probleem f in de SSD-drivers zat, f iets te maken had met SpeedStep. Reproduceerbaar maken kan ik het echter niet. Ook na het updaten van de SSD-drivers blijft het probleem zich voordoen (overigens hebben de 4 systemen 3 verschillende SSD's, nl. een Intel 600P, een Plextor M7P en een tweetal goedkopere SSD's in de Pentium-systemen).

We hebben nu weer n van de laptops opgestuurd en ook nu geeft men aan dat reproduceren niet lukt - het systeem is inmiddels opgestuurd naar hun leverancier voor verder onderzoek.

Ondertussen heb ik dus een verkoper die op een oude, trage leenlaptop werkt, werk ik zelf op een instabiele BTO, en ben ik hele goede vriendjes geworden met de Save-knop). BTO kan namelijk ook geen leenlaptop leveren.

BTO heeft een hele hoop voordelen, met name de mogelijkheid om voor een redelijk bedrag een UltraBook samen te stellen znder een i7-processor maar met 8GB RAM en een snelle PCIe M.2 SSD van meer dan 250GB is vrijwel uniek voor het merk.

Tegen het aantal uren dat we inmiddels al hebben moeten besteden aan laptops die niet doen wat ze moet doen kunnen ze echter nog niet op concurreren als ze gratis waren. En dan reken ik het eventuele verlies van een potentile klant nog niet eens mee. Zeker het feit dat tw van de vier laptops dit soort problemen veroorzaken reken ik BTO aan.

Het was te mooi om waar te zijn, in ieder geval twee van deze systemen zijn weggegooid geld gebleken.

Heb jij ook een BTO U-BOOK 14CL23?

Dit is meer een klacht over BTO dan een review.
Vind je? Ik heb eigenlijk nog vrij weinig geschreven over hoe de schade-afhandeling daadwerkelijk is (op zich vrij positief, alleen zijn de mogelijkheden beperkt).

De review wordt dan zoals deze nu is: de kwaliteitservaring overschaduwt de rest van de kwaliteiten sterk. Je hebt namelijk niets aan een laptop die niet betrouwbaar is. Precies zoals Max Verstappen nu ook niet als topcoureur bekend staat, omdat z'n auto het telkens af laat weten. De keten is zo sterk als de zwakste schakel.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 29 augustus 2017 18:50]

Op zich heb je wel gelijk dat alleen een bepaald aspect van deze laptops wordt belicht, tweakers heeft echter geen andere vlag dan "gebruikersreview" om een dergelijke ervaring in kwijt te kunnen. Er had natuurlijk ook een blog geschreven kunnen worden, maar bereik je zo de doelgroep? Ik weet eigenlijk niet eens of een blog aan het Pricewatch product wordt gehangen en dus gevonden wordt door mensen die een product zoeken en niet bekent zijn met het wat ondergeschoven.

Dus wordt de gebruikersreview-vorm gebruikt. Het stuk als een gebruikersreview normeren geeft nooit veel profiel aan het verhaal, want het behandeld niet alle aspecten van het product. Dat de schrijver niet de moeite neemt om een een gewogen verhaal te schrijven over een product wat bij het testen voortdurend bevriest kan ik mij wel voorstellen. Dat de schrijver desondanks de informatie deelt vind ik heel goed. Zeker omdat het met meer dan een apparaat lijkt te zijn fout gegaan.

Ik ben het wel met je eens dat een dergelijke ervaring ook kan uitmonden in product bashen. Maar daar zijn we dan allemaal bij, wie schrijft het, wat is de argumentatie? Een n=1 ervaring, daar kan een gebruiker weinig aan doen. Diskwalificeert dat direct zo'n ervaring? Wat mij betreft niet. Als de gebruiker na 3 jaar nog steeds de enige is die dit heeft gemeld, dan heeft het wel invloed op hoe gebruikers met zo'n ervaring omgaan. Zouden twee andere gebruikers eenzelfde ervaring posten dan bieden de drie ervaringen ineens heel wat meer gewicht, en misschien zelfs meer info dan een glanzende gebalanceerde gebruikersreview van iemand die het apparaat in zijn nieuw status even aanraakt.

Zowel kakanox als jij hebben hier gelijk, en dat wringt dus. Ik denk dat tweakers naast gebruikersreviews aan gebruikerservaringen een eigen status moet gaan toekennen. Een grondig uitgezocht issue dat goed is beargumenteerd met een verslag van de support van het merk bij het oplossen van het issue kan dan wat mij betreft als gebruikers ervaring ook een +2 of +3 verdienen. Zo kan tweakers de drempel verlagen en aanmoedigen dat gebruikers ook dit soort ervaringen kunnen delen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 10 september 2017 14:15]