WD Elements Desktop 1TB Zwart Review

Thieuke 13 januari 2010, 9.824 views

WD Elements Desktop 1TB Zwart

Pluspunten

• mooie simpele vormgeving
  • werkelijk fluisterstil
  • kabels met fatsoenlijke lengte meegeleverd
  • NTFS geformatteerd
  • lichtgewicht

Minpunten

• Glimmende zijkant krasgevoelig
  • behoorlijke warmte-ontwikkeling

Mobiliteit Score: 4
Meegeleverd:
- schijf
- adapter
- USB 2.0 kabel (van USB naar mini-USB)

De schijf zelf heeft een plastic behuizing, met mat zwarte boven- en onderkant en glimmende zijkanten.
De hoeken zijn afgerond en aan de onderkant zijn rubberen "pootjes" Aangebracht.
De aansluitingen zitten aan één (1) korte kant naast elkaar, en door middel van een witte LED wordt er aangegeven of er activiteiten zijn.

De USB kabel is ongeveer een meter lang, de kabel aan de adapter is ruim 2 meter lang.

De schijf maakt eigenlijk nauwelijks tot geen geluid. Staat in geen contrast tot de harde schijven in de desktop pc. Wel wordt de schijf aardig warm. Niet dat je hem niet meer aan kan raken en hij is om die reden nog nooit uitgevallen of zo (hij is überhaubt nog nooit uitgevallen), maar wel warmer dan ik verwacht had.

De schijf is niet zwaar (mede door de kunstof behuizing) en daardoor handig mee te nemen.

De schijf heb ik eerst op de andere korte kant neergezet wat krassen op de glimmende behuizing heeft veroorzaakt.

Ik heb deze schijf gekocht voor het opslaan van films.

De schijf is NTFS geformatteerd, dus gelijk te gebruiken voor het opslaan van films (ISO-bestanden zijn vaak groter dan 4 gig, en daarom is FAT 32 niet geschikt).

De schijf is plug and play voor zowel mijn Windows XP laptop als mijn Kubuntu Desktop. Omdat ik de laptop (XP) als mediaspeler gebruik heb ik de schijf niet geformatteerd als ext3 of ext4 omdat die anders niet door windwos herkend wordt.

Heb jij ook een WD Elements Desktop 1TB Zwart?

Ik ben ook wel benieuwd naar de temperatuur. Het programma Everest Ultimate van Lavalys kan wel de temperatuur van USB disks uitlezen. Werkt met al mijn externe schijven. Ook leest Everest het exacte disktype uit, altijd leuk om te weten.

Jammer dat deze schijf een plastic behuizing heeft die geleidt de warmte niet zo goed en zo te zien zitten er ook geen ventilatieopeningen in.

[Reactie gewijzigd door RuudDude op 13 januari 2010 15:11]

Als ik jou was zou ik hem niet open maken i.v.m. de garantie. Er staat op youtube een video hoe je dat kastje open kan maken. Er zitten geen schroeven in maar het werkt met van die plastic klemmetjes die dichtklikken. Als je dat open gaat maken beschadig je volgens mij gegarandeerd de behuizing op zo'n manier dat je problemen met garantie kan krijgen.

Volgens mij zitten in elke moderne schijf temperatuursensoren. In deze zeker. Het probleem is dat de meeste programma's zoals HDTune via USB de temperatuur niet kunnen uitlezen maar het is wel mogelijk. Zie Everest.

Ik zal binnenkort ook eens wat gaan proberen, heb net de 1.5TB versie besteld.
Duidelijke review. Misschien zou je nog temperaturen van de schijf uit kunnen lezen? Of is dit onmogelijk vanwege de USB interface?
Het is wel mogelijk om via USB uit te lezen, de shijf werd bij mijn in een kamertemperatuur van 27 graden zelf zon 39 graden.
Leuke review. Ik zit voor mijn laptop een goede en vooral snelle HD te zoeken. Wat is jou jou mening over de overdrachtsnelheid. Misschien heb je een leuk grafiekje.

Alvast bedankt!
Alle hardeschijven die in een behuizing zitten zonder fan worden warm. Dat is geen ramp verder. Meestal is de behuizing van een soort koellichaam wat de warmte afgeeft aan de buitenlucht.
De plastic behuizing zit pot en pot dicht. Er zijn niet eens schroeven te vinden om hem open te schroeven, maar ik denk dat die verstopt zitten onder de rubberen voetjes.

Ik zal eens kijken of ik met Everest Ultimate wat kan bekijken aan temperaturen. Dan meet ik het na het kijken van een film.

Maar zitten er in elke HDD dan temeratuursensoren, of wordt dat op een andere manier gemeten dan?
Ik heb m'n 1.5TB brooddoosje binnen en er even wat testjes mee gedaan. Er zit een WD15EADS schijf in. Na een tijdje flink files kopiëren loopt de temperatuur op naar 37 graden bij een kamertemperatuur van 21 graden. Niet bijzonder warm dus.
Ik heb geen grafiekje o.i.d. over overdrachtssnelheden. De schijf maakt gebruik van USB 2.0, en de daarbij volgens mij normaal behorende snelheden.
Gaat deze automatisch uit als je hem niet gebruikt? Had ergens zoiets gehoord maar kan het nergens terugvinden :)
als je pc uitstaat gaat de hdd ook de witte led blijft langzaam knipperen