Specificaties 40GB 2.5" (SATA-300) @ 170/40MB/s - Bekijk alle specificaties

Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB Review

PeeFizz 9 januari 2010, 1.441 views

Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB

Pluspunten

• Snelheid

Minpunten

• Ontbreken van firmware die het Trim-commando ondersteunt, waardoor het momenteel niet slim is de hele SSD te partitioneren. Hierdoor gebruik je niet de volledige capaciteit, en dat is jammer.
  • Schrijfacties (hoewel ik daar een 2e harde schijf voor heb) hadden sneller gemogen.

* Intel Core 2 Duo E7400 2.8 @ 3.55Ghz
* ASrock P45TS
* Buffalo 4GB DDR2 800MHz FSX800D2B-2GJ-K2
* 2e Harddisk: Samsung Spinpoint F1 HD502IJ 500GB 16Mb

Onder besturingssysteem:

* Windows 7 Ultimate 32-Bit

Reden aankoop

Na jarenlang XP gebruikt te hebben, en een tijdje dual-boot met Win7 te hebben gedraaid, vond ik de tijd rijp om definitief over te stappen naar Win7. Nu de SSD's al een tijdje in opkomst zijn, en dit eigenlijk het eerste echt betaalbare SSD'tje op de markt is met een goede prijs-snelheids/kwaliteitsverhouding, heb ik besloten mijzelf op dit product te trakteren. Wat in mijn beslissing ook meewoog, was de uitgebreide positieve Tweakers-review van Femme Taken: http://tweakers.net/reviews/1474/kingston-ssdnow-v-40gb.html

Installatie

Anderhalve week geleden heb ik de schijf binnengekregen.

Vanwege de beperkte winkelvoorraden, heb ik noodgedwongen de losse SSD aangeschaft, en niet de desktop-bundel waarbij o.a. een SATA-kabel en brackets etc. meegeleverd worden. Geruchten gingen dat dit al een End of Life product was, en ik wilde hem perse hebben, dus heb ik hem voor 89,50 (inc. verzending) nog bij Informatique kunnen aanschaffen. Enfin, ik heb dus geen mooie ophangbeugeltjes etc. meegeleverd gekregen. Ik had de kabels van mijn voeding netjes bij elkaar gebonden. Een SATA-power connector kon ik echter naar een 5.25"-bay toebewegen. De SSD heb ik hier net met 1 schroefje aan kunnen bevestigen. Het is misschien niet de mooiste oplossing, maar het is in ieder geval mooier en beter dan dat het ding los in mijn kast ligt.

De Windows-installatie ging vervolgens soepel: de schijf werd netjes in het Bios herkend, en ook de Win7 installatie verliep voorspoedig. Ik heb het niet exact bijgehouden, maar ik schat dat ik in totaal een halfuurtje kwijt was aan de installatie van het besturingssysteem.

Tweaks

Kingston heeft (nog) geen firmware voor deze SSD beschikbaar die het Trim-commando ondersteunt. Op advies van de eerder genoemde Tweakers-review, heb ik het zekere voor het onzekere genomen, en ca. 12,5% van de schijf ongepartitioneerd gelaten. Dit resulteert in een bruikbare partitie van 32,2GB, wat meer dan voldoende is om de schijf als bootschijf te gebruiken. Nu Win7 geinstalleerd is en mijn Program Files map eigenlijk alle programma's bevat die ik normaliter gebruik, is er nog 22,8GB beschikbaar. Meer dan voldoende dus.

Andere 'tweaks' die ik heb toegepast om het gebruik van de SSD te versnellen (en dus vooral de schrijf-acties naar de schijf te verminderen, hier blinkt de SSD namelijk niet in uit):

- De Indexing-service op de schijf uitschakelen.
- Schijf-defragmentatie uitschakelen. Win7 is, naar ik heb gelezen, zelf al zo slim om SSD's niet te defragmenteren, maar voor de zekerheid heb ik toch de service gekilled. Het defragmenteren van een SSD schijnt nl. behoorlijk afbreuk te doen aan de levensduur en prestaties van de schijf.
- Schrijfcache op de schijf uitschakelen (eventuele stroomstoringen zijn toch niet schadelijk meer voor een SSD...)
- De paging-file uitgeschakeld (bij mijn PC-gebruik niet nodig; de 4GB geheugen die is geinstalleerd, is ruim voldoende).
- Systeemherstel uitgeschakeld.

