Canon Pixma MP640 Review

dreku88000 12 januari 2010, laatste update op 12 januari 2010, 10.323 views

Canon Pixma MP640

Pluspunten

• Goede Wifi verbinding
  • Snel, zowel printen als scannen
  • Automatisch dubbelzijdig, CD's printen en ongelooflijk veel meer opties
  • Gescheiden cartridges

Minpunten

• Nog geen gevonden

Scansnelheid Score: 5
Scankwaliteit Score: 5
Afdruksnelheid Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 5
Inleiding:

Ik heb sinds december 2009 deze printer in gebruik als vervanger voor mijn HP J6410 AIO printer. Dit was ook een goede printer met goede draadloze verbinding, maar deze kon geen cd's printen. Omdat de Canon dit wel kon en ook alle andere dingen kon die de HP kon, behalve faxen, ben ik overgestapt.

Uit de doos...

Wat me direct opviel bij het uitpakken, was dat dit toch best een redelijk groot apparaat is. Op de plaatjes ziet hij er bescheiden uit, dacht ik, maar goed dat zal wel aan mij liggen. Tijdens het uitpakken ook de enorme gebruiksaanwijzing tegengekomen, deels snel doorgenomen en aan de gang.

De hele printer is appeltje-eitje. Op tafel zetten, inktpatronen erin (5 gescheiden patronen, 3 kleur en 2 zwarte, 1 zwart voor algemeen gebruik, 1 zwarte voor foto toepassing), software installeren op je pc (duurt even, maar een kind kan de was doen), aansluiten en klaar. Wat dat betreft alleen maar goed!

Vervolgens is de printer op zolder belandt (wat niet erg is hoor, 't is mijn werkplek), waar hij draadloos aan mijn netwerk hangt van mijn 2 WRT54GL's. Dat werkt dus perfect! Als we beneden met ons laptopje iets willen printen, kunnen we eigenlijk meteen naar boven lopen om het uit de printer te pakken.

Featureset:

De printer is voorzien van wlan aansluiting (wat voor mij een vereiste was) en beschikt daarnaast ook over USB en RJ45 aansluitmogelijkheden. Voor ieder wat wils dus.

Wat de printer allemaal kan is echt teveel om hier allemaal op te noemen, hiervoor wil ik naar site van Canon verwijzen. Hier staat een hele mooie bondige opsomming van alle feature's.

Volop mogelijkheden dus met deze printer, alleen kan hij niet faxen, maar dat is voor mij geen probleem.

Mijn favoriete eigenschappen van de AIO zijn toch wel de volgende:

- automatisch dubbelzijdig printen en kopieren
- cd's printen
- papier in een cassette čn achterin (hierdoor verschillende papiersoorten blijven gebruiken zonder steeds naar zolder te lopen)
- scannen naar netwerk

Afdrukkwaliteit/ snelheid:

Zeer goed! Er komen echt hele mooie prints uit deze printer rollen en ook lekker snel. Zoals hierboven ook aangegeven, als we beneden draadloos een printopdracht verzenden, ligt deze bijna altijd al klaar als we op zolder gearriveerd zijn. * Natuurlijk wel afhankelijk van de hoeveelheid en afdrukopties. Bij automatisch dubbelzijdig duurt het wat langer, maar niet vervelend lang.

Scankwaliteit/ snelheid:
Ook zeer goed. De plaatjes die gescant worden zijn snel zichtbaar en kunnen met hoge resolutie worden gescand. Afhankelijk van de ingestelde resolutie duurt het wat langer over het draadloos netwerk, maar ik vind het echt niet tegenvallen. Dit gaat gewoon lekker vlot.

Inktverbruik:

Daar kan ik binnenkort wat over gaan melden, aangezien ik deze week nog 100 kerkboekjes ga printen voor ons aanstaand huwelijk. Uitgaande van de gegevens op de Canon site (zie link boven), denk ik dat deze printer nette resultaten neerzet voor wat betreft inktverbruik.

Wat voor mij wel al een grote pré is, is dat hij beschikt over 5 losse cartridges, CMYK voor foto's en 1 grote zwarte nog voor het dagelijkse zwart-wit printje. Hierdoor hoef je dus alleen te vervangen wat leeg is en niet (zoals bij mijn HP) de gehele kleuren afdeling als je 1 kleur mist.

Drivers en stabiliteit:

Heel goed. Zelf draai ik op Windows 7 64 en de laptop van mijn vriendin draait op XP home. Bij beide laptops was installeren van de software een fluitje van een cent en alle opties, instellingen en software werken meteen en goed.

Prijs:

Ook heel goed. Volgens mij heb ik geen vergelijkbare printer kunnen vinden die al deze opties heeft voor dit bedrag. Ik heb er in dec '09 ¤ 144,- voor betaald, wat ik echt een koopje vind voor deze printer.

Todo:
- Inktverbruik nog toevoegen (eigen ervaringen)
- Scanopties verder nakijken
- Cover printen via Nero -> check laatste 15mm
- Scannen zonder cartridges?

Edit: cartridge opstelling aangepast bovenin.
Edit2: Todo list aangevuld met verzoeken.

Mocht iemand nog dingen geprobeerd willen hebben met deze printer, wil ik het graag toevoegen aan deze review.

Heb jij ook een Canon Pixma MP640?

