Specificaties 55" Ultra HD 3D LCD TV met HDR en 2 tuners - Bekijk alle specificaties

Samsung UE55JS8500L Zilver Review

breakers 24 augustus 2017, laatste update op 24 augustus 2017, 238 views

Samsung UE55JS8500L Zilver (Product gekocht)

Qua mogelijkheden en beeldkwaliteit naar mijn menige een van de beste TV's die er op het moment van aankoop (halverwege 2015) te koop waren en in die opzichten nog steeds (2017) een zeer aantrekkelijk model, zeker nu de prijs flink gezakt is.

Pluspunten

• 4K / UHD
  • HDR
  • Netflix op 4K afspelen zonder externe kastjes
  • 55 inch = 140 cm diagonaal
  • Diverse ingangen, ook voor computer
  • Cruciale componenten zijn los te upgraden
  • Interface reageert vlotjes
  • Bluetooth voor o.a. koptelefoon

Minpunten

• Na aanzetten duurt het ± 20 seconden voor interface vlotjes reageert
  • Heel enkele keer hapert Netflix en dan helpt TV uit/aanzetten, maar ligt dat aan Samsung of Netflix?

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Ik heb bewust een tijdje gewacht met het schrijven van een review, omdat je eigenlijk pas na een paar jaar (nu dus) echt goed weet wat de voor- en nadelen zijn.

Dit was voor ons een vrij grote aanschaf, zo'n ¤ 2250 in 2015, maar uitgaande van een levensverwachting van 10 jaar zoals bij onze vorige TV, vind ik ¤ 225 per jaar nog wel te rechtvaardigen. Bedenk ook dat je minimaal ¤ 25 * 12 = ¤ 300 per jaar aan een TV-aansluiting van Ziggo of KPN uitgeeft en waarschijnlijk nog wel ¤ 100 meer als je een bepaald zenderpakket neemt, films on demand kijkt of Netflix hebt.

Omdat we elke avond wel een uurtje Netflix kijken en zo'n 3,5 à 4 meter van de TV vandaan zitten, wilden we een mooi, groot scherm. 55 inch / 1,40 is een mooie maat voor die afstand. Mijn vrouw wilde eerst niet zo'n groot scherm (klassieke situatie), vond de 40' die we hiervoor hadden groot genoeg en was bang dat de ondertitels te groot en 'ver uit elkaar' zouden komen te staan, maar toen we op vakantie een keer een week Netflix op een 50' smart TV keken, en ook nog eens van een veel kortere afstand, vond ze het toch wel erg mooi.

Het scherm is in verticale richting licht gebogen, ik meen op basis van een cirkel van 3 meter (3000R), wat op dat moment bij bijna alle modellen in deze prijsklasse standaard was. Ik was er een beetje huiverig voor en heb deze TV er zeker niet op uitgezocht, maar dit is geen enkel probleem gebleken. Je merkt er niets van. Op deze afstand voegt het ook weinig toe. Pas als de schermdiagonaal in de buurt komt van de afstand tot het scherm, voegt een curved scherm naar mijn mening echt iets toe, zoals bij grote computermonitoren.

Deze TV is ondanks zijn grootte veel lichter dan zijn 'half HD' plasma voorganger en ik kon dan ook gewoon de VESA arm gebruiken die al aan de muur ging.

De rand is dun en subtiel van kleur. De connectors zijn beter toegankelijk omdat ze aan de zijkant (rechts voor de kijker) zitten in plaats van precies achter de VESA ophanging bij de Panasonic plasma die we hadden. |:( 🙈 Wel zo handig als je een video wil kijken vanaf USB.

De ingebouwde speler kan goed overweg met (tot nu toe) alle varianten videobestanden en ondersteunt subtitel-bestanden.

Sowieso verbind je het 'aansluitknooppunt' met één stekker met de TV, waardoor je niet alle aansluitkabels met de ophangarm mee hoeft te buigen en laten scharnieren.

In dit kastje, zal ik het maar noemen, zit ook een deel van de hardware. Het idee is dat je die eventueel apart kunt upgraden, als er betere hardware of hardware met meer opties beschikbaar komen.

