Trust HS-6400 5.1 Surround USB Headset Review

tedades 11 januari 2010, laatste update op 5 september 2011, 839 views

Trust HS-6400 5.1 Surround USB Headset

Pluspunten

• simpel en degelijk
  • geen geluidskaart nodig
  • 5.1 surround functie
  • plug-and-play onder xp zonder installatie
  • geen ruis bij afspelen/opnemen

Minpunten

• blauwe indicatie led irritant

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Trust HS-6400 5.1 Surround USB Headset
Simpele maar goed werkende usb-koptelefoon met microfoon. Ik heb deze hoofdtelefoon nu ongeveer een jaar in gebruik en is in vergelijking met goedkopere hoofdtelefoons nog werkend en heel. Heb deze hoofdtelefoon volgens mij voor 25 a 30 euro gekocht.

Uiterlijk
De hoofdtelefoon is grijs met zwart. Hij is robuust gebouwd. Er zit een kabel van ongeveer 1.5m aan de hoofdtelefoon waaraan een +/-3cm*2cm afstandsbediening is bevestigd op zo'n 25cm afstand van de hoofdtelefoon. De kabel is bevestigd aan het linker deel.

Constructie
Het is niet mogelijk de hoofdtelefoon in te stellen in lengte wat mogelijk een probleem zou kunnen zijn voor mensen met een kleiner hoofd (bv. kinderen). Aan het linkeroor-deel is ook de niet afneembare microfoon bevestigd. De microfoon is beweegbaar en buigbaar.
Alle onderdelen zijn niet afneembaar, zodoende zijn er niet echt bewegende 'zwakke' delen wat het geheel lomp maar degelijk aan laat voelen.

Gebruik
De koptelefoon kan via de bevestigde afstandsbediening het volume op de pc harder/zachter zetten en de microfoon aan/uit zetten (blauw indicatie ledje hiervoor in de afstandsbediening). Hij werd onder windows xp automatisch herkend zonder enige drivers te hebben geinstalleerd, vergeet natuurlijk niet de applicatie pas na inprikken op te starten.

Surround 5.1
De hoodtelefoon kan naast stereo ook virtueel 5.1 surround weergeven. Ik heb dit o.a. uitgeprobeerd met 5.1 test geluiden in windows mediaspeler en met de geluidstest die geleverd werd met counter-strike source. Het geluid klinkt inderdaad wat meer ruimtelijker dan in stereo.

Microfoon
De microfoon is aan/uit te zetten met de afstandbediening aan de kabel. Hierdoor gaat een blauwe led branden. De microfoon staat standaard aan, dus de led ook. Het geluidkwaliteit van een stukje spraak die ik opgenomen had klonk goed, veel minder ruis dan ik bij mijn reguliere onboard-geluidskaart zou hebben.

Ondersteuning
Windows XP
De hoofdtelefoon wordt onder windows xp automatisch herkend zonder enige driver installatie. Hierna is hij meteen bruikbaar (ook de afstandbediening). Onder xp valt op dat programma's blijkbaar bij opstarten hun geluidskaart kiezen, hierdoor word er niet overgeschakeld naar de hoofdtelefoon wanneer deze ingeprikt wordt. Dit is vervelend als je tijdens het kijken van youtube of in een spel de hoofdtelefoon wenst te gebruiken. Of in het geval je de hoofdtelefoon tijdens gebruik uittrekt en weer inprikt moet de applicatie opnieuw gestart worden.
Linux
Onder linux heb ik de hoofdtelefoon nog niet werkend gezien. Ik heb deze uitgeprobeerd met o.a. de knoppix 6.1 CD en Kubuntu 9 welke waarschijnlijk niet de juiste module hiervoor bevat.
Windows 7
Onder windows 7 lijkt het mogelijk de koptelefoon op een willekeurig moment in te prikken, dan wisselt het geluid automatisch naar de koptelefoon.

Ik ben tot nu toe erg tevreden over deze hoofdtelefoon. Hij is nog niet stuk waar andere hoofdtelefoons het mij eerder al hebben laten afweten. De geluidskwaliteit is goed genoeg, er zijn geen storende piep of ruis geluiden. De blauwe led die aangeeft dat de microfoon aan staat is af en toe een ergernis, deze is namelijk ook aan als er alleen voeding aangeleverd wordt (bv. pc op stand-by of opstartend).

Heb jij ook een Trust HS-6400 5.1 Surround USB Headset?

De blauwe led die aangeeft dat de microfoon aan/uit staat is af en toe een ergernis, deze is namelijk ook aan als er alleen voeding aangeleverd wordt (bv. pc op stand-by of opstartend).

Dus brand hij als hij aan staat of uit welke is het?
De led is actief als de microfoon actief is. Standaard staat de microfoon aan, dus is de led ook aan.
Als er alleen voeding op de usb staat, dan is de led ook aan terwijl de koptelefoon vanzelfsprekend niet actief is.
Normaal klik je op de microfoonknop waardoor de led uit gaat, maar dat is dus niet mogelijk in het geval hij alleen voeding krijgt.
(heb te review gewijzigd ter verduidelijking!)

[Reactie gewijzigd door tedades op 5 september 2011 18:56]