Prestaties

Ik heb nog een tweede schijf in mijn systeem, een 500GB Samsung Spinpoint. Om enig inzicht te geven in de prestaties, heb ik Crystal Disk Mark 2.2 op beide schijven gedraaid, zie de bijgevoegde screenshotjes. Afbeelding 1 betreft de SSD, Afbeelding 2 is de conventionele harde schijf. Omdat de sequentiele leessnelheden van de SSD veel hoger liggen dan die van de conventionele harde schijf, en deze laatste nu dienst doet voor (grote) downloads en opslag, en dus de grote schrijfacties voor zijn rekening mag nemen, gebruik ik van beide disks de beste eigenschappen. Door deze SSD als bootschijf te gebruiken, is het systeem dus (ook gevoelsmatig) vele malen sneller geworden. Alle programmatuur is meteen bij aanklikken werkzaam, wachten is verleden tijd. Voorheen, in de dual-boot modus, startte Win7 op in (ik heb het ooit geklokt, het was meen ik) 45 seconden. Nu is het systeem in zo'n 25 seconden helemaal klaar voor gebruik.

Ondanks de geringe investering van 89,50 voor deze schijf, voelt het alsof ik een nieuw systeem heb gekregen. Win7 loopt zo soepel, en voelt zodanig snel aan, dat ik een ieder die deze schijf nog ergens op de kop kan tikken, wil aanraden om niet te twijfelen en direct tot aanschaf over te gaan.

Heb jij ook een Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB?

Reviews door de redactie

Leuke review. Ik zit er over te twijfelen om ook zo'n ding in mijn laptop te gaan zetten (als tweede schijf en de DVD-drive eruit).

Ik heb nog wat vraagjes. Je zegt dat schijven niet zijn sterkste kant is, maar kijk eens voor de gein naar de snelheid die je haalt bij 4K blokken t.o.v. de snelheiddie je harde schijf haalt! Die seq.lees en schrijfsnelheden zijn puur theoretisch en komen in real life maar weinig voor tenzij je heel speciale toepassingen draait.

Ook zet ik wat vraagtekens bij alle diensten die je uitgeschakeld hebt. Je kan natuurlijk je SSD in topconditie houden door er zo min mogelijk op te schrijven, maar om dan page-file (ook nodig bij 4 GB geheugen, Windows stelt zelfs een nog groter file voor dan bij inder geheugen, wat overigens ook logisch is) en systeemherstel uit te schakelen vind ik nogal wat. Je kunt nl. zelf instellen op welke schijf dat moet gebeuren. Dan laat je systeemherstel en page-file toch gewoon op je Samsung uitvoeren. Heb je de garantie van die services en je SSD wordt er niet mee belast. Zelf heb ik op mijn desktop een hele kleine partitie aangemaakt voor de page-file, zodat ik nog lekker kan fragmenteren (ik weet dat er programma's zijn die de page-file ook aan kunnen, maar die draaien momenteel niet op mijn computer) en de rest geen "last"heeft van de page-file. Het bevalt me prima. Hetzelfde zou je kunnen doen voor systeemherstel, als je dat zou willen.

Ik had nog ergens een filmpje op YouTube gezien dat het nog sneller ging als je m.n. Win7 (bij Vista was het verschil veel kleiner) vanaf SSD opstartte. In de buurt van een seconden of 10 als ik me niet vergis. Ik ga er eens even naar zoeken... Kan hem zo gauw niet vinden, maar ik zal hem toevioegn wanneer ik hem gevonden heb. Hier is hij dan. Wel heel erg opvallende verschillen (maar ja ook weer niet deze SSD, maar toch)

Hier op een DEll laptop wordt 39 sec vs. > 2 min geklokt.
Hier komen ze tot heel andere uitkomsten (faktor 2 komt nog wel eens langs) en worden er heel andere (leuke) facetten ook getest. Het zijn wel andere SSD's, maar het geeft heel mooi de superioriteit van de techniek aan.

Je conclusie kan ik me helemaal in vinden. Dus ik denk at ik maar eens gauw zo'n ding ga bestellen. De performanceboost per Euro is natuurlijk gigantisch.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 9 januari 2010 12:28]

Bedankt voor je uitgebreide reactie, tof.

