Sandisk Ultra Flair 128GB Aluminium Review

temp00 16 augustus 2017, laatste update op 25 augustus 2017, 283 views

Sandisk Ultra Flair 128GB Aluminium (Product gekocht)

Qua prijsklasse goede performance overal. Extreem slechte performance in USB 2.0-mode.

Pluspunten

Minpunten

• USB 2.0 performance
  • Wordt vrij heet
  • Geen led indicatie

Er staan op Tweakers al een aantal reviews over deze stick en ik kan mij hier best in vinden maar ik wil toch iets over deze stick benoemen wat ik nergens eerder heb gelezen; Als je zoals ik (vanwege hobby/werk) de stick zo af en toe in een USB 2.0 port stopt, kom je vrij bedrogen uit. De stick presteert onder Windows 10 in USB 2.0-mode qua schrijven de eerste minuten vrij redelijk voor de prijsklasse (+-28MB/s), maar bij schrijfacties die langer dan +- 2.30 min duren zie je rare en extreme drops in snelheid tot zelfs wel +- 360 KB/s waardoor de gemiddelde snelheid een stuk lager uitvalt. Dit gedrag (lagere snelheid na verloop van tijd bij een lange schrijfactie) zie je wel in meer sticks en ook in USB 3.0-mode en tuurlijk, USB 2.0 is een stuk langzamer dan USB 3.0 maar de snelheid-drops zijn zo extreem dat ze een te grote negatieve impact op de gemiddelde snelheid hebben.

Ter vergelijking:
Een Verbatim (type onbekend) 64GB USB 3.0 stick in USB 2.0 mode:

Een Muskin Ventura Plus 128GB USB 3.0 stick in USB 2.0 mode:

Om uit te sluiten dat deze drops iets te maken hadden met mijn systeem heb ik een aantal andere USB 3.0 sticks, welliswaar van kleinere grootte, getest in dezelfde USB 2.0 poort en geen enkele stick kwam, als ze al een drop hadden, tijdens het troubleshooten onder de +-8 MB/s en hoewel ik het niet exact heb gemeten, schat ik dat de gemiddelde snelheid bij de andere sticks niet lager dan 25 MB/s zijn geweest. Tevens vertoonde de Sandisk hetzelfde gedrag in een andere systemen. Ik vermoed dan ook dat de drops toe te schrijven zijn aan thermal throttling icm slecht geschreven firmware.

Maak je (zo af en toe) nog gebruik van USB 2.0-poorten, dan zou ik deze stick links laten liggen.

Heb jij ook een Sandisk Ultra Flair 128GB Aluminium?

Dit is er een van:

Disable Write Cache Buffer flushing (Data verlies bij stroomuitval!)
Ga naar: Drive Properties/Hardware/Properties/Change Settings/Policies/Write Caching policy
Zet het vinkje aan bij: Turn on write-cache buffer flushing. (let op: het is negative logica).
Je dient dit bij iedere drive te doen die er last van heeft (bij USB dus pas nadat ie is aangesloten).

Pas dingen aan met beleid, denk na voordat je het uitvoert.

Het fenomeen doet zich ook op andere soorten disks voor (sata, raid/over netwerk).
Ik heb er meerdere artikelen over gezien, helaas niet allemaal volledig gelezen en opgeslagen...

Update, nog iets verder gezocht:
Voor netwerk issues:
Disable Remote Differential Compression:

The Remote Differential Compression enables syncing data using compression techniques. This reduces the size of data sent across the network. Speed up the file copying, moving and deletion process by turning off the RDC.

Type Windows Features in the Search box on the taskbar.
Open Turn Windows Features On or Off from the Search Results.
You have a new dialog consisting of a list of all Windows features.
Uncheck the box labelled Remote Differential Compression and then click OK.
In order to finish the process, a system reboot is required.

[Reactie gewijzigd door Kosh66 op 17 augustus 2017 19:39]

Weet je zeker dat de performance drop niet aan windows 10 ligt? Ik heb dit met een aantal USB3-sticks nl. ook. Dat schijnt aan een paar default instellingen in W10 te liggen, hoe die de stick benadered en de evt. caching methodes die daaraan ten grondslag liggen.
Onder windows 7 wordt een andere methode gebruikt en daar werken de mijne wel met een betere continue performance.

[Reactie gewijzigd door Kosh66 op 17 augustus 2017 18:08]

Goeie vraag. Wellicht is het een Win10-probleem maar andere sticks die ik onder Windows 10 heb gebruikt tbv troubleshooten van de Sandisk droppen niet zo extreem. Enig idee of de door jou genoemde instellingen ergens te tweaken zijn?
Ik zie dat er wat mensen zijn die je een "0 - oppervlakkig" geven, maar die hebben blijkbaar de tekst niet goed gelezen, je meldt dat er andere reviews zijn maar mist daarin één item die je hier benoemt. En dat is wat mij betreft een meer dan goede aanvulling die de andere reviewers gemist hebben en inderdaad voor mij reden om deze stick te laten liggen. Thanks!
Leuk om te lezen dat de info wordt gewaardeerd ;)