Specificaties 9.2-kanaals met 125W versterker en 8x HDMI - Bekijk alle specificaties

Denon AVR-X4300H Zwart Review

vanHeman 27 augustus 2017, laatste update op 27 augustus 2017, 136 views

Denon AVR-X4300H Zwart (Product gekocht)

Goede receiver maar met beperkingen.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit

Minpunten

• Delay HEOS
  • Delay zone2
  • Audyssey voegt weinig toe

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik heb de versterker gekocht ter vervanging van mijn oude AVR-3310. Doorslaggevend waren HEOS en ondersteuning voor hd audio. Ik gebruik de X4300h met name voor films, radio en Spotify. Gebruikt icm magnat vintage 350 en B&W M-1 surround speakers in 6.0 opstelling.

Geluid
De 3310 klinkt al goed maar de X4300h geeft nog een tandje beter geluid. Met name de bassen zijn wat beter gedefinieerd / dreunen minder na. Uitstekende geluidskwaliteit dus. Bij Spotify is echter de beperkte bandbreedte goed te horen. Wellicht toch Tidal overwegen...

De 4300 ondersteunt de nieuwste standaarden. Maar muv atmos en dts-x (die ik niet gebruik) doen goedkopere receivers dat meestal ook. Daarom niet doorslaggevend voor mij.

Ik vind audyssey weinig toevoegen. Films klinken wat dynamischer, maar de klankkleur wordt aangetast en het voegt ruis toe. Sinds een verhuizing, en dus nieuwe woonkamer/opstelling, klinkt de bas op de primaire luisterpositie relatief hard. Dat zorgt voor een ongewenste uitkomst van de autocalibratie. Vrijwel alle bas wordt verwijderd. Dat heb ik nog niet weten op te lossen. Bug: de autocalibratie als onderdeel van de eerste installatie werd niet opgeslagen. Mijn X4300h is een keer omgeruild i.v.m. de delay en dat gebeurde beide keren.

Functionaliteit
De Heos app werkt OK. Hij was wat buggy maar na een aantal updates een stuk beter. Handig: als spotify als bron wordt geselecteerd kun je daarna gewoon de spotify app gebruiken. Ook handig: doorzappen op spotify met de AVR afstandsbediening. Onhandig: TuneIn internet radio kiest standaard doorgaans de audio stream met de laagste kwaliteit.

De AVR app had intu´tiever gekund maar werkt OK.

De web interface (feature op de 3310) is komen te vervallen.

Onhandig: de 4300 heeft erg veel surround modi. Veel ervan nutteloos. Selecteren ervan gaat via menu en kan dus niet handig met de AVR uit zicht. Gelukkig reageert ie ook op IR signalen van de 3310.

Ook onhandig: info over input signaal etc zit erg ver in het AVR menu vertopt.

Multiroom
De main zone heeft (ook in pure direct modus zonder audyssey) een vertraging ten opzichte van zone 2 en HEOS. Net genoeg om stemmen onverstaanbaar te maken en de klank volledig te verpesten. Niet op te lossen want een hardware issue zegt Denon. Beoogd gebruik van zone 2 in de (open) keuken en heos in de achtertuin gaat dus niet door, want klinkt door elkaar en dus erg slecht. Dus geen goede multiroom tenzij de kamers van elkaar zijn gescheiden. Onacceptabel wat mij betreft. Al vraag ik me af of dit met een een andere receiver icm een heos link of sonos connect beter zou gaan.

Heb jij ook een Denon AVR-X4300H Zwart?