Acer Travelmate 6465WLMib Review

dreku88000 12 januari 2010, 671 views

Acer Travelmate 6465WLMib

Pluspunten

• Heel veel uitbreidingsmogelijkheden;
  • Lekker snel (ook nu nog) met 2GB ram, goede videokaart en T7200 processor;
  • Degelijk en betrouwbaar
  • Goede accu

Minpunten

• Prijs (dit is persoonlijk)

Inleiding:

Inmiddels heb ik deze Travelmate sinds maart 2007 in gebruik. Over de doos en de uitpak ervaring zal ik verder niet ingaan. Ik zal meer proberen uit te leggen hoe ik deze laptop ervaren heb tijdens het gebruik ervan (daar gaat het toch allemaal om lijkt me).

Algemene beoordeling:

Zoals gezegd is deze laptop al weer bijna 3 jaartjes oud. Volgens mij kun je dit wel vergelijken met een mens die van pensioenleeftijd is ;) Inmiddels heeft al een en ander meegemaakt natuurlijk. Toch heeft hij dit alles goed doorstaan en is het nu nog steeds mijn favoriete pc. Dit heeft tot mijn keuze voor zeer goed bij algemene beoordeling geleid.

Featureset:

Bij aanschaf van deze laptop wilde ik vooral een snelle laptop (daarover later meer), maar ook een die veel aansluit mogelijkheden heeft, inclusief een RS-232 poort. Als je de pricewatch filtert op RS-232 poort, valt 94,7 % van alle laptops al af. Omdat ik toendertijd nog bezig was met voorbereidingen voor mijn car-pc (auto software uitlezen) en omdat ik meer ambities had om zaken aan te sturen langs RS-232-wege, was dit een van de zaken die ik per se aanwezig wilde hebben op mijn toekomstige laptop.

Wat zit er verder nog op en aan? Even rondje rond de kerk, euh.. laptop:
Voorzijde: Bluetooth (schuifschakelaar) en Wifi (ook schuifschakelaar), infrarood ontvanger, mic, line, headphone;
Rechter zijde: DVD +/-RW DL super multi combo (waarom al die namen erbij?? Ik weet het ook niet, voor mij is het gewoon een brander) daarnaast een USB pport;
Achterzijde: S-VHS, modem (RJ-11), netwerk (RJ45), RS-232, DVI, D-sub, power connector, gat voor Kengsington slot;
Linker zijde: Uitlaatrooster koeling laptop, FireWire, 2x USB, geheugenkaartlezer (geschikt voor SD/MMC/MS/MS Pro/xD kaartjes), Smartcard reader (smartcard bijgevoegd), onder de geheugenkaartlezer een Expresscard 34 slot en onder het SmartCard slot een PCMCIA type II slot.
Onderzijde (jawel): Poort voor dockingstation.

Zoals je hierboven kunt lezen behoort deze laptop qua featureset nog steeds tot de top! Vandaar de zeer goed beoordeling.

Prestaties:

Over de prestaties kan ook ik ook wel een boek schijven. Ik heb inmiddels allerlei besturingssystemen en allerhande software geinstalleerd gehad. Begonnen met Windows XP pro (ou-of-the-box), daarna ook nog Vista (1e beta en RTM versie), Ubuntu en Windows 7 (1e beta en RTM versie). Met Windows Vista heb ik mindere ervaringen, maar dat is niet toe te leggen aan de laptop. XP, 7 en Ubuntu draaien werkelijk fantastisch en lekker vlot!

Ook zwaardere programma zoals Adobe Photoshop, Premiere, Pinnacle Studio, Pro/E Wildfire, Solidworks, Nastran draaien zeer goed op deze laptop. De laptop blijft (bijna) altijd goed responsief en werkt lekker snel.

Met een goede processor (Intel T7200), videokaart (ATI Mobility Radeon X1300 met 512 MB geheugen) en 2 GB ram (DDR II dual channel) mag dit toch eigenlijk ook wel verwacht worden.

Beeldkwaliteit:

De beeldkwaliteit van deze laptop vind ik zelf erg goed. Hij heeft geen glanzend scherm en hierdoor is het scherm ook bij veel licht goed te gebruiken. Kijken van fillms is ook geen probleem, ghosting heb ik nog nooit gezien en de kleuren vind ik best goed. Als ik het vergelijk met andere schermen die ik gezien heb, kan het beter. Daarom een goed.

