Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Panasonic TX-55EZW954 Zwart Review

WrenTestpanel 21 augustus 2017, laatste update op 28 augustus 2017, 1.745 views

Panasonic TX-55EZW954 Zwart (Testpanel)

Een prima OLED tv welke een indrukwekkende beeldkwaliteit combineert met een strak en degelijk uiterlijk. Wel een grote twijfel of deze de strijd gaat winnen van veel goedkopere OLED modellen.

Pluspunten

• Eyecatcher
  • Zwartwaarde
  • Fantastische beeldkwaliteit
  • 'Hoofd' afstandbediening
  • App met veel mogelijkheden
  • Beeldverwerking

Minpunten

• Onhandig geplaatste aansluitingen
  • Firefox OS
  • touchpad controller

Ook ik had het geluk uitgenodigd te worden voor de Tweakers/Panasonic testavond waarbij de nieuwe OLED tv’s van Panasonic werden gepresenteerd. Deze begon ontspannen met een goed buffet en wat afwisselende activiteiten rondom de kenmerken van topmodellen zoals de TX-55EZW954 en TX-65EZW1004 maar eindigde met een quiz waarbij ik met enige nervositeit de antwoorden zo snel mogelijk probeerde aan te tikken. Iets wat me wonderbaarlijk genoeg nog redelijk goed afging: ik mocht de TX-55EZW954 twee weken thuis testen.

1. Ontvangst, uitpakken en monteren
2. Uiterlijk
3. Beeldkwaliteit
4. My Home screen 2.0
5. Afstandbedieningen
6. Conclusie

Ontvangst, uitpakken en monteren

De tv werd afgeleverd door een alleraardigste koerier. Daar ik in een appartement woon was het even wachten tot hij de tv naar binnen kon brengen. Bij binnenkomst werd duidelijk waarom het redelijk lang duurde voor hij boven was; de doos met daarin de tv is enorm, veel groter dan je zou verwachten van een 55 inch tv.

Kat ter referentie

Dat de verpakking zo groot is wordt veroorzaakt door de piepschuim blokken en voet welke erbij wordt geleverd.

Het is aan te raden de tv met twee personen uit te pakken en te monteren op de voet. Het scherm is een stuk lichter dan de plasma reuzen van weleer maar het is groot, dun en het vergt enige co÷rdinatie om deze netjes op voet te plaatsen.

Uiterlijk

Zelf heb ik een bescheiden 40 inch LED tv staan. Hoewel ik het niet had verwacht scheelt die 15 inch behoorlijk als het onderdeel uitmaakt van je woonkamer. De tv ziet er fraai uit. Strak, zonder glimmende chromen randen of grote IR uitsteeksels en de simpele maar massieve voet kan mij wel bekoren. Het paneel zelf is zeer dun zoals gebruikelijk bij een OLED paneel wat geen backlight nodig heeft maar de onderste helft is dikker om plaats te hebben voor de aansturing, speakers en aansluitingen.

Aan de achterkant vallen een aantal dingen op. Je hebt een dure tv met op het eerste gezicht een luxe en degelijke uitstraling maar dan is de achterkant gemaakt van een goedkoop uitziend plastic wat doet denken aan het dashboard materiaal van een oude Seat Ibiza. Er is een ruime hoeveelheid aansluitingen waaronder meerdere hdmi en usb poorten waarvan een aantal zijwaarts gericht zijn. Een nadeel is dat een aantal poorten, waaronder de toch niet geheel onbelangrijke LAN poort naar achteren is gericht. Gebruik je deze dan kan de afdekklep er niet meer op.

Beeldkwaliteit

Een algemeen bekend voordeel van een OLED is dat de (sub)pixels individueel aan en uit gezet kunnen worden. Dit heeft als voordeel dat een verschijnsel als backlight bleeding wat in meer of mindere mate altijd aanwezig is bij een LED tv niet meer aanwezig is. De zwartwaarde van dit model is dan ook indrukwekkend. Zwart is dan ook echt mooi zwart.
Een bijkomend voordeel hiervan is dat kleuren er meer uitspringen en dat is ook goed te zien bij films met een hoge esthetische waarde zoals de laatste live action Ghost in the Shell of een serie als Marco Polo.

