Specificaties 2,4GHz WiFi + router • 1x 100Mbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WR802N Review

Kaastosti 19 augustus 2017, 333 views

TP-Link TL-WR802N (Product gekocht)

Lekker compact met uitgebreide functionaliteit. Of je nu de wifi verbinding in het hotel wilt delen met meerdere apparaten of simpelweg een access point of range extender nodig hebt... hier kan het mee.

Pluspunten

• Compact
  • Licht
  • Makkelijke installatie
  • Uitgebreide mogelijkheden

Minpunten

• Wizard configuratie ging in eerste instantie niet goed

Het komt helaas nog vaak voor dat je extra mag betalen voor wifi toegang. Je krijgt een aparte gebruikersnaam en wachtwoord om mee in te loggen in de portal en dan heeft dat apparaat internet.

Dat is leuk, maar ik heb een telefoon, laptop, tablet en de chromecast wil ook graag ergens mee verbinden. En natuurlijk maar één verbinding mogelijk met één apparaat. Daar komt de portable router om de hoek kijken.

Om het gezeur over de verbinding, de toegang en ander geëmmer dit jaar eens voor te zijn, besloten om zo'n portable router aan te schaffen. Na wat zoekwerk naar de mogelijkheden, de afwegingen en andere tests uiteinlijk uitgekomen op de TP-Link. Van alle gemakken voorzien en een merk waar ik vooralsnog alleen positieve ervaringen mee heb. Dus bestellen maar. :)

Dit vind je dan bij de post, een heel klein doosje

...met daarin alles wat je nodig hebt om meteen aan de slag te gaan
- De router zelf
- Papierwerk
- Power (NL) naar USB stekker
- USB naar Micro-USB kabeltje (80cm)
- UTP kabel cat5e (60cm)

Zoals gebruikelijk laten we de handleiding in eerste instantie links liggen en gaan gewoon aan de slag. Micro-USB er in, en meteen gaat er een lampje knipperen. Geef 'm heel even om op te starten en er verschijnt een nieuw wifi netwerk in de lijst.

Daar kun je mee verbinden, om vervolgens met de informatie achterop de router wireless een verbinding te maken met de web interface. Mocht je een TP-Link router hebben, dan is het menu een feest der herkenning.

Bij de eerste keer verbinden word je door een wizard meegenomen door het proces heen. Je kunt de router instellen als repeater, access point, WISP (Wireless Internet Service Provider) of gewoon als router. Een paar menu's verder wordt de router herstart en is daarna klaar voor gebruik. Dit ging hier de eerste keer niet helemaal goed, maar gelukkig kunnen we zelf ook best een router configureren zonder wizard :Y)

Als je van modus wilt wisselen, is het een kwestie van opnieuw inloggen, instellingen aanpassen en opnieuw opstarten. Het menu geeft zeer uitgebreide mogelijkheden wat betreft routering, security etc. In de meeste gevallen wat overkill, maar leuk dat het kan.

De testen die ik ermee heb kunnen doen zijn alleemaal in een redelijk gecontroleerde omgeving, daar werkt alles top! Over een week op vakantie, daar gaan we de praktijktest meemaken, ik ben benieuwd! :)

Heb jij ook een TP-Link TL-WR802N?

Leuk ding. Nog goedkopere tip: Ik heb op de camping OsTotoHotspot op mijn laptop gezet. Op die manier had ook iedereen Wifi met 1 gebruikersnaam/wachtwoord vd camping. 1 nadeel, laptop moet continue aanstaan.