Thermalright HR-05/IFX Review

Drucchi 13 januari 2010, laatste update op 17 november 2015, 1.252 views

Thermalright HR-05/IFX

Pluspunten

• Koelt uitstekend met een fan
  • Uitgebreide compatibiliteit
  • Redelijk makkelijk te installeren
  • Enigszins aanpasbaar
  • Redelijke prijs

Minpunten

• Passieve koeling (op plat mobo) matig
  • lastig monteren op non compatible mobo (duh...)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Ik had een paar maanden geleden deze chipsetkoeling besteld, omdat ik m'n originele passieve koeling net iets te slecht vond presteren, en omdat deze wel leek te kunnen passen op m'n moederbord (Zotac 9300-ITX WiFi).

Why?
Omdat ik net een schakelaar had gemaakt die al mijn fans kon schakelen tussen 12V-UIT-5V, werd op 5V, (laat staan alles UIT,) door gebrekkige airflow, en een klein brak heatsinkje, m'n chipset een beetje te warm (lees >80 graden). Dus heb ik daar toen de TR HR-05/IFX voor gekocht samen met een dun 80mm coolertje van zalman (ZM-OP1), zodat op 5V m'n chipset nog goed gekoeld blijft, en er zonder fans ook een stukje beter gekoeld wordt. Ik had voor de TR HR-05/IFX gekozen omdat ik dacht dat hij wel zou passen, en ik er anders wel voor kon zorgen, dat het ging passen (Zotac staat namelijk niet in de compatibility list van TR voor de HR-05/IFX).

Hoe koelt het?
Wat koelvermogen betreft is deze koeler een hele vooruitgang op m'n standaard koelblokje, echter met lage tot geen airflow, zal het er nog steeds warm aan toe kunnen gaan, (heeft waarschijnlijk te maken met dat mijn moederbord plat op de grond ligt, in plaats van het rechtop in een kast staan...,) met al m'n fans uit en mn chipset (9300 iGPU) belast, werd de chipset nog steeds een graad of 70, wat toch een hele verbetering is ten opzichte van 80 graden. Helemaal goed koelt deze chipsetkoeling wanneer je er een fan op monteert, met de eerder genoemde Zalman fan op 5V wordt onder load de chipset hooguit nog maar 40 graden, en met alle fans voluit op 12V, loopt de maximale temperatuur niet hoger op dan 35 graden. Zie hier een klein grafiekje, met koelresultaten:

Hij is toch passief?
Over de geluidsproductie valt eigenlijk weinig te zeggen, want er wordt helemaal geen fan bijgeleverd, dus wordt de minimale geluidsproductie de volle 5 sterren. De maximale geluidsproductie hangt dus volledig af van welke fan je er, al dan niet, op zet, maar mocht je geïnteresseerd zijn in mijn geval, dan kan ik zeggen, dat met al mijn fans op 5V, de hele PC amper hoorbaar is, en dat het bij 12V, niet m'n chipset koeler is die ik hoor.

Maar hoe past dat dan?
De installatie was in mijn geval waarschijnlijk een stukje lastiger dan op je gemiddelde moederbord, aangezien de HR-05/IFX helemaal niet compatibel is met m'n moederbord, en daar het desbetreffende moederbord ook nog eens het mini-ITX formaat heeft.
Het eerste wat ik moest doen, was het draaien van de heatpipe in de basis, zodat het koelblok bij mijn processorkoeler, (een Cooler Master GeminII S,) uit de weg bleef. Uiteindelijk bleek die aanpassing helemaal niet zo lastig, en was het helemaal geen probleem. Uiteindelijk heb ik denk ik het zaakje maar een graadje of 20 gedraaid.
Vervolgens moest ik uitzoeken welk van de bevestigingsbeugeltjes (zie hierboven) het beste zou passen, helaas bleek er geen echt goed te passen, maar de breedste voldeed redelijk (schroefjes zaten een beetje scheef naar binnen...). Vervolgens voor de definitieve samenvoeging, eerst de fan gemonteerd met de klemmetjes (heel makkelijk), toen een bijgeleverd stickertje om de chipset geplakt (om de druk te verdelen denk ik), toen nog wat koelpasta gesmeerd (er wordt pasta meegeleverd, maar ik had nog een restje van een potje zalman pasta, dus heb ik dat maar opgemaakt). Toen was het tijd voor het allermoeilijkste, het vastschroeven van de hele unit, in de zeer beperkte ruimte van een mini-ITX bord, op de chipset, maar na 10 minuten friemelen was dat ook achter de rug.
Later bleek dat ik door één van de fanclips een sata-poort niet kon gebruiken, (wat nogal rampzalig is als je bord er maar twee heeft, ;)) maar mn fan zit ook met een enkele fanclip stevig vast :) .

