Samsung Galaxy S8 Grijs Review

supermuffin 26 augustus 2017, laatste update op 26 augustus 2017, 201 views

Samsung Galaxy S8 Grijs (Product gekocht)

Na 4 jaar Apple overgestapt naar android, waarbij ik voornamelijk ben overgehaald door het design en het scherm, en tot nu toe ontzettend tevreden met dit toestel. BIxby is een beetje een gimmick en de software bevat hier en daar wat dubbele of onnodige zaken, maar verder een toptoestel.

Pluspunten

• Groot en prachtig scherm
  • Met 1 hand te bedienen
  • Usb-C
  • Camera
  • Design en bouwkwaliteit
  • Minder zware skin dan voorheen bij Samsung
  • Waterdicht
  • Snelle vingerafdrukscanner

Minpunten

• Bixby en de bijbehorende knop
  • Geluidskwaliteit van de speaker
  • Irisscanner niet ideaal in de praktijk
  • Bijgeleverde oortjes niet zo geweldig als ik had verwacht

Waarom de S8?
Na 4 jaar lang met een iPhone 5 rondgelopen te hebben leek het mij tijd voor een update. Aangezien ik een Macbook en iPad bezit zou de iPhone 7 een logische keuze zijn. Echter, hebben het scherm, de bouwkwaliteit en het gebrek aan echte veranderingen tussen de iPhone 7 en mijn oude iPhone 5 mij overgehaald weer terug te gaan naar Android en de S8 te halen.

Ik ben inmiddels ongeveer 5 maanden in het bezit van deze telefoon en zou beneden mijn ervaringen toelichten.

Ontwerp, design en ontgrendeling
Zoals ik al eerder vermeldde was het design 1 van de redenen voor mij om dit toestel in huis te halen. Dit is uiteraard een persoonlijke kwestie, maar afgezien van het feit of je de designkeuzes kan waarderen of niet zit het toestel uitstekend in elkaar. Een veel gehoorde klacht is dat het een vingerafdruk-magneet is, dit is zeker waar, maar in combinatie met het Spigen Samsung Galaxy S8 Hoesje Ultra Hybrid Zwart hoesje heb ik daar geen last van en blijft het mooie design (zo goed als mogelijk met een hoesje) behouden. Een ander groot pluspunt vind ik dat de telefoon zo compact is ten opzichte van het groot het scherm is. Hij is namelijk prima comfortabel met 1 hand te bedienen, iets wat mij niet lukte bij bijv. de iPhone 7 plus die zelfs een kleiner scherm heeft. dan de S8. De waterdichtheid leek mij eerst niet een heel significante feature. Maar het is heerlijk om in een meer te lopen met je telefoon en niet bang te zijn om hem te laten vallen, of om je telefoon even onder de kraan af te spoelen als hij vies is.

╔Ún van de vernieuwingen in de S8 zijn de verschillende methodes om de telefoon te unlocken. Na een aantal keren geswitched te hebben tussen de verschillende mogelijkheden, gebruik ik uiteindelijk alleen de vingerafdrukscanner. De irisscanner pakt gewoon net iets te vaak je gezicht niet, waardoor ik die niet ideaal vind in het dagelijkse gebruik. De face-unlock werkt beter, maar doordat het is gebleken dat dat niet de veiligste manier is en ik uiteindelijk toch steeds weer terugkwam bij de vingerafdrukscanner, heb ik de face-unlock ook weer uitgezet. Een ander veelgehoord minpunt is de plaatsing van de vingerafdrukscanner. Zelf heb ik een vrij gemiddeld formaat handen en ik heb geen problemen met het bereiken van de scanner. Mede door het gebruik van een hoesje heb ik dan ook eigenlijk nooit het probleem dat ik mijn vinger op de camera of flitser leg. Het feit dat de scanner aan de achterkant zit is wat hinderlijk als de telefoon plat op tafel ligt, maar dat gebeurt in de praktijk maar een aantal keer per week. De vingerafdrukscanner is daarnaast een van de snelste die ik heb gebruikt.

