Ikea TRÅDFRI E27 LED 1000lm, Dimset Review

michelsoe12 20 augustus 2017, laatste update op 24 augustus 2017, 5.241 views

Ikea TRÅDFRI E27 LED 1000lm, Dimset (Product gekocht)

Werkt mooi, snel en gemakkelijk. Helaas toch product terug gebracht. Bekijk mijn geschreven review voor meer informatie.

Pluspunten

• installatiegemak
  • Helderheid

Minpunten

• mogelijkheden via de app
  • Bereik max 5-7m met de gateway
  • maximaal 3 kleuren mogelijk, terwijl je met diverse mods een heel sectrum aan kleuren kunt creëren.
  • Verlies verbinding bridge, lampen onbruikbaar.

Kwaliteit Score: 1

Review negatief bijgewerkt op 24-08-2017

Ik heb de review bijgewerkt en alle spullen terug gebracht. De ikea lampen zijn ideaal in gebruik zonder bridge. Met bridge zijn de lampen totaal waardeloos.

De bridge heeft max 3 meter bereik in mijn woning. Wanneer ik vanuit de app de lampen uit wil doen, is hij heel vaak de connectie met een van de lampen verloren. Hierdoor kun je ze niet in- of uitschakelen. Enorm hinderlijk! Met enkel de afstandsbediening is het leuk, maar dan heb je weinig aan de smart-functies. Ik lees overigens her en der klachten over het bereik van de bridge.

Ikea zelf kon weinig ondersteuning geven behalve vragen de bridge te verplaatsen, terwijl deze midden in de kamer lag.

Voor mij geen lampen meer dus!

Intro

Ik ben een fan van demotica en smart oplossingen. Toch zijn de meeste oplossingen te prijzig. Philips is bijvoorbeeld erg duur om je hele huis mee in te richten. Totdat ikea met hun TRÅDFRI oplossing beschikbaar kwam.

Mijn huidige opstelling na dag 1:

- 4x Led-lamp E27 980 lumen, draadloos dimbaar, wit spectrum opaalwit
- 1x TRÅDFRI Afstandsbediening
- 1x TRÅDFRI Verbindingshub (voor gebruik van de app)

Vereiste hardware

Voor het aansturen van een lamp heb je minimaal 1x de afstandbediening nodig. Ook als je alleen maar gebruik wilt maken van de verbindingshub MOET je de afstandbediening hebben. De afstandbediening is namelijk noodzakelijk om je lampen te kunnen koppelen. De hub kan namelijk geen lampen detecteren. Je hoeft na het syncen de afstandbediening niet meer te gebruiken, al raad ik het wel aan.

Installatie

De installatie van de lampen is kinderlijk eenvoudig. Je houd de afstandbediening maximaal 5cm van de lamp af, e houd de sync knop 10 seconden ingedrukt achterop de afstandbediening,en voilla... Kind kan de was doen.

Creëren van groepen

Met alleen de afstandbediening kun je geen groepen vormen, mits je meerdere afstandsbedieningen neemt. Maar in 1 ruimte is dat erg onhandig. Ik raad daarom iedereen aan direct een HUB erbij te kopen. De hub koppel je aan de afstandsbediening waarmee je via de app elke lamp individueel kan aansturen.
1 grote tip!:
koop de set in 1x en niet de HUB later. Wanneer je namelijk eerst al je lampen koppelt en daarna de hub installeert, mag je alle lampen weer opnieuw koppelen met de afstandsbediening. Je moet namelijk voor het koppelen van je afstandsbediening de afstandsbediening resetten. Erg onhandig en ik hoop dat IKEA hier ook een oplossing voor gaat bedenken.

De hub & app

Ik kocht de hub om groepen te maken met de app. Helaas valt de app mij enorm tegen. Een paar punten waarom:

- Wanneer je een timer instelt kun je geen standen van je lampen mee configureren. Hij schakelt de laatste stand in dat je hebt gebruikt. Wanneer je dus 1 avondje je hoeklamp uitzet die normaal aanstaat, dan gaan alle avonden je hoeklamp ook niet meer aan totdat je het handmatig inschakelt.
- Er zijn maar 3 kleuren met de lampen mogelijk: De lichtkleur kan variëren tussen 2200 kelvin (warm licht), 2700 kelvin (warmwit) en 4000 kelvin (koudwit). Wanneer je een mod installeert, kun je een compleet spectrum configureren.
- De app verliest regelmatig contact met de hub. Het duurt dan 20-30 seconden voor de app contact heeft en je je lampen kunt instellen
- Geen remote contact mogelijk (tenzij je vpn hebt). Ik vermoed dat dit uit veiligheid is gedaan.

Het enige voordeel dat de app nu bied is de mogelijkheid groepen aan te maken. Ik vermoed dat in de toekomst er flink aantal updates zullen komen met nieuwe mogelijkheden.

