TP-Link TL-WR802N

Specificaties WiFi-n • 1-poorts switch (max 100Mbps) - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WR802N Review

Kaastosti 19 augustus 2017, 2.712 views Product gekocht

TP-Link TL-WR802N

Lekker compact met uitgebreide functionaliteit. Of je nu de wifi verbinding in het hotel wilt delen met meerdere apparaten of simpelweg een access point of range extender nodig hebt... hier kan het mee.

Pluspunten

• Compact
  • Licht
  • Makkelijke installatie
  • Uitgebreide mogelijkheden

Minpunten

• Wizard configuratie ging in eerste instantie niet goed

Het komt helaas nog vaak voor dat je extra mag betalen voor wifi toegang. Je krijgt een aparte gebruikersnaam en wachtwoord om mee in te loggen in de portal en dan heeft dat apparaat internet.

Dat is leuk, maar ik heb een telefoon, laptop, tablet en de chromecast wil ook graag ergens mee verbinden. En natuurlijk maar één verbinding mogelijk met één apparaat. Daar komt de portable router om de hoek kijken.

Om het gezeur over de verbinding, de toegang en ander geëmmer dit jaar eens voor te zijn, besloten om zo'n portable router aan te schaffen. Na wat zoekwerk naar de mogelijkheden, de afwegingen en andere tests uiteinlijk uitgekomen op de TP-Link. Van alle gemakken voorzien en een merk waar ik vooralsnog alleen positieve ervaringen mee heb. Dus bestellen maar. :)

Dit vind je dan bij de post, een heel klein doosje

...met daarin alles wat je nodig hebt om meteen aan de slag te gaan
- De router zelf
- Papierwerk
- Power (NL) naar USB stekker
- USB naar Micro-USB kabeltje (80cm)
- UTP kabel cat5e (60cm)

Zoals gebruikelijk laten we de handleiding in eerste instantie links liggen en gaan gewoon aan de slag. Micro-USB er in, en meteen gaat er een lampje knipperen. Geef 'm heel even om op te starten en er verschijnt een nieuw wifi netwerk in de lijst.

Daar kun je mee verbinden, om vervolgens met de informatie achterop de router wireless een verbinding te maken met de web interface. Mocht je een TP-Link router hebben, dan is het menu een feest der herkenning.

Bij de eerste keer verbinden word je door een wizard meegenomen door het proces heen. Je kunt de router instellen als repeater, access point, WISP (Wireless Internet Service Provider) of gewoon als router. Een paar menu's verder wordt de router herstart en is daarna klaar voor gebruik. Dit ging hier de eerste keer niet helemaal goed, maar gelukkig kunnen we zelf ook best een router configureren zonder wizard :Y)

Als je van modus wilt wisselen, is het een kwestie van opnieuw inloggen, instellingen aanpassen en opnieuw opstarten. Het menu geeft zeer uitgebreide mogelijkheden wat betreft routering, security etc. In de meeste gevallen wat overkill, maar leuk dat het kan.

De testen die ik ermee heb kunnen doen zijn alleemaal in een redelijk gecontroleerde omgeving, daar werkt alles top! Over een week op vakantie, daar gaan we de praktijktest meemaken, ik ben benieuwd! :)

Heb jij ook een TP-Link TL-WR802N?

Hoe is je ervaring op vakantie geweest? Ik ben met name benieuwd of het verbinden met een (bijv. camping) wifi netwerk met een web portal login ook werkt, heb je daar ervaring mee?
Die variant ben ik sinds de aanschaf nog niet tegengekomen, maar dat moet gewoon prima werken. Het apparaatje is er juist voor om ook dat soort dingen te kunnen ondervangen. Je maakt dan via de router een verbinding met het wifi netwerk van de aanbieder. Daar krijg je het login scherm te zien, wat je gewoon doet.

