Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,5" • 2560x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

HTC U11 Wit Review

DahweTestpanel 14 augustus 2017, laatste update op 1 september 2017, 2.118 views

HTC U11 Wit (Testpanel)

De HTC U11 is een vlaggenschip en dat merk je aan alles: het toestel ademt luxe, is zonder overdrijven monsterlijk snel, heeft een prachtig scherm en een camera die je niet in de steek laat. De accu brengt je de dag prima door en is zo nodig snel weer opgeladen.

Pluspunten

• Prestaties. De U11 is serieus snel.
  • Veelzijdige, responsieve camera die goede foto's maakt
  • 'Ingetogen opvallend'. Perfect afgewerkt.
  • De software irriteert niet
  • Water- en stofresistant
  • Goed scherm!
  • Compleet afgeleverd met goede headset en case
  • Accu laadt erg snel op

Minpunten

• Geen 'always on' display of 'Glance'-functie
  • Geen 3,5mm aansluiting
  • Design is enigzins conservatief van voren
  • Twijfels over valbestendigheid

HTC U11 - Een verfijnde allrounder die zeker op je shortlist hoort!

Er is door binnen- en buitenlandse media inmiddels een al een hoop geschreven over de HTC U11. Ook Tweakers heeft een mooie uitgebreide review geschreven. Die review heb ik er niet meer bijgepakt om zodoende meer vanuit mezelf te kunnen schrijven, zonder kans beÔnvloed te worden door het reeds geschrevene. Ik wil jullie verder niet overladen met benchmarkcijfertjes en statistieken. Voor dat soort zaken verwijs ik jullie graag naar de review van bijvoorbeeld Tweakers zelf; zij hebben daarvoor de tools en vergelijkingsdata voor handen. Eerst even wat context:

Ik ben een van de 10 (hopelijk) gelukkige winnaars van het Tweakers Testpanel. Zodoende heb ik dus niets betaald voor de telefoon. Dat wil niet zeggen dat ik minder kritisch ben of alleen lovende woorden zal spreken. Integendeel, ik ben een kritisch en picky persoon wat elektronica betreft. Bovendien ben ik na jaren Android (o.a. HTC Legend en One M7!) sinds 2 jaar Windows Mobile-gebruiker en kom via deze actie dus weer terug bij Android en HTC, iets wat met de huidige vooruitzichten op het Windows-platform wellicht toch onvermijdelijk was geworden.

Wat ik zoek in een telefoon? Een hoogwaardig aanvoelend toestel dat is built to last, met een perfect display, goede camera, dat vloeiend in gebruik is en met mij mťť moet werken, zonder irritaties en nutteloze of opdringerige zaken. Mijn telefoongebruik bestaat met name uit browsen, Youtube en Spotify, mailen, whatsappen, fotografie en verder licht socialmediawerk (ik ben geen fulltime Instatwitterbooker). Verder ben ik dus ook geen telefoongamer.

In deze review neem ik jullie mee in de HTC-reis die twee weken geleden begon.

Vooralsnog zal de review even tekst-only zijn, maar afbeeldingen zullen spoedig volgen en waarschijnlijk zal ik nog wat schuiven in de opbouw voor de leesbaarheid. Ook zal ik foto- en videosamples van het toestel zelf toevoegen, waarbij ik zaken als focus, belichting, stabilisatie en geluid goed naar voren zal proberen te laten komen. Later zal ik ook een vergelijkende speedtest doen met praktijksituaties. Hierbij zal ik de Lumia 950XL van stal halen en wellicht (pin me er niet op vast) kan ik er nog een recente iPhone of Galaxy S8 bijhalen. Voor Windows-gebruikers die wellicht geÔnteresseerd in een overstap zijn, zal ik als Lumia-gebruiker gaandeweg extra info toevoegen over de verschillen in gebruik met jullie telefoon en waar je tegenaan kunt gaan lopen. Als jullie iets specifieks willen weten of getest willen zien, vraag gerust, suggesties zijn welkom.

Uitpakken: een feestje

Ha pakketje! Camera bij de hand en alles proberen stap-voor-stap net even wat langzamer dan normaal uit te pakken.

Eerste reactie
Na het openen van de ietwat saaie 'ecodoos' ligt daar de U11, klaar om opgepakt te worden. Nice! Snel omdraaien. NICE! Shiny parelmoerwit en glas zijn normaal niet echt mijn ding, geef mij maar metaal of hout, maar hier was ik toch echt onder de indruk, ook omdat ik zoiets nog nooit gezien heb. En het parelmoerwit, toch de meest vrouwelijke beschikbare kleurkeuze, staat hem stiekem best!