IKEA TRÅDFRI is echt een prachtige oplossing voor mensen die weinig geld willen besteden aan smart verlichting of hun 1e stap zetten richting smart verlichting. De mogelijkheden zijn nog erg beperkt, maar ik verwacht dat IKEA er in de toekomst heel veel producten & functies aan toe zullen voegen.

Ik weet ook zeker dat mijn review volgend jaar een stuk positiever zal zijn dan nu. Toch beoordeel ik het op hoe ik het nu aantref, en daarbij concludeer ik dat IKEA nog veel werk aan de winkel heeft. De app is nog erg kaal met vrij weinig functies. In de basis zijn de lampen wel al heel fijn om te gebruiken. Je wilt om 08:00 je lampen aan hebben, en het gebeurt! Je wilt om 18:00 uur tot 22:00 uur je lampen aan hebben en voilla.

Raad ik het aan te kopen? Jazeker! Het is heel leuk om er mee te knutselen, en al je lampen te vervangen voor slimme verlichting.

Vragen? Plaats een reactie hieronder :-) Of check het forum: IKEA TRÅDFRI - Ervaringen & discussie

Heb jij ook een Ikea TRÅDFRI E27 LED 1000lm, Dimset?

Het schijnt dat de lampen te koppelen zijn met het Klik aan Klik uit systeem (waar wij hier gebruik van maken) omdat het werkt met het Zigbee protocol. Maar ik krijg dit helaas niet werkend. Heeft iemand daar ervaring mee? Of anders een handige guide, ik heb er namelijk nog geen kunnen vinden.
Klik aan klik uit gebruikt het zelfde protocol als hue. Wellicht dat je het op het forum kunt vragen? IKEA TRÅDFRI - Ervaringen & discussie
Thans, die gaan we in de gaten houden!
Grammatica aanvulling:
Geen remote contact mogelijk (*tenzij* je vpn hebt). Ik vermoed dat dit uit veiligheid is gedaan.
Aangepast, dankjewel! :-)
Typo: kelvin is met kleine letter.
Typo, ga ik aanpassen :-)

Edit: Dit was trouwens een copy-paste van de ikea site. Dus daar staat het ook fout :P

[Reactie gewijzigd door michelsoe12 op 21 augustus 2017 12:33]

Ach ja, ik denk dat het de vaakst fout geschreven SI-eenheid is. ;)
Kun je wat foto's toevoegen van de lampen overdag en als het donker is? Ben benieuwd hoeveel licht ze geven en wat het effect is op de ruimte.
Hi. Ik zou het graag willen doen maar je ziet er echt weinig van op een camera.(s8+) Je kunt het beste inspiratie opdoen in de winkel zelf. In haarlem waar ik altijd kom hebben ze een klein hoekje gemaakt.
Helaas is de IKEA heel erg verlicht met TL lampen, dus volgens mij zie je dan nog niet goed wat voor licht die lampen geven.

Ben dan ook voornamelijk nieuwsgierig naar hoe deze lampen er uit zien in vergelijking met de duurdere Philiphs HUE lampen.
Ik kan je helaas niet echt de vergelijking geven. Ik raad je het aan vooral te proberen. Je hebt 365 dagen retour garantie (mits je de verpakking bewaard). Ik zou met een set van 4 lampen 1 afstandsbediening en 1 gateway beginnen. :-)
Je weet dat je de hub ook aan bijvoorbeeld home assistant kan knopen? Dan kan je van afstand wel lampen schakelen (mits je homeassisant open zet naar buiten en goed beveiligd!)
Hi. Ik ben nu erg aan het spelen met home assistant en de hue lampen. Maar ik vind dat voor een consument de app al out-of-the-box voldoende functies moet bieden. En dat is nu niet zo.
werken deze lampen ook zonder die ikea-bridge met home-asistand want dan zou een rPi zerro wel een 'leukere' optie zijn.
Hi.

Nee, om de lampen indivueel aan te kunnen sturen heb je de bridge nodig. Ook via home assistant heb je de bridge nodig omdat ze via het netwerk aangestuurd worden. De afstandsbediening heeft geen netwerk contact, daar zorgt de bridge voor.
Kan je wellicht meer vertellen over de mod(s) om de kleuren aan te passen?
Hi, zodra ik kan bevestigen dat het werkt zal ik er een reactie op zetten en dit verwerken in de review :-)
Ik veronderstel dat je dan ook alle lampen permanent onder stroom moet houden.
Heb je een idee van het sluimerverbruik per lamp?

Mijn interesseren ook de GU10 spotjes. Werken die even intuitief?
Hoeveel lampen kan je aansluiten?
Hi, Ik zou zeggen; neem eens een kijkje op de website van IKEA ;) daar staat alle info dat je nodig hebt.

De lampen moeten inderdaad wel onder stroom gehouden worden. Zo hebben 2 lampen achter een dimmer en dat gaat ook goed.
All; De review is bijgewerkt. Ik heb alle spullen terug gebracht. Reden staat bovenaan mijn review vermeld.