Echter omdat je via de router de verbinding maakt, wordt die verbinding ook geregistreerd voor de router. Daarna maakt het niet meer uit welk apparaat via de router een verbinding maakt, voor de aanbieder is het de router die er gebruik van maakt.
Het leek me inderdaad ook dat het op de manier zou moeten werken die jij beschrijft. Ik heb er een besteld voor van de zomer in Frankrijk 8-)
Sinds een jaar of twee gebruik ik een range extender van TP-Link, waarmee de zolder en tuin ook van stabiel Wi-Fi zijn voorzien. Daarom heb ik er alle vertrouwen in dat dit apparaatje ook goed functioneert. Maar, is het niet veel eenvoudiger om via een telefoon een Wi-Fi hotspot op te zetten en daarmee je andere apparaten te verbinden? Scheelt bovendien ook weer een losse gadget, die (gedeeltelijk) verloren kan gaan in de overige bagage.
Als je in je eentje op vakantie bent en meerdere apparaten wilt koppelen, tuurlijk, geen probleem. Ervan uitgaande dat je telefoon meerdere wifi antennes heeft, anders kun je niet met 1 antenne zowel verbinden als een netwerk aanmaken. Tenminste, dat was in het verleden altijd zo.

Maar als je met meerdere mensen op een camping zit... wat doe je dan als jij even de stad in wilt? Telefoon meenemen kan niet, dan heeft niemand meer internet ;) En even een andere telefoon pakken voor de verbinding ook niet, want dan moet je bijbetalen voor een nieuwe code (in de voorbeeldcase dan).

Ben het met je eens dat je met een telefoon een heel eind komt, maar dit dingetje neemt zoals je kunt zien bijna geen plek in. Zelf heb ik meestal een apart zakje met electronica en snoertjes :)
Het ligt inderdaad aan de situatie. Voor mij is het voldoende en praktisch haalbaar om binnen een gezin met twee jonge kinderen, een Wi-Fi hotspot te delen. Als je met een groep vrienden op pad gaat wordt het inderdaad een ander verhaal.
Leuk ding. Nog goedkopere tip: Ik heb op de camping OsTotoHotspot op mijn laptop gezet. Op die manier had ook iedereen Wifi met 1 gebruikersnaam/wachtwoord vd camping. 1 nadeel, laptop moet continue aanstaan.
De TL-WR802N verpest op de een of andere manier steeds mijn netwerk, hij staat ingesteld als AccesPoint en de DHCP server staat uit, maar toch weet hij de clients die wired op een switch aangesloten zitten onbereikbaar te maken. Dit gebeurd na 1 dag of 1 week, heel raar.

Iemand tips?
Da's inderdaad wel vreemd, heb ik hier geen last van gehad. Als je het hebt over 'onbereikbaar', is dat dan alleen voor het verkeer dat via de AP loopt, of zijn ze ook niet meer te bereiken vanaf een ander systeem op de switch?

Je zou zeggen dat als er settings echt het netwerk in de weg zitten, het meteen vanaf het begin niet meer zou moeten werken. Is moeilijk in te schatten zonder de hele config van dat ding na te lopen op vreemde settings, maar dat dit niet de bedoeling is lijkt me duidelijk.
Mijn apparaten zijn niet meer beriekbaar vanaf een ander systeem op de switch. Mijn (hoofd)router ziet ze nieteens meer!

Ik heb zelfs eerst de DHCP-server aangezet en ingesteld op een heel andere range, zodat hij niet in de weg zou zitten als hij "stiekem" aangaat, maar er lijkt iets anders in de weg te zitten helaas. Zodra ik de spanning (of netwerkkabel) van de TP-Link afhaal werkt alles weer als vanouds.

Misschien dat hij me als "wireless client" wel kan helpen. Het is om de printer van wifi te voorzien...

Overigens werkt mijn oude WRT-54G prima als WAP, maar die pakt veel meer stroom dan deze travel router!
Ik heb ook een TP-WR802N aangeschaft welke het open Wi-Fi netwerk van KPN Fon opvangt en uitzend om mijn chromecast te kunnen koppelen.
Ik krijg hem alleen niet werkend.
TP-WR802N instellen door het opvangen van KPN Fon en zelf Wi-Fi netwerk uit te zenden lukt.
Vervolgens moet ik inloggen op KPN Fon met gebruikersnaam en wachtwoord en dit lukt ook.
Alleen als ik dan mijn chromecast instel gaat alles goed totdat hij voltooid is. Dan komt er te staan dat mijn telefoon en chromecast met hetzelfde Wi-Fi netwerk verbonden moeten zijn, wat dus weldegelijk het geval is.
Heb jij enig idee hoe dit komt?
Dat zou toch wel gewoon moeten werken, heeft het hier in ieder geval altijd direct gedaan. Nadat je de router hebt geconfigureerd zendt deze een eigen Wi-Fi signaal uit. Kun je daarop verbinden met bijvoorbeeld je telefoon? En heb je dan toegang tot internet? Zo ja, dan werkt dat in ieder geval goed.

