HTC HD2 Zwart Review

Meganutter 22 januari 2010, 3.848 views

HTC HD2 Zwart

Pluspunten

• Snelle responses
  • Groot scherm
  • Mooi dun
  • Mooie interface (a-la win7/vista)
  • USB aansluiting anders (vooruitgang van techniek)

Minpunten

• Sommige instellingen diep verborgen
  • Sommige items net iets te klein voor je (dikke) vingers
  • USB aansluiting anders, hierdoor moet je nieuwe laders/kabels halen als je die heb voor eerdere modellen.
  • Dode plekken 3G/HDSPA groter dan voorgangers

Ik heb recent mijn abbonnement over gezet en daarbij mijn HD2 verkregen. Dit is voor mij een upgrade vanaf de Touch HD met een custom ROM (Dutty's).
Hieronder een review van iemand die graag wat tweakpower wil op zijn apparaten.

Verpakking

Verpakking was kleiner dan de Touch HD, het was mooi strak verpakt zonder al te veel toeters en bellen, bij de verpakking zat het volgende:

Lader (modulair)
1 USB kabel (ook om als acculader kabel te gebruiken)
2GB Mini SD Kaartje
Headsetje
Manuals
Hoesje

Klein minpuntje is wel dat deze telefoon is geleverd met een 2 GB kaartje terwijl de Touch HD 8 gig mee kreeg, deze heb ik overigens gewoon verwisseld zonder enige problemen.

Eerste indrukken

Bij de eerste indruk viel gelijk op dat het scherm merkbaar groter is. Ook de reactietijd van de telefoon is veel korter ten opzichte van de Touch HD.

De Software

Op de HD2 is Windows Mobile 6.5 Professional geinstalleerd met de Manilla Sense interface, deze werkt erg rap en ziet er erg netje uit. Bijna alle knoppen zijn iets groter gemaakt zodat ze makkelijker zijn om te gebruiken. Wat helaas niet groter is gemaakt zijn de dropdown menu's en de windows-eigen knoppen zoals het sluiten kruisje, de start knop en de twee knoppen onderaan.
Wat ik persoonlijk ook erg jammer vind is dat de meeste instellingen die verder gaan dan alleen uiterlijk ook dieper gezocht moeten worden. Hierbij moet je denken aan dingen als je instellingen voor bluetooth, modemconnecties (proxy bijvoorbeeld) en apparaatbeheer.
Nog een puntje vind ik dat de sluitknop alle applicaties minimaliseerd, maar er is (tot nu toe nog niet gevonden) geen mogelijkheid om weer terug te wisselen naar de applicatie anders dan het icoontje ervoor opzoeken en aantikken. Ook de instellingen om dit gedrag te veranderen heb ik tot nu toe nog niet kunnen vinden. Om applicaties echt af te sluiten moet men weer het instellingenmenu in en taakbeheer starten.

De Hardware

Het toestel heeft qua specificaties aardig wat in huis, en dat merk je ook aan de response van de telefoon zelf. Het van het slot halen en op slot zetten gebeurd zonder vertragingen en ook de Sense interface werkt soepel. Het multitouch gedeelte heb ik even geprobeerd maar lijkt naar mijn inzicht net iets minder fijn te werken, de pinch voor zoomen in Opera werkte soms te extreem en soms niet maar dat kan aan mij liggen.
De camera heb ik nog niet uitgebreid getest, wat ik tot nu toe gezien heb is dat de flits redelijk fletse plaatjes geeft, indien gewenst zal ik hier meer over schrijven als ik het wat meer getest heb.

Overige opmerkingen

De telefoon zit erg prettig in je zak, het is lekker dun en is qua gewicht ook nog wel goed te doen. Voor vette vingers op je scherm hoef je overigens niet bang te zijn als je het hoesje gebruikt, elke keer als ik hem uit het (al wel strakke) hoesje tover ziet het scherm er zo goed als nieuw uit.
Wat wel jammer is is dat Windows Mobile de nare neiging heeft geluiden te overschrijven vanuit zijn instellingen paneel, hierdoor heb ik eens door mijn wekker heen geslapen omdat hij het geluid wat ingesteld staat bij de wekker niet gebruikte maar zijn eigen standaard. Dit samen met wat andere bugs maakt het iets moeilijker om mee te werken maar wegen niet op tegen de positieve kanten.
*edit*
Helaas na wat langer gebruik ben ik erachter gekomen dat het alleen leek of het bereik beter is, integendeel... De dode plekken die ik had met mijn HD zijn juist alleen maar groter geworden met de HD2 en de balkjes van mijn ontvangst zijn langzaamaan terug gelopen.

Heb jij ook een HTC HD2 Zwart?

Een tip:

Voor de ontbrekende taskmanager is inmiddels een programma aanwezig op xda-developers. Dit brengt de taskmanager terug, zoals je die gewent bent van HTC. Daarnaast kun je daarbij ook instellen om het programma te sluiten door op X te drukken, in plaats van minimaliseren.

Deze taskmanager kun je samen met een hele hoop andere tweaks vinden op:

de task manager heb ik al gevonden, dat is het probleem niet. ik mis alleen het "houd X ingedrukt om te sluiten" optie en dat menutje rechtsboven
Probeer deze Dutty's Taskmanager is:

Kan je instellen dat je hem sluit als je X ingedrukt houdt, en je krijgt een "menutje" rechtsboven !
Aardige review, bedankt. Waarom ben je van de HD overgestapt naar de HD2 eigenlijk, als ik vragen mag?
Mijn abbonnement zou in maart aflopen en ik wilde eigenlijk toch wel iets nieuws :9 ik had zelf ook al wat reviews ervan doorgenomen en leek me een aardige upgrade voor de HD2. En natuurlijk Windows Mobile 7, als ze daar de aangestipte bugjes in fixen is het een heerlijke foon om mee te werken
Beetje jammer dat je de micro usb aansluiting als negatief punt noemt. De oude aansluitingen waren gewoon achterhaald en als het goed is gaan er momenteel heel veel telefoonfabriekanten over op deze nieuwe standaard
op zich is vooruitgang niet verkeerd, alleen nu kan ik een stuk of 3/4 laders vervangen omdat de aansluiting is veranderd. Misschien dat ik dat puntje ook iets anders moet neerzetten

*edit*
heb het even aangepast, ik ben er op zich neutraal over dus hopelijk heb ik het op deze manier goed gezet :P

[Reactie gewijzigd door Meganutter op 11 januari 2010 11:42]

Ik heb vandaag mijn Diamond vervangen door de HD2 en ben tot nu toe erg tevreden en kan me in je review goed vinden.
Heb diverse progjes van XDA-dev gehaald en draaien allen zonder problemen.

Wat betreft de micro usb aansluiting ben ik zeer tevreden want de oude aansluiting was zo kapot en idd achterhaald maar het had ook het voordeel dat ik van diverse apparaten de kabel kon pakken en daarmee mijn Diamond kon opladen of met de pc kon verbinden.

Bij de specs hier op Tweakers staat dat die geen multitouch heeft, dat is een fout want dat heeft die wel degelijk. De "knijp" functie is denk ik een kwestie van wennen.

Je merkt heel goed dat de rekenkracht er goed op vooruit is gegaan door de 1ghz proc.

Ik denk dat we nog veel plezier gaan beleven aan de HD2.
Bedankt voor je reactie
en ook veel plezier met je HD2, ook met de oudere aansluiting ben ik eens dat die redelijk snel wat losjes werd idd