De TX-55EZW954 heeft verschillende beeldmodi, handig voor de minder kieskeurige gebruiker. Zelf vind ik dat maar weinig van deze standen echt een toevoeging zijn, vooral de Cinemamodi zorgen ervoor dat het beeld nogal donker wordt. Dit is natuurlijk subjectief maar het is aan te raden om handmatig de beeldinstellingen te wijzigen.

HDR is de nieuwste rage op het gebied van beeldverbeteraars en dit model beschikt ook over HDR10 en HLG. Dolby Vision ontbreekt inderdaad maar dit zal waarschijnlijk een bewuste keuze zijn van Panasonic om niet met elke standaard mee te willen doen. Op zich is HDR is een nuttigere aanvulling op je beleving van de beeldkwaliteit dan bijvoorbeeld 3D. Het verschil in lichtintensiteit is prachtig bij content wat hier actief gebruik van maakt. Toch heb ik net als bij HDR content hetzelfde als 3D, na een bepaalde tijd valt het me niet meer op.

In de periode dat ik de tv mocht testen heb ik zelf geen last gehad van ghosting, artefacten, inbranding of dode pixels. De toekomst zal moeten uitwijzen hoe Panasonic met dergelijke problemen zal omgaan als dit gaat voorkomen.
Het is wel goed te merken dat alle content zeer vloeiend wordt weergegeven. Het lijkt erop dat de beeldverwerking van Panasonic ruimschoots in orde is. Aangezien de OLED panelen afkomstig zijn van LG zit dit toch echt in de aansturing en dat is zeker een compliment waard.

My Home screen 2.0

Panasonic maakt gebruik van een Firefox OS wat zij nu zelf in ontwikkeling hebben en nu My Home Screen 2.0 heet. In tegenstelling tot de Smart tv systemen van andere merken is het vrij simpel en zou je het zelf spartaans kunnen noemen. Het hoofdscherm bestaat uit een aantal ronde vlakken voor Live TV, Apps en Apparaten. Er is een mogelijkheid om je eigen map aan te maken en deze te vullen met voorkeursapps en invoermogelijkheden. Hoewel het simpel in gebruik lijkt ben ik geen fan geworden van het OS. Wisselen tussen opties is soms laggy en het is lastig dat een aangesloten usb stick niet als invoer wordt herkend. Hierdoor moet je naar het Home screen en dan naar apparaten gaan. Niet verschrikkelijk maar het kan wel handiger.

Afstandbedieningen

De TX-55EZW954 wordt geleverd met twee afstandbedieningen. Er is een klassieke afstandbediening met een aluminium look en een luxe uitstraling. Dit exemplaar is vrij zwaar, te zwaar wellicht. Wel zijn de knoppen logisch geplaatst en is er een knop om de toetsen te laten oplichten. Handig als het donker is, hoewel je die knop weer wel moeten weten te vinden. Al met al is het een prettige afstandbediening die door mij het vaakst werd gebruikt.

Hoe anders is het met de kleinere Touchpad controller. Dit is een gekromde afstandbediening met de standaard knoppen voor volume, kanalen en invoer. Daarnaast heeft de afstandbediening iets wat in eerste instantie lijkt op een trackpad maar in de praktijk een vierpuntsdruktoets onder een plaatje is. Waar de klassieke afstandbediening de luxe uitstraalt van een tv in deze prijsklasse ziet de touchpad controller er juist goedkoop uit.

Als alternatief heb ik de app Panasonic TV Remote 2 gedownload. De layout van de app is rommelig en het ziet er wat goedkoop uit. Toch is het een waardevolle vervanging van de afstandbedieningen door de vele mogelijkheden die het biedt. Verbinding maken gaat soepel en de app kan alles wat de twee afstandbedieningen ook kunnen. Daarnaast kan je er vrij gemakkelijk je media welke op je smartphone staat tonen op de tv, bevat het een link naar alle apps en zijn er ook calibratiemogelijkheden. Als je de app hebt verbonden met de tv werkt de touchpad van de controller niet meer dus het lijkt om een Bluetooth verbinding te gaan.

De TX-55EZW954 is een mooi voorbeeld van een OLED markt welke aardig volwassen begint te worden. De beeldkwaliteit is zoals te verwachten subliem, zeker op het gebied van de zwartwaarde en de kleur. Daarnaast heeft het model geen last van vervelende stotteringen en artefacten. Desondanks is de prijs toch aan de hoge kant in vergelijking met andere tv’s.

