1 review

Gigabyte Radeon RX VEGA 64 8G

Specificaties Max. 1,546GHz • HBM2 • 3x DP, HDMI - Bekijk alle specificaties

Gigabyte Radeon RX VEGA 64 8G Review

inaba_nl 19 augustus 2017, laatste update op 19 augustus 2017, 1.704 views Product gekocht

Gigabyte Radeon RX VEGA 64 8G

goede GPU mits je weet wat je ermee moet, prijs is wel aan hoge kant.

Pluspunten

• Robuuste behuizng
  • hbm2 geheugen, lekker snel
  • laat zich makkelijk op 1700+ mhz draaien

Minpunten

• niet voor mensen die denken dat deze slecht is
  • lawaai onder load kan storend zijn voor sommigen

Drivers en compatibiliteit Score: 2
dus, bij deze mijn eerste "volledige" review, so please don't be hard on me.

een simpele legenda van wat ik ga bespreken:
reden aanschaf
het product zelf
overclock
software
systeem
goed genoeg?
vermogen
conclusie

ik zocht een nieuwe grafische kaart voor een tijdje al, want ik zat nog te hikken op een oude HD5770 1GB, en zocht er één niet per sé voor gaming, maar voor rendering, echter was de vega frontier te duur voor mijn doel toenertijd, besloot ik te wachten op de rx variant en heb deze voor 700€ besteld bij alternate.

toen ik de (inmiddels slecht verkrijgbare) RX vega 64 een dagje te laat binnenkreeg, kreeg ik deze in een grote doos, met heel veel schuim om de grafische kaart heen, dus goed tegen schokken bestendigd is ie wel tijdens transport.
extra spul meegeleverd: 1x 8pin pcie to 2x molex adapter kabeltje, gebruikershandleiding
wat ik juist goed vind is dat er géén driver cd bij zit, want je haalt toch de laatste driver van het internet, toch?
het installeren wat zo gepiept:
eerste de DDU utility, uitschakelen, kaart verwisselen, nieuwe driver erop, reboot, klaar.

ik heb mezelf behoorlijk ingelezen in de rx vega kaarten, en gekeken hoe ik de performance kan optimaliseren.
dit is dus in wattman makkelijk te doen.
max core boost clock: 1802mhz, 1200mv
max ram clock: 1050mhz, stock voltage
power limit op +50% te zetten, fan speed curve van 2400rpm max naar 3000rpm max (meer lawaai, maar geen thermal throttle meer!)
dit is dus een best wel basic overclock, maar werkt prima.

de radeon software voelt behoorlijk rushed aan, je kan de core niet overvolten(?), user interface is traag en maximaliseren duurt hier 5 seconden op win 8.1 (heb de win 7 driver gepakt)
het werkt verder wel ok, los van deze 3 puntjes. ik neem aan dat dit beter word met nieuwe releases. ik verwacht dan ook net zoals met ryzen dat performance iets omhoog gaat, maar dat het toch optimalisaties moeten zijn aan game engines.

dan performance:
het test systeem is vrij oud, en limit de gpu's potentieel behoorlijk wanneer de cpu of ram ook nodig zijn.
het systeem bestaat uit:
amd 1055t hexacore @ 2,8GHZ
4gb dd3 1333 kingston
msi 785gm-e64 moederbord
500gb 5400rpm notebook hdd
cooler master b600 voeding
natuurlijk ook de vega64 kaart
ok, de systeem specs zijn niet je van het,

dan nu de GPU: maar wat is "goed genoeg"?
voor mij moet deze minstens 3 jaar meekunnen (net zoals ik die eis had met mijn HD5770)
voor mij is het de vega 64 op gpu gedeelte. ik doe amper aan games (waar de kaart tussen de 1070 en 1080 hangt),
maar met gpu ram intensieve berekeningen komt deze kaart zeer netjes uit. mandelbrot bench: +- 100miljard pixels/s met een specifieke benchmark (link naar benchmark komt nog)

stoom consumptie is niet het minste, maar mijn 600w voeding trekt het, dus waarom zou ik me er zorgen over maken? al helemaal niet wanneer ik nog geen 3 uur per week aan het renderen/benchen ben (en de rekening toch niet zelf hoef te betalen) :P

mijn persoonlijke conclusie: de gpu is het waard voor zijn prijs wanneer je veel vram intensieve berekeningen doet, niet zo zeer gamen, daarvoor kun je beter naar alternatieven kijken. ik ben er blij mee.

link naar de gpu test benchmark: https://nemez.net/mandelbrot.jar

Heb jij ook een Gigabyte Radeon RX VEGA 64 8G?

Waarom 700-1400 betalen voor een AMD GPU terwijl de 1080ti er totaal overheen loopt
In gaming loopt de nvidea voorop ja, maar voir vram intensieve taken (zoals bijv AI of mandelbrot) is deze weer een goede uitkomst. En gezien gaming mij niet ligt, nam ik deze.

Wel moet ik eraan toevoegen dat de herrie de de GPU maakte mij begon te storen na een paar dagen, dus heb een retour aangevraagd.
Dan maar een GTX 1080 model die een stillere blower heeft (note: ik bedoel niet de founders edition) en wat minder rauwe kracht met vram intensieve taken.
Dus je was er niet blij mee?
Met de fan op 3000rpm niet nee, ik heb overigens een acceptabel niveau weten te vinden :2800rpm
En heb dus ook mijn retour onderhand geannuleerd.