Daarna zul je de Chromecast opnieuw moeten configureren voor gebruik binnen hetzelfde Wi-Fi netwerk. Daar moet je dan even de Google Home app voor gebruiken, dan wijst het zich allemaal redelijk vanzelf.

Wat ik niet weet is of het nog uitmaakt of je op de 2.4 of 5 GHz bandbreedte gaat zitten. Dat zou nog steeds hetzelfde Wi-Fi netwerk moeten zijn, maar je weet nooit of het helpt :)
Ik overweeg ook een TP-link wr802n aan te schaffen. Voornamelijk voor op vakanties waar slecht 3g/4g bereik is. Maar waar wel (openbare) wifi aangeboden wordt. Om veilig(er) te surfen op openbare wifi wil ik met de TP-link wr802n een eigen wifi-netwerk maken welke ik kan beveiligen met een wachtwoord. Klopt het dat het mogelijk is om via een openbaar wifi-netwerk een beveiligd netwerk op te zetten met enkel een TP link wr802n?
Ja, je kunt een eigen wifi netwerk opzetten met een wachtwoord. Het hangt er even van af waar je naar op zoek bent qua veiligheid. Er zit een ingebouwde firewall in die het potentiele indringers moeilijker kan maken, maar daarmee worden bijvoorbeeld gegevens niet automatisch versleuteld.

Jij verbindt dan wellicht met een wachtwoord met je eigen wifi router, maar die verbindt op zijn beurt met de openbare wifi voor toegang tot het internet. Alle data van en naar het internet loopt nog steeds via die openbare wifi.

internet - openbare wifi - eigen wifi - apparaat

Het is niet zo dat al je gegevens dan automatisch beveiligd zijn. Als je een site benaderd met HTTP (dus geen HTTPS), gaan die gegevens van de site via de openbare wifi via je eigen wifi naar het apparaat (telefoon, tablet, laptop etc.).

Als je veiliger wilt zijn bij het gebruik van openbare wifi, kun je wel gebruik maken van een VPN verbinding. Daarvoor is ook configuratie aanwezig in deze router (PPTP, L2TP, IPSec (ESP Head)), maar wordt het wel een stuk technischer van. Die optie heb ik zelf nog niet gebruikt, dus kan ik je niet veel over vertellen, maar hij bestaat :)
Dank je voor je snelle antwoord. Als ik via de tp-link wr802n een beveiligd netwerk opzet met een vpn-verbinding, is dan het eigen netwerk goed genoeg beveiligd tegen hackers etc. om op vakantie veilig genoeg te kunnen surfen?
Maakt het nog verschil of ik vpn op de apparaten zet, of de vpn van de TP-link gebruik?
Een VPN is heel simpel gezegd niks anders dan een tunnel bouwen naar een vertrouwd adres ergens anders. Het verkeer tussen jouw apparaat en dat adres is dan versleuteld.

Er zijn genoeg comerciële VPN aanbieders te vinden, maar als je tijd over hebt kun je zoiets ook opzetten vanuit je eigen huis. In het laatste geval maak je vanaf een apparaat (of de tp-link) een VPN verbinding naar jouw server thuis die een verbinding naar het internet heeft die je vertrouwd.

In dat geval krijg je:
internet - ( <VPN> server thuis - publieke wifi - eigen wifi <VPN>) - apparaat

Als je een VPN tunnel opzet vanaf de tp-link werkt dat direct voor alle apparaten die met jouw eigen wifi netwerk verbinden. Als je VPN op de apparaten zelf zet, heb je dat per apparaat nodig. Maakt wat betreft veiligheid niet uit. Aangezien het om dezelfde VPN verbinding zou gaan, zou ik er in jouw geval voor kiezen om dit direct op de tp-link te configureren.
Dank je voor je snelle en duidelijke antwoorden.
Ik ga mij verdiepen in de verschillende mogelijkheden voor VPN.
<dubbel>

[Reactie gewijzigd door Kaastosti op 11 augustus 2019 19:43]