Heb jij ook een Panasonic TX-55EZW954 Zwart?

Kan je misschien wat foto's toevoegen van de afstandsbedieningen? Want die mis ik wel een beetje.

Verder is de plaatsing van de LAN poort echt een gigantische afknapper. Welke 'designer' bedenkt zoiets? :?
Goed punt, ik heb een foto toegevoegd.
Top, dank je wel :)

Die zijn wel heel erg "shiney" zeg....
Weet niet of ik het wel zo mooi vind.
Als donker je ding is dan zeker niet. Maar de grote A.B. is op zich wel prettig in het gebruik.
Dank je voor deze korte review. Wat betreft het eerste minpunt, ik raad iedereen aan om eens een kijkje te nemen op de "OLED prijs" topic, daar zie je dat er een ruime korting mogelijk is op deze TV als je bereid bent in het buitenland te shoppen... zo voordelig zelfs dat de prijs meteen een grote pluspunt is vergeleken met de sets van de concurrentie! ;)
Wat ik echter niet terug vind is dat het scherm meer omgevingslicht zou weerkaatsen dan de concurrenten of de grotere broer EZW1000/1002/1004. Tevens zou het ontbreken van goede filter ook een rode/paarse gloed tonen, heb je daar iets van gemerkt?

[Reactie gewijzigd door road rebel op 28 augustus 2017 08:13]

Sorry dat de review wellicht te kort voor je is. Het is ook mijn eerste.

Ik baseer mijn prijsuitspraak op de pricewatch en niet op grijze import. Ja, ik weet dat veel OLED modellen via via goedkoper te krijgen zijn.
Het is voor mij moeilijk een uitspraak te doen of dit model meer of minder omgevingslicht zou weerkaatsen dan andere modellen aangezien ik geen andere modellen heb kunnen testen. Overigens zie je alleen een beetje rode gloed als de tv uit staat en er flink wat licht op schijnt. Voor zover ik weet hebben (bijna) alle OLED panelen dit.
Excuseren hoeft niet, te kort of te lang is een subjectief gegeven. Wellicht zou "gevat" beter overkomen dan kort, maar dat was door mij meer als constatering dan als kritiek bedoeld. Ik vind het dan ook heel leuk dat tweaker-gebruikers reviews plaatsen, op sommige vlakken hebben die reviews voor mij meer waarde dan de talrijke reviews van calibrateurs die uren kunnen discussiŰren over het al dan niet kunnen afstellen met hun kleurensondes. Eerlijk is eerlijk het interesseert mij niet of zij in een functie menu of in een openbare menu hun calibratie moeten doen, net zoals het mij evenmin interesseert hoe toegankelijk de luchtfilters in mijn auto zijn }> .

Dankzij jouw foto's kan je de matige afwerking van het scherm zien. Kan je trouwens nog iets kwijt over de uniformiteit van het panel? Blacklight artefacten heb je niet op een OLED in vergelijking met LCD schermen, echter klagen sommige gebruikers over behoorlijke banding. Soms lees je dat merk A betere panelen krijgt dan merk B van LGDisplays, soms lees je dat het een lotterij is.

Ik vind dat je het onderdeel gebruiksgemak aardig aankaart, indien van toepassing had ik meer willen weten over de apps die beschikbaar zijn voor de TV. Bij mij zouden de beschikbare apps zeker een doorslag kunnen geven tussen een Philips (Android TV), LG (WebOS) en deze Panasonic.

[Reactie gewijzigd door road rebel op 28 augustus 2017 16:46]

Uniformiteit van het paneel is goed. Ik heb geen vreemde dingen waargenomen.

Wat de apps betreffen kan ik melden dat dit de standaard apps zijn als videoland, netflix, youtube, amazon, tune in etc. Daarnaast is er uiteraard een assortiment wat in mijn ogen niet boeiend. Het enkele spelletje, een iptv app etc.

Voor mij was dit niet belangrijk en ik zou je ook afraden een keuze te maken vanwege het app aanbod. Dat verandert toch wel, of de bestaande apps worden verwijders. Gebruikersgemak van het systeem zou ik belangrijker vinden.
Foto's bij helder daglicht aub!

Dit zegt niks natuurlijk!