Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 7.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Pugio Review

pclinde 30 augustus 2017, laatste update op 30 augustus 2017, 229 views

Asus ROG Pugio (Product geleend)

Vergeet je het verschil vaak tussen links en rechts? Met de Asus ROG Pugio zijn je zorgen over dankzij het ambidextrous design. Wat de muis in de linkerhand kan, is ook mogelijk in de rechterhand.

Pluspunten

• PMW3330 netjes uitgevoerd.
  • Ambidextrous design voor links- en rechtshandige gebruikers.
  • De mogelijkheid om de duimknoppen te verwisselen.
  • Verwisselbare OMRON-switches (extra setje meegeleverd).
  • Accessoires: doosje me switches, duimknoppen en een opbergtasje.
  • Aanrader voor claw en fingertip-grip.
  • AURA RGB-verlichting is weer top notch.
  • De PUG-io is de perfecte muis voor onze mopshond/PUG Pom.

Minpunten

• Duurdere prijssegment.
  • In dit prijssegment had er wel een Pixart PMW3360 in gemogen.
  • Palm-grip is niet echt comfortabel.

Review: Asus ROG Pugio

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpak avontuur
- Software
- In de Praktijk
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Asus ROG Pugio productpagina

Asus is druk in de weer met een diverse line-up aan muizen. Nog niet zo lang geleden kwamen de eerste beelden van de Asus ROG Pugio online, een gaming muis met een ambidextrous ontwerp. Ambidextrous wil zeggen dat iets voor zowel links als rechtshandige gebruikers is, zeg maar muisneutraal om een trending onderwerp aan te snijden.

De Pugio is voorzien van drie verschillende LED-zones, allemaal voorzien van het welbekende AURA RGB sausje. Ik verwacht een RGB spektakel met de Pugio, alle plaatjes die je voorbij ziet komen zijn negen van de tien keer met RGB-verlichting. De achterzijde van de muis komt wat omhoog, het doet mij denken aan de nieuwe Toyota CHR, iets wat hoog op mijn verlanglijstje staat. Ik kan er zelf niet omheen: een afwijkende vormgeving trekt mij enorm aan. Zo vind ik ook de Citroën Cactus een geweldige auto. Genoeg over auto’s! We gaan door met de Pugio. Graag vertel ik je meer over de specificaties in het volgende hoofdstuk. Niet te vergeten: de Asus ROG Pugio kost circa 85 euro op het moment van schrijven.

Een overzicht van de specificaties:

De muis is voorzien van een Pixart PMW3330. Opzich een prima sensor, in deze prijsrichting zou je toch eerder een PMW3360 verwachten. Opvallend genoeg vinden we in het specificatieoverzicht geen vermelding over de gebruikte sensor. Tijdens het openen van de muis was af te lezen dat het om de PMW3330 gaat, dadelijk krijg je dit nog op het beeldmateriaal te zien. Voor de niet-kenners: de PMW3330 is een optische sensor, in het geval van de Pugio is deze in te stellen van 100 – 7200 DPI.

Op de behuizing vinden we 8 programmeerbare knoppen. In de verpakking worden twee extra duimknoppen meegeleverd. Standaard vinden we voor de voor en achterwaarts knoppen twee losse duimknoppen. De extra meegeleverde knoppen bestaan uit één deel. Tijdens de praktijk gaan we eens goed de verschillen vergelijken. De Pugio komt net als de Asus ROG Spatha en Asus ROG Gladius II met verwijderde OMRON switches. Asus gaat lekker door met deze toevoeging, waar ik groot voorstander van ben. Standaard vinden we twee F2FC-F-K OMRON switches in de muis, deze hebben een 50 miljoen klik rating. We komen in de verpakking nog twee extra OMRON-switches tegen, dit zijn de D2F-01F ORMON-switches. Het grote verschil tussen de D2FC-F-K en D2F-01F zit hem in de herkomst. De D2FC-F-K is een Chinese switch, de D2F-01F een Japanse switch. De D2F-01F hebben in vergelijking met de d2FC-F-K maar een klik rating van 10 miljoen, aanzienlijk minder. Het verschil tussen de twee? Het zwaartepunt- het actuatiepunt van de switches.

De Pugio is zoals eerder vermeldt aardig voorzien van een lichtspektakel. Via de software zijn alle instellingen aan te sturen. Zonder de kabel weegt de Pugio 103 gram.