Eigenlijk had ik verwacht dat ik minder onder de indruk zou zijn: de voorkant mist namelijk enige vorm van franje, fantasie of modern bezelless vernuft, maar het volledig zwarte afgeronde glas aan de voorkant (zonder logo) steekt mooi af bij het eveneens afgeronde aluminium frame dat vervolgens weer overgaat in de naadloos aansluitende gebogen glazen achterkant die subtiel van kleur verandert bij veranderende lichtval. Hier wordt een bijzonder hoog niveau gehaald en dat kan ik erg waarderen. Al met al is de U11 een erg chique vertoning en HTC bewijst hiermee dat het gewaagde productietechnieken nog steeds onder de knie heeft!

Sweet spot
Tweede indruk: grootte? top, hooguit ietwat lang voor een 5.5"-telefoon, maar vooral niet te breed. Gewicht: "klopt", bovendien mooi in balans. Scherpe randen: afwezig. Kieren of naden? Geen, alles is op dit toestel superstrak. Gelukkig maar, want ik kan heel slecht tegen kieren of scheef ingelegde displays. De schermranden onder en boven zijn niet zo klein dat je kunt spreken van S8 of G6 niveau, maar dat vind ik niet erg. De U11 heeft hierdoor 'gewoon' de knoppen onder het scherm en de vingerafdrukscanner 'gewoon' op de voorkant. (Daar waar hij naar mijn bescheiden mening ook het handigst zit.)

De powerbutton en volumeknoppen lijken nu al een verademing ten opzichte van mijn Lumia 950XL met houten Mozo-cover. Slechtere knoppenfeedback dan op die combinatie ga je in je leven niet vinden. Op de U11 is de feedback van de powerbutton uitstekend en die van de volumeknoppen is ruim voldoende: die hebben op dit exemplaar iets meer bewegingsruimte dan de powerknop waardoor je ze een stukje kunt indrukken voordat ze klikken. Helaas zijn ze niet meer van metaal zoals bij de 10.

Compleet uitgerust
De uitstekende, geribbelde, powerbutton (handiger dan je denkt!) nodigt uit om ingedrukt te worden, maar eerst gaan we verder uitpakken:

Wij vinden verder in de doos:
  • Oplader (15W QuickCharge 3.0)
  • USonic USB-C headset met active noise-cancelling (met extra dopjes)
  • Een verloopje (DAC) voor USB-C naar 3,5mm headphone jack
  • Een transparante snap-on hardcase
  • Poetsdoekje, simtray opener en het gebruikelijke papierwerk
Liever zie ik een 3,5mm-poort (principekwestie), maar het is aan jezelf wat je van deze oplossing vindt. Natuurlijk is het een oplossing voor een probleem dat niet bestond, bovendien is opladen en luisteren tegelijk nog steeds geen optie.
Echter, de headset ziet er veelbelovend en hoogwaardig uit, dus wie weet gaat het allemaal wel meevallen. Bovendien is noise-cancelling in een acculoze headset niet mogelijk zonder de USB-C poort.

Specs en featureset: fully loaded

De volledige speclist kunnen jullie vinden op de productpagina van de U11. Maar wat zijn nou de zaken die eruit springen? De basisingrediŽnten zijn stuk voor stuk modern en toprange:
  • Snapdragon 835 SoC en 4GB RAM. Qualcomms jongste maakt o.a. de snelste 4G-verbindingen en Bluetooth 5.0 mogelijk, evenals de snelste imageprocessing en QuickCharge laadtechniek.
  • 64GB UFS 2.1 (alle exemplaren!) met micro-SD slot
  • 5.5" SLCD5 1440p display met GorillaGlas 5
  • 12MP f1.7 hoofdcamera met OIS (+ EIS in de software), 1.4μm pixels met 'Dual Pixel' AF
  • 16MP f2.0 groothoek frontcamera met EIS
Verder vind je 4 microfoons voor superieure noise cancelling en richtinggevoelige Hi-Res geluidsopnames tijdens filmen. Ook zijn de twee Boomsound-speakers terug, zit er een vingerafdrukscanner voorop en als kers op de featuretaart: Edge Sense, waarmee je door middel van knijpen in de telefoon acties kunt toewijzen, zoals de camera of je favoriete assistent starten of de zaklamp aanzetten.

Al met al een aardig pakket, maar voor minder doen we het ook niet met een flagship 2017-model. De wetenschap dat elk exemplaar is uitgerust met het snelste UFS 2.1 geheugen is een fijne! (i.t.t. Samsung en Huawei bij de S8 resp. P10 die terugvielen op UFS 2.0 geheugen)

Gebruiksgemak: als vanzelf

Gebruiksgemak is altijd lastig te beoordelen, want deels ligt dit aan je persoonlijke voorkeuren of aan wat je gewend bent. Zeker als je van een ander platform komt, kan het af en toe wel eens zoeken zijn. Nu ben ik geen complete Android-newbie en koos vroeger al HTC omdat ik mijn weg altijd prima en logisch kon vinden in die toestellen: Aandacht voor detail, niet overvol gepropt met niet-uitschakelbare gimmicks (die wel allemaal in het RAM blijven) en een clean design dat later ook grotendeels in lijn was met Google's design language. Dit alles met als resultaat: geen visuele kermis, lekker vlot, nauwelijks framedrops en soepel taskswitchen. Geldt dit nog steeds voor de HTC U11? Aan het eind het hoofdstuk beantwoord ik de vraag.
Eerste start: Instellen en op smaak brengen
Let op! Stel de telefoon in met je simkaart erin! Als je de simkaart er op een later moment instopt, zal de telefoon vragen of je de providerinstellingen wil toepassen. Zodra je dit bevestigt, reset je launcher! Zonde als je die net hebt geordend. Instellingen niet toepassen en waar nodig handmatig inkloppen (APN) is ook een optie.

Het hele setupproces met aandacht doorlopen duurt even, maar de ervaring leert dat dit het altijd wel waard is. Ik durf te zeggen dat zelfs de weinig ervaren gebruiker goed uit de eerste Setup komt. Per optie, keuzevakje of permissie staat namelijk een duidelijke uitleg, waardoor je een goede afweging kunt maken. Standaard staan alle Google-functies en bijbehorende permissies ingeschakeld, dus dat is wel even opletten. Denk aan permissies voor Google Now/Feed, locatie, locatie- en zoekgeschiedenis, persoonlijke (getrackte) advertenties en lichaamskenmerken voor Google Fit.

Vervolgens kun je je vinger(s) inleren, maak je kennis met de HTC Sense Companion en stel je Edge Sense in. De Companion trok mij in eerste instantie niet zo, de meerwaarde ontging me een beetje, maar omwille van de review heb ik deze ingeschakeld met bijbehorende permissies. Ik moet wel een beetje openminded blijven natuurlijk. Later meer over de Companion. Standaard staan HTC's permissies uitgeschakeld, dus de Opt-In lovers kunnen hun hart ophalen.

Om Edge Sense in te stellen, laat de U11 je spelen met de knijpkracht zodat je zelf kunt instellen wat voor jou de prettigste gevoeligheid is. Vervolgens koppel je de gewenste actie. That's it. Het is zo eenvoudig als dat het hier staat.

Tot slot krijg je een keuzescherm te zien met apps van derde partijen en kun je aangeven welke je graag wil installeren. Ik koos alleen Whatsapp. Topidee, dit scheelt bakken bloatware!

En daar is het homescherm, standaard vrij opgeruimd. Deel twee van het customizen kan beginnen. Dit gaat wat meer tijd kosten dan wat live tiles positioneren op Windows!
Sense: HTC's visie op Android
Een aantal UI-elementen die vroeger voorbehouden waren aan Sense (zoals zoeken in de instellingen, casten en verschillende handigheden in de Galerij) zitten nu standaard in Android of in de Google-app van toepassing. HTC is zo slim geweest om hier niet twee keer het wiel uit te vinden en gewoon voor de Google-implementatie te gaan. Notificatiescherm en quick toggles zijn ook, volgens mij, volledig zoals Google het bedoeld heeft. De Instellingen zijn op zich overzichtelijk gecategoriseerd, gelukkig zonder tabbladen, maar de lijst is wel vrij 'plat' waardoor hij aan de lange kant is. Voorbeeld: 'Vingerafdrukscanner' is een los menu-item en geen onderdeel van 'Beveiliging'. Muggenziften? Misschien. Dealbreaker? Verre van.

De launcher met app-drawer is wel duidelijk aangepast door HTC. Hij werkt echter intuÔtief en vlot. App-snelkoppelingen werken zoals het hoort in Android 7.1. Het indelen van de app-drawer blijf ik wel een rotklus vinden (hulde aan W10's eenvoudige alfabetische lijst), maar uiteindelijk staat het wel zoals jij dat wilt. In mijn geval: alles verwijderd of verborgen wat ik niet gebruik: lekker overzichtelijk.

Het kunnen personaliseren van je telefoon en de manier waarop is altijd een sterk punt geweest van HTC. Instellen van een thema of achtergrond is een fluitje van een cent, geeft geen vertraging en ook BlinkFeed heb je zo weg als het je niet bevalt. Bij mij staat 'ie aan, want ik vind het wel geinig. De nieuwsvoorziening werkt goed: je kiest betrekkelijk eenvoudig de categorieŽn en contentleveranciers waarvan jij wil lezen. Naast de bekende nieuwskanalen en -onderwerpen, vindt je ook content van diverse tech- en lifestyle magazines zoals Men's Health, Esquire, Quote, Autoweek en.. Tweakers! Ook voor de dames onder ons is er genoeg te lezen. Bovendien werkt Blinkfeed snel en is altijd paraat. Scrollen en updaten lijkt de telefoon geen enkele moeite te kosten, al mocht de lijst met items wel iets langer zijn. Advertenties in Blinkfeed die af en toe opduiken zijn in eerste instantie natuurlijk 'jammer' en m.i. ook ongewenst, maar gelukkig is dat met ťťn vinkje op een niet-verstopte plaats verholpen, dat dan weer wel. De Facebook-integratie lijkt af en toe wel de weg kwijt, waardoor ik geen posts van vrienden zie, maar alleen van gelikete pagina's of random openbare berichten. De Youtube-koppeling laat 'Populaire' video's zijn en niet nieuwe content van jouw abonnementen (ja, je moet inloggen). Op deze manier voegen Fb en Yt niet zoveel toe aan Blinkfeed. Even naar kijken HTC.

Kortom, de styling is vrij minimalistisch en aardig close to stock, iets wat velen met mij denk ik erg prettig vinden.

Google: to bloat or not to bloat?
Nog even over bloatware: afgezien van de Google-Apps, staat er niet veel op dat de meesten van ons toch niet zullen gebruiken. Facebook, Instagram en Twitter zijn echter wel aanwezig. Wat erg fijn is, is dat HTC een duidelijke keuze heeft gemaakt in de apps die ze meeleveren. Andere merken leveren naast de Google-apps ook hun eigen varianten van Galerij, Agenda, Notities en Mail mee, waardoor je dus met dubbele apps zit. Niet bij de HTC U11: de telefoonkiezer, contacten- en berichtenapp zijn van HTC (zijn zelfs verwijderbaar!) en verder heb je de Google-apps tot je beschikking. In de Play Store vind je de nog wel de HTC-apps van Mail en Agenda, maar geen fotogalerij. Google Foto's voldoet echter voor mij. Helaas geen Onedrive-integratie, maar ja, wie dat verwacht.. Alle voorgeinstalleerde 'secundaire' systeemapps zoals Rekenmachine, Weer en Zaklamp staan eveneens in de Play Store en kunnen dus ook via die weg geŁpdatet worden. Alles is verwijderbaar dan wel uitschakelbaar. I like it.

Komen we bij het volgende: ik gebruik niks van Google, alleen Zoeken en Youtube en vanaf nu dan weer Maps. Privť staat mijn mail sinds jaar en dag bij Outlook.com en op het werk draaien we op Office 365. Sommigen van jullie zullen er wel om gruwelen, maar om die reden heb ik de Gmail, Google Play Books, Music, Movies, Documenten, Spreadsheets, Keep en Drive-apps direct maar uitgeschakeld. Scheelt een hoop updaten en RAM-gebruik. Best vervelend en opmerkelijk dat Google hun complete portfolio verplicht stelt. Anyhoe, Microsoft Office en Onedrive geÔnstalleerd en we're back in business!

Het voorgeÔnstalleerde keyboard (TouchPal) is per direct vervangen door Gboard, aangezien Touchpal na een update ineens een soort adware werd.
HTC Sense Companion
Ach ja, weer een assistent, hoor ik je denken. Ja en Nee. De Sense Companion is niet het type assistent aan wie je vraagt wat het weer voor morgen wordt of om een reminder in te stellen. Daarvoor gebruik je Google Assistant of sideload je Cortana als je integratie wil met je W10-computer. De aanpak is dus anders dan Samsung met Bixby, die wel de ambities heeft je standaardassistent te zijn.

Wat kan de Sense Companion dan wel? De officiŽle beschrijving luidt: "HTC Sense Companion kan je helpen bij het bieden van aanbevelingen gebaseerd op de manier waarop je je telefoon gebruikt." Vervolgens kun je toestemming voor toegang tot diverse gegevens geven, zodat de Companion betere aanbevelingen kan geven. Meldingen met tips en suggesties kunnen weergerelateerd zijn, of gaan over mogelijk interessante lokale evenementen en restaurants, aanbevelingen voor apps en fitnessstatistieken en -aanbevelingen. Tot slot kun je aanbevelingen ontvangen voor het verbeteren van de levensduur en prestatie van de batterij, allen op basis van je huidige gebruik en locatie. De Companion is een continu lerend iets en vraagt ook feedback, zodat het na een tijdje alleen met meldingen komt die je daadwerkelijk wil zien. Ik ben er nog een beetje mee aan het spelen. Tot nu toe ben ik nog niet echt overtuigd van de toegevoegde waarde, maar in de weg zit het ook niet. Ik kijk het even aan en als het niks voor me doet, trek ik de machtigingen weer in.
Edge Sense
HTC blaast hoog van de toren met Edge Sense. Is dit terecht? Het is in elk geval een technisch hoogstandje om druk te kunnen meten in een aluminium frame, zeker als het ook nog zo nauwkeurig instelbaar is qua gevoeligheid. Zoals eerder gezegd kun je een actie koppelen door te knijpen in de zijkanten van de telefoon. Standaard staat Edge Sense in de enkelvoudige werking, maar er is ook een Geavanceerde modus waarbij je door kort of juist lang te knijpen verschillende acties kunt uitvoeren. Je kunt de camera of een andere app starten, je favoriete Assistent wakkermaken, een screenshot maken, direct een voicerecorder starten of de Wifi-hotspot in-/uitschakelen. Het is eigenlijk best leuk om te doen, al is het niet in alle gevallen persť sneller dan een klassieke methode. Even snel de zaklamp inschakelen is op deze manier trouwens wel erg makkelijk, alles zonder interactie op het scherm.

Je kunt de Camera starten met een simpele kneep als de telefoon uit en gelockt is. Nog een kneep en hij maakt de foto. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken in plaats van een timer voor selfies in situaties waarin je net niet lekker bij de onscreen fotoknop kunt (die bestaan). Pas wel op voor bewegingsonscherpte door te hard te moeten knijpen, dus stel de gevoeligheid niet te laag in.

Edge Sense lost geen onoverkombare problemen op, maar het is niet onaardig uitgewerkt en is vooral erg flexibel en dat is leuk, zeker nu er ook wat meer apps van de functie gebruik gaan maken zoals Maps, Youtube en het uitzetten van je wekker. Ik merk dat ik toch al aardig wat afknijp voor de Camera, dus het blijkt (voor mij) een handeling te zijn die misschien toch wat natuurlijker is dan ik van tevoren gedacht had.

Wil je nog meer customizen? Misschien is de Edge Sense Plus app dan iets voor jou. Daarmee kun je nog meer acties koppelen en onder andere de 'Double Squeeze' instellen, een handeling die je wat minder snel onbedoeld maakt dan een enkele kneep.

Conclusie gebruiksgemak
Om antwoord te geven op de vraag aan het begin van dit hoofdstuk: is de U11 nog steeds die HTC met soepele en snelle software zonder kermiskleuren en een zware rugzak vol zware gimmicks en aanpassingen? Zeker! Het toestel is niet op zijn knieŽn te krijgen, wat je ook probeert met meerdere apps of wisselen tussen grote webpagina's. HTC heeft bovendien zelf al flink gesneden in de hoeveelheid meegeleverde apps, en wat erop staat kan eraf of uit. Ook HTC's toevoegingen zoals BlinkFeed, Sense Companion en Edge Sense zijn eenvoudig uit te schakelen zonder te hoeven graven in diepliggende menu's. Voor het geval ze je ťcht in de weg zitten.

Display: Topklasse met een kleine 'maar'

Wisselen tussen een toestel met AMOLED en LCD is iets wat altijd even tijd kost voor je 'de ander' gaat waarderen. Ze hebben allebei zo hun voor- en nadelen. De Lumia 950XL heeft een allerminst onaardig (Samsung) AMOLED-paneel dat standaard vrij conservatief is afgesteld: niet te levendig en niet te blauw. Bovendien kan het vrij fel en vrij donker. Hoe brengt de HTC het er vanaf?