Samsung maakte ook nog een groot punt van de bijgeleverde AKG-oortjes, deze zouden 100 euro kosten los en fantastisch moeten klinken. Ik moet zeggen dat ik ze wel een verbetering vind ten opzichte van andere bijgeleverde oortjes, maar ze klinken absoluut niet als oortjes van 100 euro (ik heb thuis in-ear monitors liggen van rond de 100 en die klinken wel echt een heel stuk beter). Prima voor huis-tuin en keukengebruik, maar daar is alles ook wel mee gezegd.
Verder is de speaker ook niet erg fantastisch. Ik zou het tof vinden als de Boom-sound speakers van HTC weer op wat voor manier dan ook terug zouden komen, want even een filmpje kijken op de S8 doe ik toch liever met oortjes in vanwege de gebrekkige geluidskwaliteit van de speaker.

Scherm
Hier kan ik heel erg kort over zijn: het scherm is belachelijk mooi. Ik heb hem naast redelijk wat telefoons gelegd en vind uiteindelijk alleen de onePlus 5 een geduchte tegenstander op het gebied van schermkwaliteit. Ik weet niet of ik de WQHD+ resolutie nou echt nodig vond (het verschil met FHD+ is naar mijn idee minimaal), maar ik merk weinig verschil in batterijduur, dus staat hij wel altijd op deze hoogste resolutie ingesteld.

prestaties
Ik ben geen zware gebruiker en speel geen games op mijn telefoon, maar in alles wat ik er tot nu toe mee heb gedaan is de telefoon ontzettend snel en ik heb dan ook nauwelijks last van lag of crashes gehad. De software voelt gewoon heel snappy, ik ben wel benieuwd hoe de snelheid is over een paar maanden/een jaar, maar dat is koffiedik kijken, dus de tijd zou het uitwijzen.

Accuduur
De accuduur is "gewoon" prima. Ik moet hem wel elke nacht opladen, want aan het einde van de dag is ie gewoon leeg. Samsungs fast-charge is daarnaast echt een snelle manier van opladen, het redt het niet bij de snelheid van OnePlus zijn Dash-Charge, maar rap is het zeker wel.

Software
De Samsung-software is voor mij altijd een reden geweest om bij Samsung uit de buurt te blijven (En ook hun lelijk ontworpen plastic telefoons tot de Galaxy S6). Echter, ben ik verrast met hoe tevreden ik hier uiteindelijk mee ben. Veel voorge´nstalleerde software kan worden uitgeschakeld of verwijderd zodat het icoontje niet meer in de app-drawer verschijnt. Daarnaast valt er zoveel te tweaken dat ik denk dat uiteindelijk iedereen het uiterlijk wel naar zijn eigen smaak kan inrichten. Het instellingenmenu is verbeterd t.o.v. de vorige jaren, maar het is zo af en toe nog steeds wel wat lastig om een bepaalde instelling te vinden. Het always-on display vond ik verder weinig toegevoegde waarde hebben en heb ik dan (op de homeknop-indicator na) uitgezet.
De edge-functionaliteit is iets waarvan ik verwachtte het gelijk uit te zetten, maar wat ik nu best wel regelmatig gebruik. Even snel vanaf het lockscreen een notitie maken, een wekker zetten, een reminder zetten of de rekenmachine gebruiken zijn allemaal dingen die ik regelmatig met de edge-functionaliteit doe (zo kun je toch een beetje het control-center uit ios op je S8 kopieŰren).
Over Bixby kan ik vrij kort zijn. Ik vind de knop nogal vervelend omdat ik hem met enige regelmaat per ongeluk indruk en verder gebruik ik Bixby ook niet, puur omdat veel functionaliteit nog niet beschikbaar is in Nederland en ik verder ook niet echt een intensief gebruiker ben van AI-achtige services.

Camera
Net als over het scherm kan ik heel erg kort zijn over de camera: fantastisch. Ik ben geen foto-purist en schiet ook nooit in pro-mode, puur omdat ik daar geen verstand van heb. Maar ook op de auto-mode schiet hij fantastische afbeeldingen en video's.

Als ios-gebruiker was ik toch wel erg huiverig met mijn aankoop en ik dacht misschien wel dat ik de S8 na een week zou terugbrengen. Echter, heb ik geen seconde spijt van mijn aankoop. Deze telefoon is op wat kleine schoonheidsfoutje na voor mij echt de ultieme telefoon voor dit moment. Hij is behoorlijk aan de prijs, maar dat vind ik hem zeker waard als ik kijk naar het totaalplaatje.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S8 Grijs?