Ik ervaarde wat afkickverschijnselen tijdens deze fotosessie binnen, niet geheel ongebruikelijk, normaal ben ik buiten te vinden. De verpakking heeft het standaard formaat waar veel muizen in geleverd worden, met op de voorzijde de muis en achterop verdere specificaties. Met een mopshond in huis kan het eigenlijk niet misgaan met de Pugio. De muis is hier bekroond tot PUG-io. Hieronder zie je de koningin met haar kroonjuweel de Pugio nog even snel in actie.

Binnenin komen we als gebruikelijk een handleiding tegen, een ROG embleem met plakzijde, een tasje om de Pugio op te bergen inclusief de extra OMRON switches. Ik heb al eerder mogen spelen met de Pugio tijdens een event. As we speak is Asus intern een zoektocht begonnen, het gebruikelijke opbergdoosje met de extra duimknoppen zat niet in de verpakking. Na een belletje hoopte ik dit snel op te kunnen lossen, de Asus medewerker ging even in de Asus Sample Kluis neuzen. Gelukkig kwam hij nog een Pugio tegen in de verpakking, eenmaal uitgepakt ontbrak hier ook het opbergdoosje. Dit is een oproep aan alle lezers: kom jij een opbergdoosje tegen van de Pugio; stuur een reactie in. :P Als extra voeg ik even een afbeelding toe van het doosje, deze foto is afkomstig van Overclockers UK.

Dan hebben we de Pugio zelf nog. De muis is niet zo groot, symmetrisch (ambidextrous) voor zowel links als rechtshandige gebruikers. Dankzij de langere L/R-knoppen kun je verschillende grip houdingen aannemen. De voornaamste grips voor de Pugio zijn claw-grip en fingertip-grip. De muis is mij wat te hoog en klein om een volledige comfortabele palm-grip aan te nemen. De L/R-knop reageren over de volledige lengte van de knoppen, wat voor zowel voor claw als fingertip-grip wenselijk is. De rubberen zijpads zijn voorzien van het Maya patroon, iets wat we steeds vaker terugzien in de randapparatuur line-up van Asus.

Op de randen heeft de Pugio een subtiel hoekje, deze lopen met de rubberen pads mee op de behuizing. Hierdoor kun je de muis lekker vast-klauwen terwijl je vingers op een zachte ondergrond leunen. We gaan door met wat overzichtsfoto’s.

Op de randen vinden we aan iedere zijde twee duimknoppen, het moet natuurlijk gangbaar zijn voor zowel links- als rechtshandige. Bovenop de Pugio vinden we een DPI-knop met ingebouwde LED, zodat je onderscheidt kunt maken tussen de DPI-levels. Niet ver voor de DPI-knop zit het scroll wiel, deze is klikbaar. Het scroll wiel heeft een aangename feedback, niet te hard, maar ook weer niet te gevoelig, precies goed.

Onderop vinden we één grote teflon voet aan de achterzijde en twee kleintjes vooraan. Ook zien we hier vier rubberen dopjes. Met een klein beetje priegelwerk kun je deze eruit trekken, waarna zich vier kruiskopschroeven onthullen. Nu is het opdraaien en de bovenzijde van de onderzijde scheiden om de OMRON-switches te verwisselen. Tijdens het scheiden van de onder- en bovenzijde moet je even voorzichtig zijn. Er zit namelijk één connector op het PCB voor de DPI-knop, deze moet je loskoppelen voordat je de behuizingen daadwerkelijk van elkaar kunt losmaken.

We zien één grote RGB LED om de achterzijde van de Pugio te verlichten. Deze is omringd door wit kunststof om het LED-effect te verzadigen. Op het PCB vinden we dan ook de eerste sensor aanwijzing; de PMW3330.

De OMRON-switches zijn makkelijk te verwijderen uit de socket. Een simpele trekbeweging volstaat, waarna je een andere OMRON-switch op zijn plaats duwt. Kinderspel! Het verschil tussen de switches qua feedback is duidelijk merkbaar. Dit is een soortgelijk geval als Cherry MX Switches vergelijken. Als je klaar bent duw je beide behuizing onderdelen weer op elkaar en schroef je het totaal samen.

