Lexar Jumpdrive S45 128GB Zilver Review

project.bobby 17 augustus 2017, laatste update op 17 augustus 2017, 238 views

Lexar Jumpdrive S45 128GB Zilver (Product gekocht)

Twee gekocht in de dagdeal op Amazon na het lezen van goede reviews en mogelijke write speeds van 100+ mbs. Grote teleurstelling, want in real life haal ik sequentieel max 25MB/s

Pluspunten

• Klein
  • 'Dopje'
  • Goedkoop

Minpunten

• Langzaam!
  • max 5 sec op 90MB/s

Op Amazon waren deze stickjes in de dagdeal dus ik had er twee besteld. Op Hardware.info en reviews van andere tweakers zag ik dat er best prima snelheden te halen waren.

Niets is minder waar.

Als ik één bestand van 3GB kopieer dan duurt dat ongeveer 2 minuten. (25/MB/s).

Daarnaast begint de stick op 95 MB/s te schrijven, om na ongeveer 5 seconde weer naar 0 te gaan, vervolgens naar +-60MB/s en weer terug naar 0. Dit gaat zo door totdat de kopieer actie klaar is. In de afbeeldingen een voorbeeld van hoe dat er uit ziet.

Ik heb dit op meerdere Win10 machines, Macs etc geprobeerd, allemaal dezelfde symptomen. NTFS, exFat, Fat32 maakt ook allemaal geen verschil. Mijn vermoeden is dat er verschillende batches van de stickjes zijn, waar dit overduidelijk een van de slechtere is.

Ik ben aan het kijken of ik de sticks terug kan sturen, amazon is niet heel makkelijk met geopende verpakkingen en 'datadragers' geloof ik.

Buyers beware!

Heb jij ook een Lexar Jumpdrive S45 128GB Zilver?

Alle caches staan in mijn metingen uit, maar een meting waarbij caches aanstaan kan prima een goed beeld geven zolang je maar niet meet met kleine /korte kopieeracties. Ik heb zowel bestanden van 3GB als van 10 GB gekopieerd en met stopwatch gemeten, en allebei kom ik rond de 25 MB/s uit.
Lexar is pure zooi, ik heb zelf ook zo'n trage USB 3.0 jumpdrive gehad. Nadat ie na een half jaar de geest gaf was er geen haar op mijn hoofd die het nodig vond om garantie te claimen. Daarna overgestapt op Sandisk Extreme, wat wel goed werkt.
Wat is eigenlijk het nut van USB3 als de maximale USB2 snelheid toch niet wordt gehaald? Een USB2 interface is toch goedkoper om te produceren?
Volgens mij is het tegenwoordig vooral een marketing ding. Ze zetten er met koeienletters USB 3.0 op maar dan met de logica van een marketingmedewerker: "werkt toch ook met usb 3?" Het geteste ding hierboven is trouwens wel degelijk USB 3, anders zou de benchmark er heel anders uitzien.
Ik heb een USB2 Mass Storage device die ook 90 MB/s haalt. Ook maximaal 5 sec. Dat komt omdat na 5 sec. de cache vol zit. Zo'n meting is dus alleen betrouwbaar als je alle caches uitschakelt.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 17 augustus 2017 22:08]

Heb ook 1 aangeschaft toen het een dagdeal was bij Amazon. Vandaag eindelijk getest en ik deel je ervaringen. Heb het ook op een andere usb 3 port gedaan en bij het uithalen was het zo heet dat ik het direct los liet. Contact gehad met Amazon en ik krijg een vervanging, want het hoort niet zo. Misschien kan je ook garantie claimen?
Goed idee, ik had nog geen tijd gehad om contact op te zoeken met Amazon. Ik zal m'n ervaringen delen.
Helaas heb ik hetzelfde probleem met de nieuwe. Ben benieuwd of het anders zal zijn bij jou.
Ik heb nog steeds hetzelfde probleem met de vervangende sticks. Gemiddeld kom ik sequentieel uit op 35 MB/s. Snelle buffer, langzaam geheugen lijkt me de situatie.
Wordt die van jou ook heet?
Valt mee, warm wel, niet gloeiend.
Heb nu eentje dat perfect werkt. Laagste snelheid is rond de 30 MB/s (stabiel), geen enkele drop naar 0, laat staan om de zoveel seconde.
Heb je ze weer teruggestuurd? Mijn stickjes komen gemiddeld ook op 30mb/s dus performance wise maakt dat niet zoveel verschil dan.
Had gebeld om uit te leggen dat die ook niet goed werkt en om de 2de ook retour te sturen. Ze hebben toen gezegd dat ze gaan uitzoeken of er iets aan de hand is. Daarna werd ik gebeld of ik toch een nieuwe wou. Heb geen nee gezegd :) en die doet het perfect en werd ook niet heet.

[Reactie gewijzigd door Suli op 15 september 2017 11:38]

Dus er circuleren veel verschillende batches/chipsets van deze stick rond en weet je dus eigenlijk nooit welke je krijgt. Jammer want leuk formaat en prijs!
Wat ik bij andere USB sticks weleens heb gezien is dat de eerste batch goed is en voor goede reviews zorgt en dat de volgende batches ineens minder presteren.