Bouwkwaliteit:

Over de bouwkwaliteit kan ik wel het een en ander melden na bijna 3 jaar dagelijks gebruik. Eerst maar even de reparaties die tot nu toe zijn uitgevoerd:

In de zomer van 2007 is het moederbord vervangen. Dit was nodig, omdat de aansluiting voor de power connector op het moederbord niet sterk genoeg was om het gewicht van de laptop op te vangen, na een val van 1m... Retourtje Repair Center in Duitsland was het gevolg.

In de zomer van 2008 heb ik de harde schijf vervangen (vanwege hdd crash). Hierdoor kreeg de laptop een upgrade van 160 GB 5400 rpm naar 320 GB 7200 rpm. Voor de prestaties van de laptop was dit zeker een upgrade, alles werd veel responsiever en Windows draaide nog lekkerder.

Verder heb ik ook die zomer de DVD brander vervangen door een NEC exemplaar. Na enkele mislukte DVD's was ik het zat en heb ik de drive vervangen. Dit vind ik niet een groot probleem eigenlijk, als je ziet voor wat voor prijzen deze drives tegenwoordig over de toonbank gaan en welke kwaliteit je er voor die prijs van mag verwachten...

Al met al vind ik dit bovengenoemde nog meevallen. De case is nog helemaal intact (ook na de eerste val in '07) en verder zitten alle knoppen en toetsen nog op zijn plaats en hebben niet echt dat 'loszittende' gevoel. Ook de scharnieren van het scherm zijn nog in perfecte staat, het scherm zelf is ook nog perfect in orde. Alles werkt nog prima en alles zit nog goed vast. Bouwkwaliteit voor mij een dikke plus!

Ergonomie:

Alle toetsen zijn goed bereikbaar, typen gaat ook erg goed. Weinig over op te merken, een "goed".

Warmte en geluidsproductie:

Alle laptops die ik tot nu toe gezien heb, worden warm als je ze op de start trapt. De temperaturen van deze laptop zijn goed onder controle. Ik heb hem nog niet opengemaakt om hem eens te stofzuigen, dus stof van de laatste 2,5 jaar zit er nog in. De (processor-) temperaturen bij idle zijn ongeveer 35-40C en onder load kunnen deze wel oplopen tot 90C, afhankelijk van de instellingen voor energy efficiency, welke de processor terug kunnen klokken, waardoor deze minder energie gebruikt en deze ook minder warmte produceert. Dit is goed terug te zien in de snelheid van programma's en in het teruglopen van de temperatuur (tot 65 - 70C). Lawaai heb ik deze laptop nog nooit horen maken. Hiervoor krijgt ie dus ook een 'laag'.

Mobiliteit en accuduur:

Daar kan ik kort over zijn, goed. Zelfs na bijna 3 jaar doet de accu het nog prima. Als ik hem van de stroom haal, kan ik ongeveer 1,5 a 2 uur doorwerken, afhankelijk van het aantal programma's dat ik tegelijkertijd open heb staan en het gebruik van de draadloze netwerkverbinding. Dit vind ik voor een accu op leeftijd prima. Een dikke goed dus.

Prijs:

Hier zijn we bij het enige minpunt dat ik aan de laptop kan vinden. Destijds heb ik er dik 1400 voor betaald. Dit is natuurlijk nogal een redelijk fors bedrag, alhoewel dat natuurlijk ook persoonlijk is.

Concluderend een hele goede laptop. Mocht ie ooit de geest geven, dan zal er zeker een Travelmate voor in de plaats komen.

Edit 1: kopjes aangepast
Edit 2: foto's toegevoegd. Te zien: overzichtsfoto; bovenaanzicht en foto van andere brander (slot-in). OPM.: Het Ati stickertje is een keer losgekomen (door zweet ofzo?) en is zodoende verschoven, dit heeft geen achetrliggende gedachte verder, niet dat ik de microfoon wilde afschermen ofzo.

Heb jij ook een Acer Travelmate 6465WLMib?

Goeie review, alleen je zou wel wat meer gebruik mogen maken van dikgedrukte kopjes en een paar foto's zouden zeker niet misstaan. Voor de rest goede review, leest lekker weg en is glas helder verder.
Dankje voor je comment. Ik zal morgen even wat foto's er van maken en de kopjes nog aanpassen.