De Asus ROG Pugio maakt gebruikt van ROG Armoury, hier komt alle randapparatuur van Asus/ROG samen. Heb je bijvoorbeeld de Claymore (toetsenbord), dan kun je makkelijk wisselen tussen beide apparaten in dezelfde software. Ook kun je randapparatuur snel op elkaar afstemmen om gezamenlijk dezelfde LED-verlichting te weergeven. Aanvullend heb je nog de AURA-software van ASUS. Hiermee regel je het volledige ‘ecosysteem’ aan ASUS hardware, inclusief moederborden, videokaarten en randapparatuur. Je kunt in de AURA software dus alles in één simpele handeling afstemmen, deze software staat los van de ROG Armoury software, die echt bedoeld is om puur je randapparatuur naar eigen wens in te stellen. In het eerste scherm krijgen we een overzicht van de knoppen met behorende bindings. Je kunt dit geheel naar eigen smaak instellen. Aanvullend heb je drie profielen die je ook naar je eigen hand kan zetten.

In het performance menu komen we diverse instellingen tegen, waaronder het DPI-level, polling rate, angle snapping en acceleratie. Je kunt wisselen tussen twee DPI-levels. Op de Pugio licht een fysieke LED op als je wisselt naar het tweede DPI-level. Met de acceleratie optie kun je op een lager DPI-level werken, terwijl de cursor een snellere afstand alsnog aflegt. Ik vind acceleratie minder fijn werken, zowel in Windows als games kan ik er niet aan wennen.

In de software kun je statistieken bijhouden tijdens een bepaalde sessies. Het is heel simpel: druk op de record en stop knop. Je kunt de resultaten na het rebooten van je computer niet meer terugvinden. Als je gebruik wilt maken van deze functie moet je deze iedere keer aanzetten, een beetje onhandig. Hopelijk breidt Asus dit in de toekomst nog uit.

De Pugio laat mooie LED-effecten zien, nog mooier dan de Gladius II. De verhoogde achterkant maakt het effect compleet; veel verlichting rondom de muis en op de ondergrond. Een gekleurde wave zet de ondergrond neer als een feestje. Disco lights aan en los! De verschillende effecten zijn nog wat schaars, hopelijk breidt Asus dit in de toekomst verder uit. Gezamenlijk synchroniseren is geheel van de AURA tijd; RGB unite! Deze optie werkt vlekkeloos en maakt het totaalplaatje compleet.

Door naar wat foto’s met de Pugio in AURA actie!

Comfort
Met twee rubberen grips aan de zijkant, die net wat wegvallen in de muis neemt je duim een net wat gebogen houding aan. Op deze manier grijp je de Pugio vrij natuurlijk vast. Idem dito aan de tegenovergestelde zijde voor de pink en ringvinger, deze vallen net wat meer weg. Of je links of rechtshandig bent; je zult hetzelfde effect ervaren. Dankzij de wat bredere achterkant valt de bolling van de muis lekker in de hand. Met je vingers duw je zeg maar de Pugio richting je handpalm, hierdoor ontstaat controle en grip.

De zijknoppen zijn direct boven de duim goed te vinden. Door de tussenruimte op de zijkanten zit je altijd op goede hoogte om de duimknoppen te bereiken. Je kunt ervoor kiezen om de duimknoppen te wisselen, het systeem met de magneetjes werkt eenvoudig. Zelf ben ik voorstander van de twee aparte knoppen op de voor en achterwaarts knoppen. Dit onderscheidt beide knoppen net wat meer. De Pugio is naar mijn bevindingen het meest geschikt voor een claw-grip en fingertip-grip. De L/R-knop reageren over de volledige lengte van de knop, het maakt niet uit waar je drukt. Dankzij de inkepingen op de zijkanten kun je de muis richting de handpalm trekken, je vingers kunnen rusten op de rubberen pads. De achterzijde is mij te bol, mooi voor de effecten van de LED-verlichting, alleen te fors/bulky voor een degelijke palm-grip.

Sensor
De Pixart PMW3330 heeft een maximale DPI van 7200 op de Pugio. Qua precisie doet deze sensor het gewoon geheel naar verwachting. Wel vind ik het jammer dat deze muis niet over een PMW3360 beschikt in deze prijsrichting. Op verschillende ondergronden en muismatten gaat de PMW3330 goed samen, waar de 3310 toch wat meer moeite heeft in het algemeen om goed overweg te gaan met diverse ondergronden. De 3330 weet zonder interpolatie en acceleratie accuraat te werken, zonder dat het onnatuurlijk aanvoelt. Hiermee komt de PMW3330 in de buurt van de PMW3360 als het om prestaties gaat.