Hoe ziet dat er allemaal uit?
Voor:
Na:

Past zo'n ding ook op mijn chipset?
Over de compatibiliteit valt, naar mijn mening, niet te klagen. De lengte van de opgegeven compatibiliteitdlijst, zegt denk ik genoeg, daarnaast heb je nog het feit, dat sommige tweakers die lijst nog eens een beetje op kunnen rekken. Echter zijn er moederbord/videokaart combinaties, waarbij de HR-05/IFX gewoon niet past, namelijk: wanneer de te koelen chipset zich in het verlengde van een PCI-E slot bevindt, en daar een videokaart overheen hoort te zitten. Echter is er voor die situatie een alternatief: de HR-05 SLI/IFX.

Kan ik hem nog aanpassen?
Modbaarheid lijkt me wel duidelijk, je kan er vrijwel elke gewenste 80mm fan aan hangen (15mm of 25mm dik). En je kan in geval van conflict over ruimte boven je pcb, de koeltoren een beetje laten bijdraaien. Verder is ook de manier van bevestigen redelijk flexibel, je schroefgaten kunnen best wat verder uit elkaar staan dan de bedoeling is...

En wat kost dat dan?
Als laatste vind ik de prijs heel degelijk, een kleine 18 euro plus (als je thuis geen 80mm fan meer hebt rondslingeren) een 80mm fannetje, en je hebt een ronduit geweldige koeler voor je chipset. Echter is de prijs zeer vergelijkbaar met vergelijkbare heatsinks van concorrenten (Noctua NC-U6, Xigmatek Porter...)

Dus?
Uit al het bovenstaande mag ik hopelijk concluderen dat deze chipsetkoeler een prima keuze is. Het passieve koelvermogen is in mijn geval misschien wat minder dan normaal, net als de installatie, maar geluidsproductie, prijs, modbaarheid en compatibiliteit, zullen in de meeste gevallen niet veel anders dan goed tot zeer goed zijn. Ik ben in ieder geval zeer tevreden met mijn toenmalige aankoop, en ik denk de Termalright HR-05/IFX nog wel meer mensen blij zal maken.

Gebruikte bron: product page

P.S. vragen/opmerkingen zijn natuurlijk welkom, en voor meer foto's, kijk maar onder de mijn systeem

Heb jij ook een Thermalright HR-05/IFX?

Leuke en vooral nuttige review. Foto's en afbeeldingen zijn ook relevant en nuttig.

Zie ik nou trouwens dat je je pc in een kartonnen case hebt gebouwd? Haha, mooi hoor. Weer eens wat anders :).

Verder is het wel goed te weten wat de mogelijkheden allemaal zijn met zo'n koeler. Ik heb zelf sinds kort ook een mini itx bordje in gebruik en idd, de chipset temps lopen snel aardig op. Bedankt voor je review iig.
Bedankt, het duurde wel even voordat die foto's enzo erbij stonden, maar het maakt alles wel een stuk duidelijker.

Jah, die doos... ik had al tijden gezocht naar een goede kleine doos, maar er was gewoon niets dat aan al mn eisen voldeed, dus had ik eerst de doos van een tuniq tower uitgesneden. Maar toen kwam er terabyte hdd bij, en toen paste het niet meer..., maar zelfde idee aangehouden, in de doos waarin de hdd arriveerde heb ik nu mn pc gebouwd :9

let wel op dat in mijn geval het ombuigen van de koeler leidde tot het moeilijk kunnen bevolken van m'n PCI-E (16x) slot. Een eventuele nieuwe videokaart zou ook een beetje scheef moeten staan...
Goeie volledige review in veronderstelling dat we die fotootjes wel nog tegoed hebben ^^
tnx, ja dat komt nog, ik moet dan even iemand anders zn camera lenen, maar dat wil ik wel graag even doen.

Toevallig is dat nu net gebeurd... :)

[Reactie gewijzigd door Drucchi op 13 januari 2010 12:07]