Logitech Harmony 555 Advanced Universal Remote (Refresh) Review
Inleiding Omdat de stapel afstandbedieningen steeds verder groeide werd het tijd voor een goede universele. Het bijkomend voordeel zou gelijk zijn dat ik Windows Media Center ermee zou kunnen bedienen. Mede door de reclames op TV en mijn eerdere ervaring met Logitech in het algemeen was de keuze snel gemaakt. Het zou een Harmony worden, wel een goedko(o)p(er) model want persoonlijk vind ik de duurdere modellen hun prijs niet rechtvaardigen ten opzichten van de extra functionaliteit die ze hebben. Uiteindelijk gekozen voor de 555 wegens de slechte review (over vooral de bouwkwaliteit) van de 525. Software De software is eenvoudig te downloaden van de website (ongeveer 50MB). Om de installatie af te kunnen ronden is wel de...
Pluspunten
Stevig Alles is te configureren Duidelijke en makkelijke software tool
Minpunten
Configuratie programma heeft altijd internet nodig Configuratie programma is traag
Eindoordeel
Omdat de stapel afstandbedieningen steeds verder groeide werd het tijd voor een goede universele. Het bijkomend voordeel zou gelijk zijn dat ik Windows Media Center ermee zou kunnen bedienen. Mede door de reclames op TV en mijn eerdere ervaring met Logitech in het algemeen was de keuze snel gemaakt. Het zou een Harmony worden, wel een goedko(o)p(er) model want persoonlijk vind ik de duurdere modellen hun prijs niet rechtvaardigen ten opzichten van de extra functionaliteit die ze hebben. Uiteindelijk gekozen voor de 555 wegens de slechte review (over vooral de bouwkwaliteit) van de 525.
Software
De software is eenvoudig te downloaden van de website (ongeveer 50MB). Om de installatie af te kunnen ronden is wel de afstandbediening zelf nodig. Het is dus niet mogelijk om alvast een configuratie bestand aan te maken zonder dat je de afstandbediening heb.
[img=620]0ldI2tr1[/img]
Als je de software voor de eerste keer opstart moet je een (online) profiel aanmaken en je NAW gegevens invullen. Daarna kan je beginnen met de afstandbediening te configureren. Het programma haalt alle informatie (zoals ondersteunde apparaten, etc) steeds realtime van internet. Hierdoor voelt het programma langzaam aan. Voordeel hiervan is wel dat de database altijd up-to-date is. Al mijn apparaten werden dan ook volledig ondersteund. Ook bij familie waar ik hem getest heb werden alle apparaten direct in de database gevonden. Alleen die nieuwe UPC HD DVR stond er nog niet in (getest kerst 2009).
Voorbeeld configuratie
Om een indruk te geven wat allemaal kan een voorbeeld van een van mijn activities:
Tv kijken: HTPC uit standby, TV aan, (mogelijke andere apparaten uit zetten (xbox 360), Live TV aan en als laatste input HDMI2. De afstandsbediening doet dit alles in ~10 sec (waarbij 8 sec voor het aanzetten van de TV)
Tijdens de tv kijken activiteit heb ik de knoppen vervolgens zo ingesteld dat het geluid op de tv geregeld word, maar het wisselen van kanaal gaat via de HTPC.
[img=620]920vxc1b[/img]
Om mijn tv aan te zetten moet het 'aan commando' voor 8 seconden verzonden worden ipv 3. Ook dit is zeer eenvoudig in de software aan te passen.
Functionaliteit
Elke knop die je nodig zou hebben is standaard al aanwezig, toch is het geen zee van knoppen. De meest gebruikte knoppen zitten in het midden en de rest is daar logisch omheen geplaatst. Als het voorkomt dat een knop mist kan je met de vier knoppen naast het lcd scherm nog eens 16 knoppen maken (per activiteit). Met de 555 kan je maximaal 15 apparaten aansturen.
[img=620]BtMx4WRZ[/img]
Ergonomie
De afstandbediening ligt zeer gemakkelijk in de hand. Hij is goed gebalanceerd en bijna alle knoppen zijn met een hand te bedienen.