Aangezien de TV OS heeft met een 4K Netflix app ingebouwd en in staat is daadwerkelijk op 4K video uit te pakken en af te spelen, inclusief HDR, heb je daar geen apart kastje (of afstandsbediening..) voor nodig. (Veel modellen, zelfs 4K modellen kunnen dit niet, maar laten in plaats daarvan opgeschaald HD beeld zien).

Ook YouTube kijken kan op native 4K via een eigen app. Een YouTube video op je smart phone youtube app kun je simpel met één beweging op je TV verder kijken :)

Daarnaast is de TV ook op 4K te gebruiken vanaf een monitor, wat prima werkt als je als ZZP'er een presentatie wil geven in je huiskamer. Gewoon op werken gaat natuurlijk ook prima. Op TV's van lagere resolutie was dit vaak niet prettig kijken maar 4K is echt genoeg resolutie.

In het begin was het contrast tussen de 'opgewaardeerde' SD-kwaliteit van veel publieke omroep-uitzendingen, HD-kwaliteit van kanalen als 24-kitchen en UHD / 4K van Netflix Originals wel groot maar de publieke omroep wordt steeds meer ('Ziggo-kwaliteit') HD.

Heb jij ook een Samsung UE55JS8500L Zilver?

Ik weet niet beter dan dat alle modellen een platte tegenhanger hadden.
Dan heb ik die niet kunnen vinden in ieder geval, in de verschillende Nederlandse winkels die ik bezocht heb of in de Tweakers Pricewatch. Van dit model bijvoorbeeld kon ik alleen een curved versie vinden.

Ik heb er best een hele studie van gemaakt al zeg ik het zelf.

Zo is er ook prijsverschil tussen TV's vanwege verschil in of ze full chroma zijn of niet. Helaas wordt dat vaak niet of niet eenduidig vermeldt in de specificaties.
Dan ga ik uit van jouw onderzoek waaruit blijkt dat niet het plat/curved verschil niet geldt voor de gehele 8xxxx/85xx serie, maar op bepaalde submodellen.
Ik zeg nergens dat er twee versies zijn. Ik zeg alleen dat het niet opvalt dat deze curved is, als je er naar kijkt vanaf de bank.
hoe is het beeld als je met zo'n mooi scherm naar een hele lage kwaliteit serie zit te kijken eigenlijk? probeert hij dat te upscalen en ziet dat er OK uit?
Goede vraag. Dit is uiteraard een van de belangrijkste vragen / eigenschappen van een 4K scherm.

Alle 4K TV's hebben een GPU die het beeld corrigeert en hoewel je dat misschien niet zou verwachten, zijn er grote verschillen in met name in de kwaliteit van het upscalen. Dit is bij uitstek waar je voor betaalt bij een duurdere TV van dezelfde resolutie.

Een SD-kwaliteit (Standard Definition, zeg maar pre-HD) videobeeld wordt nooit een HD-beeld en zeker bij 4K is het verschil alsof je door een licht beslagen raam kijkt. Ook deze TV kan geen wonderen verrichten, maar doet dit wel als één van de besten. Kleuren blijven realistisch. Bij extreme beelden (vlak van één kleur met keihard vierkantje erin bijvoorbeeld) zie je wel eens een dunne halo doordat de verscherping dan te veel werk doet, maar dit is altijd nog een stuk beter dan het rauwe SD-beeld of een slechte upscaling. Uiteraard is hier ook het één en ander aan in te stellen, net als aan hoe er met kleur wordt omgegaan.

Dit blijft lastig uit te drukken in cijfers en sowieso nogal persoonlijk, dus ga vooral zelf een paar elektronica-winkels af om te kijken en vergelijken, dat heb ik ook uitgebreid gedaan.

Ik vond deze TV er qua kleur en contrast met kop en schouders bovenuit steken en anderen te vlak of juist te overdreven fel, maar we zijn twee jaar verder dus misschien is het verschil niet meer zo groot. Sowieso is deze TV een stuk goedkoper intussen.
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Ik hoef niet het nieuwste model inderdaad, maar wel 4k (met ongeveer dezelfde wensen). Top :)