Volgens mij heeft ie 3 kleuren en 2 zwarte: De grote zwarte is sneldrogende inkt die duurder is en gebruikt wordt voor dubbelzijdig.

kun je wat meer vertellen over het scannen hoe krijg je dat op je laptop?
Je hebt idd gelijk voor wat betreft de kleuren. CMYK zijn idd 3 kleuren (Cyaan, Magenta en Geel) en een kleine zwarte en een grote zwarte. Totaal dus idd 5 cartridges, ik zal dit zo aanpassen in de review.

Die grote zwarte wordt gebruikt voor de gewone printjes, tenminste dat haal ik uit de inkt-niveaus die de software laat zien tijdens printen. De grote zwarte gaat langzaam leeg, de kleine blijft ongeveer zoals ie is. Ik print tot nu toe heel weinig foto's en ook vrij weinig dubbelzijdig (tot nu toe).

Over het scannen: als je wat wilt scannen, leg je het voorwerp op de glasplaat en selecteer je in het menu (dat vanzelf op scannen springt, handig) de scanlocatie. Dit kan bijvoorbeeld een netwerk locatie zijn, maar ook kun je scannen naar e-mail (dit heb ik nog niet geprobeerd, zal ik eens doen vd week). Op je laptop geef je dan uiteindelijk de scanopdracht (nadat je de instellingen voor kwaliteit en bereik hebt ingesteld) en even later staat je scan op je laptop. Voor zover ik tot nu toe heb gezien, is het geen push-scan opdracht die je vanuit de printer naar een pc kunt sturen, zonder tussenkomst op de pc voor wat betreft kwaliteit en bereik instellingen. Ik ga dit nog verder nakijken voor je.
Worden er ook inktcartridges meegeleverd bij deze printer of moet je die los/zelf aanschaffen?
Hoi, De inktcartridges zijn bij de printer geleverd en voor zover ik weet zijn dit de 'gewone' retail cartridges. In de doos zit dus alles wat je nodig hebt (behalve USB kabel) om direct te kunnen printen.
Ben je intussen al tot een oordeel gekomen over het inktverbruik?
Hoi, de boekjes die we zouden printen, hebben we vanwege tijdsdruk en aantal toch door lokale drukkerij laten verzorgen. Ik heb dus nog geen lege inkttanks en kan dus nog niet zeggen hoe zuinig deze printer is. Als ik resultaten heb, zal ik ze toevoegen.
Weet er iemand of het mogelijk een stapel documenten achter elkaar te laten scannen door de MP640? Of moet dit 1 voor 1? (ik kan dit nergens vinden in de handleiding)

Alvast bedankt!
Hoi, er zit geen automatische invoer in voor een stapel documenten. Je zal dus scans 1 voor 1 moeten maken.
Heb ook deze printer. Maar ben er niet zo tevreden over. De WiFi verbinding is slechts 35% op 5 mtr afstand. Printer is ook niet zo snel slechts 8ppm. Het duurt ook vrij lang voordat de printer begint te printen, als hij via WiFi moet printen. Ik gebruik de standaard voor printen. Ook als deze tegelijkertijd gestart wordt met de Pc.

[Reactie gewijzigd door donnervogel op 20 juni 2010 14:18]

Weet iemand of je ook kunt scannen naar een netwerk locatie?
Ik heb een NAS staan en wil eigenlijk als ik scan de afbeelding (liefst in pdf) naar m'n NAS kopieren zodat ik niet perse m'n laptop hoef aan te hebben als ik wil scannen
Ik heb een ander vervelend nadeel gevonden. Als een van je inktpatronen leeg is, kun je niets meer doen met de MP640. Dus scannen is ook niet meer mogelijk!
Ik weet niet hoe je hierbij komt 8)7 , ik heb inmiddels ook een aantal lege inktpatronen gehad maar kon gewoon blijven scannen en/of printen.
Dan heb jij waarschijnlijk geen idee wanneer een cartridge leeg is. Als de canon een uitroepteken aangeeft bij een cartridge is hij nog niet leeg (maar wel bijna leeg). Als hij een echter rode kruis aangeeft is hij wel leeg en moet je hem vervangen anders weigert het iets te doen.
Hmm, een van mijn inktpatronen is nu toevallig opgeraakt, maar ik krijg op dit moment geen error melding meer welke ik wel eerder kreeg toen een van de patroon leeg was. Dus op dit ogenblik ben ik nog wel in staat iets te doen met de printer.
Heb jij weleens geprobeerd om via Nero (in mijn geval versie 9) Cover Designer een dvd cover te printen? Op standaard instellingen spuwt de printer de pagina te snel uit of de pagina gaat scheef waardoor de laatste 1,5cm van de cover vervormd wordt uitgeprint. De enige oplossing die ik heb gevonden is de cover op hoge kwaliteit te printen. Kan jij dit bevestigen?

[Reactie gewijzigd door et36s op 12 januari 2010 17:36]

Hoi, dit hebik nog niet geprobeerd, tot nu toe heb ik altijd mijn covers via Photoshop geprint. Ik zal eens kijken of ik Nero cover designer eens aan de gang kan slingeren vd week. Keep you informed.
Kun je een scanopdracht uitvoeren zonder inktcartridges? Dat wil zeggen een scan maken en vervolgens opslaan op je pc. Of gaat hij hierover "klagen"?
Ik zal ook dit vd week eens gaan proberen.
Ik heb ook een pixma mp640, en ja dat kan, op elke pc waar je de software op hebt geinstalleerd(soort luister prog) kopieerd ie dan de afbeelding naartoe, (kan je per pc in stellen(automatisch in mijn documenten)