[img=620]SihcKDHv[/img]
Vormgeving & bouwkwaliteit
De afstandbediening is zeer goed afgewerkt en voelt zeer stevig aan. Hij kraakt niet als er op een knop gedrukt word zoals het geval zou zijn bij de Harmony 525.
Conclusie
De prijs is hij dubbel en dwars waard. Het bedienen van meerdere apparaten en vooral het tegelijk bedienen van meerdere apparaten wordt zeer eenvoudig. Het configureren van de afstandbediening gaat makkelijk via software, zodat je niet uren bezig bent met het inleren van knoppen.
Heb jij ook een Logitech Harmony 555 Advanced Universal Remote (Refresh)?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (10)
Vergeet niet een "gewone" afstandsbediening gaan er meestal 2x AAA in en hier 4x AAA en nog gaan ze sneller op.
Ik heb een Harmony One, prachtige afstandsbediening, maar de configuratie had veel beter gekund. De kleurenknoppen (rood, groen, geel, blauw) missen op de One, en moet je dus als soft toetsen op het (kleuren) scherm maken. En alleen bij TV krijg ik die knoppen in kleur, bij de PVR/STB lukt dat niet.
Het zou anders moeten kunnen, maar hoe dat moet, daar ben ik nog niet achter. Ik ben alleen ook niet bereid daar veel tijd in te stoppen. Prachtige afstandsbediening, maar de software (versie 7.6.0 voor Mac OS X) is veel te kolossaal, te traag en te complex voor alles wat afwijkt van de basis installatie.
Ook het van tevoren slim invullen van de knoppen voor activiteiten is spartaans. En bij het maken van activiteiten gaat de software er nog vanuit dat je opneemt op een videoband ipv op een DVD / Hard Disk Recorder of een PVR.
Al met al een goed apparaat, maar met bagger software.
Inmiddels heb ik de configuratie 3x uitgevoerd en ben ik er in het totaal ongeveer 45 minuten mee bezig geweest. Maar dan heb ik ook zo ongeveer elke optie in het programma gehad, om alles naar wens in te stellen (lengte van de IR commando's, functie standaard knoppen, functie extra knoppen, glow en help instellingen, etc). De meeste tijd hierbij ben je kwijt met de logica in de vertaling te doorgronden (heb hem in het Nederlands geïnstalleerd). Deze is niet altijd even duidelijk.
Ik weet niet of het bij de Harmony One hetzelfde gaat, maar de knoppen die op het scherm komen te staan stel ik in onder 'knoppen aanpassen' -> 'extra knoppen'.
Het opnemen gaat bij mij perfect. Het logo is inderdaad een videoband, wat voor onduidelijk kan zorgen. Maar ik kon gewoon kiezen om bijvoorbeeld op te nemen met me HTPC of UPC HD DVR.
Het kan met de software, maar de manier hoe, dat is echt onlogisch!
M.b.t. het configuratieprogramma ben ik het met je eens dat het niet de snelste software is, maar dat wel bijna elk apparaat ondersteunt wordt.
Ik heb mijn Harmony eigenlijk pas recent echt goed in gebruik genomen.
De setup gaat echt heel eenvoudig. Het enige probleem was het toevoegen van een Apple TV versie 3.
Met wat Googelen heb ik een instructie gevonden die de Apple TV als Apple computer met de typenaam
'Mac Mini 1.66GHz Intel Core Duo' (zonder quotes) laat invoeren. Daarna werkt alles OK.
Wel bijzonder was dat de rubber coating van de achterzijde van deze Logitech Harmony 555 na een aantal jaren ongebruikt liggen heel vervelend plakkerig was geworden. Alleen met veel kracht, en een doekje met wasbenzine lukte het me om de rubber coating te verwijderen. En het kostte best veel tijd!
Per saldo toch zeer tevreden. Een robuuste AB die logisch valt te programmeren en prettig in het gebruik is.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn