Maxtor DiamondMax Plus D740X 80GB , 80GB Review

TD-er 22 september 2007, laatste update op 22 september 2007, 400 views

Maxtor DiamondMax Plus D740X 80GB , 80GB

Pluspunten

• recht-toe-recht-aan schijf. (Niet echt een bijzondere schijf)

Minpunten

• (bij mij) relatief grote uitval
  • relatief kleine schijf. 80 Gig is bij sommige merken 82 miljard Bytes, maar deze zijn amper 80'000'000'000 Bytes.

Ongeveer 2 - 2.5 jaar geleden heb ik besloten een RAID fileserver te bouwen nadat ik er op pijnlijke manier achter was gekomen dat harde schijven toch minder betrouwbaar zijn dan "vroeger", of althans minder dan ik zelf wilde geloven.

In de fileserver heb ik dus 4 gelijke 80 GB schijven gezet en dat werden deze van Maxtor (keuze afhankelijk van de voorraad van de leverancier)

1 van die serie was DOA en de 2e defecte had het maar liefst zo'n 10 uur uitgehouden.

In totaal heb ik vanuit deze serie er 8 in gebruik gehad, waarvan er in in totaal 4 het nog doen na ruim 2 jaar.

De schijven zijn niet uitzonderlijk stil, maar ze voldoen,
De warmte productie is ook een stuk hoger dan van de modernere schijven. Waarschijnlijk komt dit doordat nieuwe schijven vloeistoflagers hebben en meer cache hebben en daardoor mogelijk minder koppenbewegingen nodig hebben.
De schijven zijn niet bijzonder snel, maar ook niet echt langzaam. Gewoon een middenmoot en daar is de prijs ook naar.

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax Plus D740X 80GB , 80GB?