Je zegt dat schijven niet zijn sterkste kant is, maar kijk eens voor de gein naar de snelheid die je haalt bij 4K blokken t.o.v. de snelheiddie je harde schijf haalt! Die seq.lees en schrijfsnelheden zijn puur theoretisch en komen in real life maar weinig voor tenzij je heel speciale toepassingen draait. Op vallend is wel dat jouw Samsung sneller schrijft dan leest bij 512 KB blokken. Ik heb toch de neiging daar enige vraagtekens bij te zetten. Zou buffering hierbij een rol hebben kunnen spelen?

Aan die waarden voor 4k blokken hecht ik eigenlijk het minst waarde. De Samsung doet toch dienst voor de 'grote' bestanden die ik uit nieuwsgroepen trek en uitpak.
Over je tweede punt: als ik schrijfcache uitschakel, wordt de schrijfsnelheid ineens gehalveerd en komt 'ie daarmee dus lager uit dan de leessnelheid.

Tnx. Ik wil niet dat m'n PC veel van de paging file gebruik gaat maken, dus ik heb een kleine paging file van 200mb aangemaakt op de Samsung, voor het geval dat ik ooit een paging file error zou kunnen krijgen. Systeemherstel heb ik nog nooit nuttig gevonden (wellicht omdat ik het nog nooit nodig heb gehad) dus om bronnen te sparen staat 'ie al sinds mijn XP-tijd gewoon uit.

En tja, dat opstarten van m'n PC duurt toch echt meer dan 20 seconden, maar zelfs dat is bijzonder rap ;)
Met opstarten reken ik de tijd vanaf de eerste keer dat je een vorm van een windows logo ziet, dus NIET het BIOS boot gebeuren. Zeker met SSD is dit een belangrijke factor.

Het booten bij mij duurt excl. de bios 10 seconden, met bios erbij komen er nog 5 seconden bij. Het afsluiten is in 3 seconden gebeurt ;)

Ik heb deze schijf zelf ook, ben er ook tevreden mee, alleen jammer dat hij niet de snelste schrijver is. Mijn plaatje hier: SSDNOW 40 Gb van painkill

Ook ik heb deze schijf n.a.v. Femme gekocht bij Informatique (was de enige die hem nog had).

Defragmentatie heb ik trouwens eens uitgeprobeerd en er bleken WEL fragmenten op te staan, maar goed, voor de snelheid zou het niks uit moeten maken, aangezien hij er niks naar toe hoeft te bewegen zoals bij een harde schijf, dus laat ik hem lekker zo.

En onderpartitioneren word geadviseerd, gewoon wat ruimte overlaten is GEEN oplossing, aangezien de SSD pas een bestand verwijderd als de SSD vol is, dus zelfs als windows zegt dat er nog 10 GB over is kan het best zijn dat de SSD al vol is.
Het TRIM commando werkt samen met windows en de SSD zodat ze gelijk lopen, en dit verschil er niet meer is.

En deze reactie scheelt mij gelijk weer het maken van een review :p
Ik dacht dat je de hele schijf wel mocht partitioneren alleen zou je ze niet volledig mogen volzetten?
In effect levert dat toch hetzelfde resultaat op? Onbruikbare ruimte! Dus gewoon niet partitioneren, dan kan je het ook niet per ongeluk gebruiken.

PS: Is het echt zo desastreus defragmentatie aan te laten? Ben al tijdje aan het oriŽnteren en ben dit nog niet tegengekomen...
Nee, het gaat erom dat je een bepaalde reservecapaciteit houdt, die nog nooit beschreven is. De data wordt random weggeschreven op je schijf. Het is dus niet zo dat je SSD netjes van 'links naar rechts' vol wordt geschreven, zodat de laatste sectoren ook echt leeg blijven als je hem niet helemaal vol zou zetten.

Ik citeer een stukje Tweakers.net:
Trim-ondersteuning zul je niet zomaar in de firmware van de SSDNow kunnen hacken, maar de reservecapaciteit kun je wel gemakkelijk zelf vergroten. De eenvoudigste methode is om simpelweg een gedeelte van de drive niet te partitioneren. Je moet er dan wel zeker van zijn dat er nooit naar dit gedeelte van de drive is geschreven. Een reeds beschreven drive kun je schoonmaken met het tooltje hdderase, dat het secure erase-commando op de drive loslaat.