Edimax NS-2502 Review

ilrenato 12 januari 2010, laatste update op 12 januari 2010, 1.350 views

Edimax NS-2502

Pluspunten

• Goedkoop, onder de 125 euro 2 bay nas zonder schijven
  • 1gb lan (hoewel slechts gering voordeel tov 100mb)
  • Ziet er zowaar niet lelijk uit

Minpunten

• Snelheid is niet geweldig (niet zelf gemeten maar staat op engelse websites met gebruikerservaringen)
  • NTFS support via USB of intern ook soort van zinloos, werkt NIET goed
  • Geluid, de fan maakt een hoop herrie, ook omdat die naar onderen staat gericht, een ch3snas is een stuk stiller.
  • Support traag via internet (Naar aanleiding van klacht ondersteuning 1,5TB schijf) na 2 dagen antwoord.
  • 4GB max filesize?

Kwaliteit voeding Score: 3
Hier even een korte review van de Edimax NS-2502. (Firmware 0.61d)

Aangezien de reviews onder vuur liggen als je niet een heel epistel schrijft alsof je werkloos bent en toch niks hebt te doen gelieve niet te reageren op de review volledigheid.

Ik had een samsung 1,5TB schijf die ik erin wilde formatteren. Met de meegeleverde utility crasht het initialiseren. Configureren van de schijf is dus onmogelijk op die manier.

Netwerk configuratie is ook lekker, die staat op een redelijk onlogische 192.168.2.5 default, dus moet je de ip settings van je PC statisch maken om er bij te komen als je zelf op de 192.168.1.xx zit, niet handig. Als dit dan eenmaal werkt kom je er wel op en kan ip settings worden aangepast naar dynamisch.

Ook met de configuratie via netwerk gaat het niet goed, de 1,5TB blijft niet formatteerbaar.
Firmware update via Edimax.com bracht geen soelaas.

(Edit: na 2 dagen wel antwoord van edimax, 1,5TB zou wel moeten werken met firmware van de website, met toevoeging dat je een "terug naar fabrieksinstellingen" moet doen. (Dat laatste heb ik niet expliciet gedaan, ga ik proberen.)

Uiteindelijk de 1,5TB in een ch3snas geformatteerd. Ik kan hem nu wel benaderen in de Edimax.

Op het front zit een release en copy button, met de release button kan je een schijf via usb vrijgeven of het apparaat zelf na 5 seconden drukken 'soft' uitschakelen.

Met de copy button zou het moeten werken dat je USB schijf in 1 keer gekopieerd kan worden.

3 verschillende NTFS schijven geprobeerd, geen 1 kan gekopieerd worden. Log file zegt usbcopy exit fout 11, geen enkel bestand gekopieerd, wel had ik de handleiding gevolgd (pad aangeven waarnaar gekopieerd moet worden)

MAAR, wat nog erger was is dat ik een (ok, in ch3snas geformateerd etx2) schijf erin heb gehangen met data erop, en ook die USB copy functie heb geprobeerd (om er zeker van te zijn dat het niet aan de 1,5TB schijf lag), en vervolgens blijkt dat er directories zijn GEWIST en bestanden dus niet meer te vinden zijn?

Dit soort gedrag kan natuurlijk niet. Of zou het komen door de rare 4GB beperking van ext2?

Ik heb nog firmware van edimax.pl gebruikt, 0.72, niet veel beter, usb copy werkt ook niet.

Slechts 1 conclusie voor mij, onvoldoende. Goedkoop is duurkoop.

Edit:
Bij de officiele specs bij edimax staat inderdaad max 1 TB (maar dan nog)
Tevens is een hele vreemde beperking min de specs ax. bestandsgrootte: EXT2: 4GB EXT3: 4GB
Ofwel je MKV van 8GB gaat niet lukken volgens de specs, hij formatteerd namelijk in ext2.

Heb jij ook een Edimax NS-2502?

Zo te zien hebben een hoop van je problemen te maken met de 1,5TB schijf. Als ik bij de specs van dit apparaat ga kijken (op internet, zullen ongetwijfeld ook op de verpakking en handleiding staan) zie ik het volgende:

Supports SATA1, SATA2.
Max Capacity 1TB per Bay

Ljkt me onredelijk om het apparaat af te rekenen op het niet goed functioneren met drives die niet binnen de aangegeven specificaties liggen.
Goed lezen bij negatieve eigenschappen?
Staat er als laatste bij en ook nog indirect omdat er geen antwoord op de support vraag komt.

Het staat niet op de doos. (En ook niet bij de specs in de winkel waar ik deze kocht)

En niet ondersteunen van 1,5Tb is op zich vrij sneu.
Ik wil nogmaals onderstrepen dat dit apparaat echt een teleurstelling is.

Als ik een DVD afspeel via gigabit lan, dan hapert het beeld af en toe, met een DVD!
Via mijn Ch3Snas speel ik hoge bitrates MKV's en dezelfde DVD's probleemsloos af.

Ter indicatie, op een 100mbit netwerklink amd ouwe pc haal ik 9MB naar de conceptronic, de edimax haalt net aan 1,5mb?

Op een snellere duocore met gigabit kwam ik niet of nauwelijks boven de 5MB/s uit.

Dat is DRA-MATISCH

Daar komt nog bij dat het apparaat wel aardig koel blijft, maar dat wordt bereikt door een hele irritante fan die veel herrie maakt.

Fan uitschakelen kan alleen door doorknippen, stekker losmaken gaat niet, het kastje wordt bij elkaar gehouden door de geplakte front and backplate, modbaarheid dus een 0.

Als het lijkt alsof ik dit apparaat aan het bashen ben dan klopt dat.

Buyers remourse to the fullest..

[Reactie gewijzigd door ilrenato op 29 januari 2010 12:50]

beste,

misschien een late reply op de revieuw maar ik heb deze nas thuis ook. USB copy functies doen bij mij ook niets maar dit intresseert mij niet zo zeer. ik vroeg me af of jij er wel eens torrents mee download ? ik heb het al meerdere malen geprobeerd maar als ik een torrent toe voeg aan het ding gebeurt er gewoon niks mee, wordt niks gedownload zelfs geen bestand aangemaakt. enig idee of dit te verhelpen is ??? ik heb hem btw op firmware versie 0.74a

MVG Michiel

[Reactie gewijzigd door Nakkie040 op 15 februari 2011 20:13]