Logitech Bluetooth Illuminated Keyboard K810 Qwerty US Review

stefanv 27 augustus 2017, laatste update op 29 augustus 2017, 59 views

Logitech Bluetooth Illuminated Keyboard K810 Qwerty US (Product gekocht)

Typt geweldig maar kan verbetering gebruiken

Pluspunten

• Typt geweldig
  • Wisselen tussen 3 apparaten
  • Compact
  • Design

Minpunten

• Fn ipv F toetsen
  • settings niet intern opgeslagen
  • Geen reactie van support
  • Setpoint
  • Backlight

Laat ik om te beginnen zeggen dat ik het wel een fijn toetsenbord vind!

Ideaal voor iedereen met niet al te grote handen die een compact stabiel toetsenbordje wil met een goede toetsaanslag.

Maar er zijn een aantal zaken waar wat verbetering mogelijk is.

Dit toetsenbord vervangt mijn Action Bluetooth toetsenbord van 12,95 die na 2 jaar wat aanslagen begon te missen.
De kosten incl. verzending uit Amerika waren bijna 90,- euro. Via Amazon is de toetsenindeling te krijgen met grote linker shift toets en kleine enter toets. De levering is minder dan een week. De afmetingen zijn exact hetzelfde dus wennen was niet nodig, het is een instant verbetering. De aanslag van de toetsen is erg prettig.

Een tegenvaller vind ik dat de rij met F1 tot F12 toetsen worden gedeeld met de Fn keys. Het vervelende hierbij is dat de standaardinstelling is dat de Fn keys in gebruik zijn. Het is onmogelijk om dit te wisselen zonder Setpoint te installeren. Het keyboard kan de voorkeur dus niet onthouden. Dit staat opgeslagen in Setpoint.
Persoonlijk vind ik dat een toetsenbord in eerste plaats F toetsen moet hebben. Fn functies zie ik als een extraatje.

Jammer is dat ze voor het unieke voordeel van dit toetsenbord, namelijk het wisselen tussen 3 devices, niet even 3 extra knopjes in de loze zwarte ruimte boven konden zetten.

Het wisselen gaat opzich snel maar je moet iets langer dan normaal de toetsen om te wisselen ingedrukt houden. Je moet dus steeds kijken of het lampje gaat knipperen. Bij het wisselen naar bijv. mijn android telefoon moet je dan ook nog even wachten tot die de verbinding oppakt.

Het lijkt er dus op dat er slechts 1 bluetooth module in het toetsenbord zit. Bij het wisselen gaat de module een nieuwe bluetooth verbinding tot stand brengen met het andere apparaat.
Wat had ik nou mooi gevonden zou zijn als ze 3 bluetooth modules erin hadden gedaan die uit zichzelf al de verbinding openhouden. Het wisselen tussen 1-3 zou dan alleen inhouden dat het toetsenbord de toetsaanslagen naar het andere apparaat stuurt, over een verbinding die al open stond.
Eventueel extra powermanagement zou dan de keuze van de user kunnen zijn, of die van deze functionaliteit gebruik wil maken of het wil houden op slechts 1 module gebruiken en steeds opnieuw de verbinding opbouwen.

Hiervoor hadden ze dan wel wat extra moeten inbouwen, maar daar zou ik graag wat extra voor over hebben. Bluetooth modules kosten een fabrikant hooguit een paar euro. Ook als ze dat niet hadden willen doen dan hadden ze voor zo goed als geen extra kosten USB connectiviteit kunnen inbouwen. In dat geval zou ik via USB aansluiten op de PC en zou de bluetooth alvast kunnen connecten met de smartphone. Dan zou het wisselen in ieder geval tussen 2 apparaten bloedsnel gaan zonder dat het Logitech veel extra kost.

Ik had verwacht dat ik de switch functie de hele dag door zou gebruiken. Het idee is namelijk super. Maar door de magere uitvoering doe ik het maar weinig.

De volgende irritatie is het backlight. Zo'n backlight is ideaal om de letters op je toetsen te zien. Wat is nou het jammere, het licht rond de toetsen is feller dan de verlichte letter.
Doordat het toetsenbord zelf geen geheugen lijkt te hebben kan je het backlight wel uitzetten, maar na opnieuw opstarten, wisselen van device, het toetsenbord meenemen met een 3e device en dus buiten range van de computer zijn etc etc is de instelling weer verloren en blijf je dus maar bezig om weer de backlight uit te zetten. De backlight is namelijk af en toe gewoon een knipperlicht als er net wel/net niet genoeg omgevingslicht is. Je kunt hiervoor trouwens geen enkele voorkeur instellen.
De kleur van het backlight had van mij warm wit mogen zijn. We weten inmiddels dat Leds fel helder licht kunnen geven, tegen het kil blauwe aan. Maar doe mij maar warm wit. Ik heb ook liever een halogeenlamp in huis dan een TL.

De setpoint software neemt ook de controle van je muis over als die toevallig ook van logitech is. Daarbij zet hij de settings weer op default. Ze gaan er zomaar vanuit dat de gebruiker dat wil...

Een extra probleem wat er sinds kort is bijgekomen is dat bij het wisselen van user in windows 10 het toetsenbord ermee ophoud bij het login scherm.

Nog maar even voor de duidelijkheid, ik vind het een fijn toetsenbord en zal het zeker niet terugsturen.
Dit toetsenbord is echter wel 7x duurder dan een budget model. Daarvoor had ik dan gehoopt op een sublieme uitvoering en support... Aan de andere kant heb ik in mijn korte zoektocht ook geen alternatieven gevonden dus momenteel is dit de beste keuze.

Als iemand oplossingen heeft dan hoor ik het graag.

Heb jij ook een Logitech Bluetooth Illuminated Keyboard K810 Qwerty US?