Hier beweegt de Pugio in claw-grip lekker mee over de muismat. Je kunt via de software kalibreren met diverse ondergronden, voorheen was dit naar mijn mening vooral een gimmick. Met sensoren zoals de PMW3330/3360 merk je echt het verschil. Als low-sense gamer kun je hier zeker voordelen uit halen. De gebruikelijke games die ik op het moment speel PUBG, Dota 2 en Shadow Warrior 2 voelen alles een succes aan. Wel vind ik de Pugio tijdens FPS-games een stuk beter, tijdens een potje Dota 2 heb ik de voorkeur om een palm-grip muis te pakken. Ook bij heftige RPG/RTS games zal dit sneller het geval zijn.

De Pugio is een nette ambidextrous muis van Asus. Vaak zien we de volledige focus op rechtshandige gebruikers, de Pugio laat tijdens deze review zien dat het ook voor links als rechtshandige gebruikers iets kan betekenen.

Claw-grip en fingertip grips gaan goed samen met dit ambidextrous ontwerp. Je kunt de muis lekker vast-klauwen terwijl je knijpt in de zachte rubberen pads. De behuizing heeft op de zijkanten een kleine inkeping, hier kun je de duim en vingers plaatsen voor een goede grip. Het zorgt voor meer controle, je sleept en plaats de Pugio fijner over de muismat heen. Palm-grip met de Pugio ben ik minder enthousiast over. De achterkant heeft een forse bolling, om de RGB-verlichting te verspreiden. Deze bolling voelt onnatuurlijk aan in mijn handpalm, waardoor ik bij een palm-grip sneller afhaak.

De toevoeging van verplaatsbare duimknoppen is een mooie ontwikkeling. Mogelijk dat Asus met 3D modellen komt om je Pugio verder aan te passen. Enthousiaster ben ik over de verwisselbare OMRON-switches net als op de Gladius II en Spatha. Dit systeem werkt simpel en voegt naar mijn mening veel toe. In het specificatieoverzicht kun je de compatibel OMRON-switches terugvinden. Je kunt dus een diversiteit aan OMRON-switches uitproberen, een tip: kijk eens op AliExpress voor OMRON-switches.

De software werkt ondertussen stabiel, hier was bij de Gladius II review destijds nog wat twijfel. Ook het beheren van de RGB-verlichting met AURA is een plezierige ervaring. Nu heb ik al aardig wat RGB-verlichting producten in handen gehad, vooralsnog kan ik zeggen dat Asus marktleider is in de implementatie. Niet alleen op de hardware zelf, maar ook softwarematig werkt het allemaal erg prettig. De Pugio heeft met zijn brede bips mooie LED-effecten, deze lopen mooi rondom Pugio en mengen zich met de ondergrond.

Qua prestaties is de PMW3330 een nette sensor. Toch mis ik een PMW3360 sensor in dit prijssegment. De Pugio is een zeer degelijke ambidextrous muis, met mooie features en een fijne software. Bij de aanschaf van deze muis kun je gewoon iets degelijks verwachten. Wel is het zo dat je in het duurdere prijssegment zit, terwijl er genoeg goedkopere alternatieven zijn. Een kwestie van persoonlijke voorkeur, smaak en natuurlijk je gevoel. Ondanks het forsere prijskaartje is de PUG-io een knap stukje muis.

http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-ROG-Pugio/low1.jpg http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-ROG-Pugio/low2.jpghttp://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-ROG-Pugio/low3.jpg http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-ROG-Pugio/low4.jpeg

Heb jij ook een Asus ROG Pugio?

Ik ben nu al fan van de PUG-io <3
Winter is coming! Ook in het mysterieuze land van PUG-io. ;)
Mooi gemaakt man de muis heeft iets weg van de rival 300 van Steel Series :D
Oja +3 ;)

[Reactie gewijzigd door Sollie555 op 31 augustus 2017 14:10]

Thanks! Steelseries zou binnenkort ook ergens op het programma moeten staan. :) Heb je toevallig ook de Rival 300?
Klopt die heb ik, Fijne muis maar al weer aan een nieuwe toe is beetje versleten :P
De Asus muis lijkt me zeker een mooie vervanger heb best grote handen :D