Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 256GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Asus VivoBook Pro 15 N580VD-E4380R Review

Enyalius 28 augustus 2017, 1.619 views

Asus VivoBook Pro 15 N580VD-E4380R (Product gekocht)

Zeer mooie, degelijke en snelle laptop. Zeker een aanrader voor mensen die op zoek zijn naar een snelle laptop met een zakelijk uiterlijk. Lees verder voor de uitgebreide review.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Robuust gebouwd
  • Aliminium body
  • Snelle processor
  • Uitbreidingsmogelijkheden
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Stil

Minpunten

• Kwaliteit speakers
  • Kwaliteit webcam

Dit is een review voor de Asus VivoBook Pro N580VD-E4428T. Dit is een variant met een I7-7700HQ, 8 Gig ram, 256 Gig SSD en een mat FHD scherm.

Voor mijn werk was ik op zoek naar een snelle laptop (HQ processor), met een mat scherm, en met een zakelijk uiterlijk. Er zijn een redelijk aantal laptops met een I7-7700 HQ processor op de markt, maar de meesten zijn echte game laptops met bijbehorend uiterlijk (zoals HP Omen, Asus ROG, Lenovo Legion, etc.). Dat zijn natuurlijk leuke laptops, maar daar kan ik niet mee op mijn werk aankomen. Het enige alternatief was de HP Pavilion Power 15 (zie Best Buy Guide augustus), maar ik kad mijn bedenkingen over de constructie van het scherm (die schijnt wat wiebelig te zijn). Deze Vivobook Pro heeft echter een aliminium behuizing waardoor die heel mooi en stevig is.

Ik heb bewust gekozen voor een variant met alleen een SSD. Veel varianten hebben een HDD, maar anno 2017 kies ik toch liever voor de mogelijkheid om later een 2e snelle en stille SSD toe te voegen (zonder al voor een HDD te hebben betaald).

Het toetsenbord van de laptop is zeer prettig. De toetsjes voelen zeer degelijk aan, hebben een ruw oppervlak en hebben behoorlijk wat travel. Er is ook een numpad, maar deze is gelukkig smal gehouden. De touchpad werkt goed, maar ik gebruik 99% van de tijd een losse muis.

De laptop heeft een mooi mat FHD scherm. Er zijn ook varianten met UHD scherm. Die zijn natuurlijk scherper, maar voor "office werk" is dat niet echt nodig. (Mijn Surface Pro 4 heeft wel een UHD scherm, maar ik werd helemaal gek van het weerspiegelende scherm. Maar dat terzijde ;) ) Het voordeel van een 15.6" FHD scherm is dat je scaling gewoon op 100% kunt zetten zonder dat de tekst te klein wordt.

De laptop beschikt over 2 fans. Dit komt de geluidsproductie ten goede. De laptop is nagenoeg stil wanneer je wat lichte taken uitvoert. Uitaard gaan de fans wel wat harder draaien als de laptop aan het werk wordt gezet, maar dat is niet storend.

De laptop heeft helaas ook wat kleine minpuntjes. De kwaliteit van de webcam is belabberd. Daar schijnen de meeste laptops last van te hebben, maar dat is toch jammer. Mijn Surface Pro 4 presteert een stuk beter op dit vlak. Verder is de kwaliteit van de speakers niet om over naar huis te schrijven. Wanneer je het volume niet te hoog zet is het oké, maar ik schrok me een hoedje toen Cortana begon te praten tijdens de installatie van Windows 10. Ik had meer verwacht dankzij het harmon/kardon-label. Laatste minpuntje zijn de stickers die ze op de laptop aanbrengen (Intel sticker, Nvidia sticker en Asus sticker). Deze waren duidelijk door een beschonken medewerker geplaatst (i.e. schots en scheef). Gelukkig waren ze makkelijk te verwijderen.

Al met al een zeer mooie en snelle laptop voor een zeer scherpe prijs (1050 Euro op moment van schrijven + Gratis McAfee voor 3 apparaten).

Heb jij ook een Asus VivoBook Pro 15 N580VD-E4380R?

Hallo Enyalius,

Bedankt voor deze review. Ik overweeg ook al een hele tijd om de Asus VivoBook Pro n580vd aan te schaffen maar heb nog enkele vragen:

1. Heb jij een versie met een IPS scherm? Wat zijn je ervaringen de kleurkwaliteit, helderheid en kijkhoek van dit scherm?

Volgens de ultrabookreview zijn er twee FHD IPS panels op deze laptop. Het ene beter dan het andere.

FHD AH-IPS – LG Philips LP156WF6-SPP2 AH-IPS (~280 nits, ~70% NTSC);
FHD IPS – AU Optronics B156HAN06.1 panel ( ~250 nits, ~45% NTSC);

Weet jij toevallig welk panel er in jouw laptop zit?

2. Ik heb in een review gelezen dat er stabiliteitsproblemen waren met de wifi tenzij je vlak bij het accesspunt zat. Heb jij ervaringen met de kwaliteit van de wifi verbinding?
Mijn exemplaar heeft een AU Optronics scherm (AUO61ED). Het is een prettig scherm met goede kijkhoeken. Zelfs vanaf de zijkant is het beeld nog goed zichtbaar. Verticaal is ook totaal geen probleem.

Met wifi heb ik nog geen problemen gehad. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik zowel thuis als op het werk in de buurt zit van een router.
Bedankt voor de review! Ik overweeg deze ook.

Aanvullend op de vragen van mijn voorganger zou ik wel willen weten welke SSD er in zit en welk geheugen (om deze te kunnen aanvullen met een 2de 8GB reepje). Ook zou volgens de ultrabook review de I7 altijd gekoppeld zijn met een 4GB 1050 grafische kaart. Klopt dit? Heb je ook al ervaring met games met deze laptop?

Alvast dank! _/-\o_
De laptop heeft 1 reepje van 8 Gig (DDR4). Device manager geeft aan dat er een 256gig SSD in zit van Micron. Dit is geen merk waar ik bekend mee ben. De videokaart heeft maar 2GB. Ik heb zelf geen games op deze laptop, dus daar kan ik niet veel zinvols over zeggen. Wil je er echt spellen op kunnen spelen dan zou ik toch op zoek gaan naar een laptop met een GTX1060 of hoger.
Bedankt! Uiteraard is een 1060 beter voor games. Aan de andere kant is een 1050 wel zwaar overkill voor als je nooit games speel. Dan heb je voor een stuk minder een vergelijkbare laptop met integrated graphics en een veel langere accuduur. ;)
Laptops met een i7 7700HQ zonder dedicated graphics ben ik niet tegengekomen. En een GTX1050 is natuurlijk leuk meegenomen mocht je ooit wat games willen spelen.
Hoe zit het met de batterijduur? Ik lees her en der dat die maar een 4 uurtjes zou bedragen, ook bij licht gebruik - klopt dat?
Vier uur lijkt me al positief. Misschien is het haalbaar bij licht gebruik, maar dit is zeker geen ultrabook. De laptop beschikt over een HQ processor en is daarmee krachtiger, maar ook minder zuinig dan een U processor. De dedicated GPU draagt ook niet bij aan de energiezuinigheid van de laptop.
Bedankt voor de review, je geeft aan dat de webcam belabberd is.
Kan er met deze laptop gebruik worden gemaakt van aanmelding met windows hello doormiddel van gezichtsherkenning?
Dat is helaas niet mogelijk. Een fingerprintreader ontbreekt helaas ook op mijn model.
ah jammer, wel een gemiste kans voor een 'pro' variant :/