Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB , 120GB Review

bas-r 22 juni 2006, laatste update op 25 mei 2010, 1.819 views

Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB , 120GB

Pluspunten

• Geen

Minpunten

• Betrouwbaarheid.

Ik vind dit een prima schijf, echter ik heb er op dit moment een probleem mee: Na een paar keer gewisseld te hebben van schijfindeling: zowel partities aangepast, als bestandsindeling veranderd (FAT32, NTFS, EXT2, EXT3, Linux Swap), is de schijf na een mislukte installatie van een FreeDSB er opeens mee opgehouden.
In Windows wordt de schijf niet meer herkend, en PartitionMagic vond dat de schijf een grote Bad Sector was geworden.

Gelukkig heeft Maxtor een tooltje op de site staan waarmee je zelf thuis je schijf kunt checken op eventuele fouten, en repareren.
Helaas gaf dit tooltje de melding dat de schijf onherstelbaar beschadigd was. Gelukkig had ik de schijf pas 355 dagen in bezit, en heb ik dus nog tien dagen garantie op de schijf.
Nu is de winkel bezig de schijf te testen, en ik neem aan dat ik binnenkort een nieuwe schijf in bezit heb.

Toch vind ik het een prima schijf, redelijk vlot, en maakt weinig geluid.

UPDATE:
Vandaag (schijf is twee dagen weggeweest) werd er gebeld door de winkel (Computerland, Nijmegen), ze hadden mijn schijf getest, die bleek stuk, en ik net een nieuwe bij ze op kunnen halen. Prima service, maar toch een minpuntje voor de Maxtorschijf.

UPDATE:
De nieuwe schijf van de winkel had vanaf het begin problemen met opstarten:
De helft van de tijd kreeg ik de melding "DISK BOOT ERROR, PLUG IN BOOTABLE DISK", bij het opstarten terwijl de schijf goed ingebouwd zat. (ik pruts al jaren met computers, dus ik weet wat ik doe).
Wanneer ik een andere schijf als slaaf aan de dezelfde kabel had aangesloten, kreeg ik altijd die melding bij het opstarten.
Volgens het tooltje van Maxtor was ook deze schijf niet repareerbaar.
De schijf is nu teruggestuurd naar de fabriek, helaas was ik twee dagen na het verlopen van de garantietermjn ermee terug gegaan, dus dat mag ik zelf betalen.
Een dikke MIN voor Computerland Nijmegen. Wat is nou twee dagen op een jaar? Maar goed dit is een produktsurvey: Ik geef deze schijf uiteindelijk een dikke MIN voor de betrouwbaarheid.

UPDATE:
We zijn nu ong een half jaar verder, en heb inmiddels een andere harde schijf gekocht (Samsung 250gb sata), en deze schijf de afgelopen 5 maanden als externe harde schijf gebruikt. Tot een week geleden. Ook dit exemplaar is overleden. Dat is dus al de derde keer!!! Tweemaal intern, eenmaal extern.
De schijf is nu op weg naar Maxtor, en ik vermoed over een paar weekjes een nieuwe te hebben.

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB , 120GB?

Vind je het feit dat je schijf kapot ging op de rand van je garantie geen negatieve eigenschap?
Het lijkt mij sterk dat je schijf er mee op gehouden is nadat je er een installatie op ging doen.
Vermoed dat je het probleem elders moet zoeken.

Ik weet nog goed (heb hem zelf ook gehad) dat Maxtor een 60Gb schijf had en die stopte er ook spontaan mee na 1 jaar.

Ik hoop dat je een nieuwe krijg.
Laat wel even weten of het je gelukt is .
Dat lijkt me ook sterk. Alleen misschien is de schijf een beetje overspannen geraakt door verschillende partitioneringen, en bastandsindelingen (veranderingen van FAT32, naar NTFS, naar EXT3 en Linux Swap.

Ach ik heb eigenlijk geen idee, het is slechts gissen...

Ik heb sinds twee maanden een volledig nieuwe pc (mobo MSI rx480m2, amd 64 3000+, 1 gb intern geheugen), alleen de harde schijf heb ik overgezet. Mijn andere 4 harde schijven vertonen geen enkel probleem (andere Maxtor, zelfde type 40GB, een WD van 40 GB, een Samsung, en een Seagate).
Dus ik denk niet dat het aan mijn andere hardware ligt.
Ik hoop dat ik gewoon pech heb gehad.
Heb je het serienummer genoteerd? Zoja, check de link https://www4.maxtor.com/en/support/service/rma/create/ want ik denk dat je drie jaar garantie hebt. Net zelf een check gedaan; mijn schijf van drie jaar oud liep in sept. uit de garantie. :?
Ik heb het serienummer niet genoteerd, maar ik heb inderdaad nog garantie van Maxtor. Alleen is het een beetje irritant dat om daar gebruik van te maken: de schijf moet bij Maxtor komen, in de VS.
Via de winkel zelf heb ik helaas maar 1 jaar garantie: zij handelen in dat ene jaar mijn garantieclaims af. Buiten dat jaar moet je dat zelf helaas regelen.
Jammer dat Computerland deze termijn exact hanteert, en niet coulant wil zijn bij een overschrijding van twee dagen.
ik heb zelf ook een 120 gig SATA en IDE maxtor diamond max 9 schijf en die draaien nu ook al langer dan een jaar, en werken nogsteeds top.
Maar ik heb hier bij collega's ook gehoord dat hun maxtor schijf overleden is of rare gebreken kreeg(zoals tikken).
Ik moest een nieuwe schijf hebben dus heb ik maar een SEAGATE barracuda 7200.10 gekocht , schijnt een stuk stiller, sneller en betrouwbaarder te zijn dan de diamond max serie
Het kan naar mijn idee wel door een installatie van Linux komen.

Ik sprak een tijdje geleden iemand waarvan de harde schijf ook is opgehouden met functioneren na een mislukte installatie van Linux.

Ook hij kon er op geen een manier meer een partitie op maken of Windows installaren.
Dat is de eerste keer waarschijnlijk het geval geweest, maar die twee keren erna? Lijkt me niet.
Misschien ligt het wel aan mij.

Vreemd is wel dat ik bij de samsung-schijven die ik hiernaast al jaren gebruik (van klein naar groot) nog nooit zulke problemen heb gehad. Maar misschien heb ik gewoon pech met deze schijf/dit type schijf.