Voor een LCD is het contrast erg hoog en het kleurbereik is groot. De kleuren zijn intens, maar lopen niet dicht en zijn nooit neon-achtig. Al met al lekker een lekker punchy display, hier scoort ie punten. Ook op scherpte wordt gescoord, want met 1440p en RGB-subpixels kan ik tůch weer een verschil zien met het 1080p pentilescherm van de Lumia, hoewel het daar nooit stoorde.

De kleurtemperatuur staat af-fabriek te blauw afgesteld. Nog niet zo koel als wat Sony soms denkt dat we mooi vinden. Wellicht is dat persoonlijk, want niet iedereen heeft er last van en het went ook wel in zekere zin. Gelukkig is de kleurtemperatuur eenvoudig in te stellen in de instellingen en zo is het geheel praktisch neutraal te krijgen (op zijn warmst zetten).

Over de afleesbaarheid in de zon heb ik evenmin klachten. Mits het scherm niet teveel onder de vette vingers zit, zul je geen enkel probleem hebben in felle omstandigheden. 's Nachts kan het scherm donker genoeg, geholpen door de nachtstand. Het zwarte zwart van een AMOLED mis ik wel als het echt donker is, maar toch het valt het me alles mee. Dat komt omdat Android 7 voornamelijk wit in de UI heeft, in tegenstelling tot Windows 10 Mobile, dat standaard staat ingesteld op zwart met een kleuraccent. Op dat platform is een AMOLED-scherm dan ook veel meer een must.

Helaas komt met het gebruik van een LCD-scherm een 'maar': iets als een always-on scherm of een Glance-functie zit er niet in, ook geen Nexus 5X of Motorola-achtige oplossing. Ik mis mijn Glance-klok en notificaties heel erg als hij op tafel ligt of als je hem even uit je broek haalt (pun intended). Tot nu toe heeft geen enkele app uit de Play Store dit lekker op kunnen vangen. Glance Plus dismisst niet lekker na te willen unlocken met vingerprint, ruziet nogal eens met het HTC-lockscreen en de broekzakdetectie werkt slecht. AcDisplay krijgt helemaal geen lockscreen voor elkaar die reageert op de sensoren. Tips zijn welkom. Er zit wel een statusledje op gelukkig.

Camera's

Hier volgen nog een algemene beoordeling, een vergelijking met de Lumia 950XL en enkele filmpjes, ook met '3D-sound' opname. Ik ben geen Jeroen Horlings, maar ik ben mijn best aan het doen! Een korte impressie over de camera's lees je alvast bij de Conclusie.

USonic-headset en Boomsound

Eigenlijk kan ik kort zijn over de Usonic: ik vind ze fijn. Ze zitten lekker en het klinkt gewoon best lekker. Als je je eventuele principiŽle bezwaren even aan de kant zet en je de stappen voor de geluidscorrectie doorloopt, kun je gewoon onmogelijk niet tevreden zijn met wat hier 'zomaar' bij je U11 in de doos zit. Natuurlijk, er is beter spul op de wereld, dat weet iedereen, maar dit zit in een totaal andere league dan wat je bijvoorbeeld bij Apple krijgt. De noise-cancelling is mooi meegenomen en lijkt ook best effectief. Ik heb daar geen ruime ervaring mee, maar ik hoor dat hij zelfs muziek in de kamer een heel stuk gedempt krijgt zodra ik iets ga afspelen op de U11. Best knap, omdat muziek toch onregelmatig en dynamisch is, in tegenstelling tot het geluid in bijvoorbeeld een vliegtuig. Dat is veel makkelijker te filteren. Verder kunnen de USonics wel flink hard, als het moet.

De Boomsound luidsprekers schijnen een stuk verbeterd te zijn ten opzichte van de 10. Ze lijken in elk geval een stukje harder te kunnen, een welkome verbetering. Omdat de luidsprekers boven en onder (links/rechts) niet van hetzelfde type zijn, is er wel wat klankverschil te horen, waarbij er meer bass van onder/rechts komt. Heel storend is het niet. De speakers komen qua volheid en helderheid in de buurt van een iPhone, die krijgt er iets meer bass uit, maar door de dual-speaker opstelling is het op de U11 prettiger Youtuben. Het volume is verder ruimschoots toereikend. Ik denk dat dit een aardig compromis is tussen wat HTC geluidstechnisch bereikte met de M7-M9 en de ruimte die een dergelijk systeem innam. 'We' waren het namelijk unaniem eens: we wilden geen zwarte balken meer en de bezels moesten smaller. Wij vroegen, HTC draaide. Het resultaat mag er zijn.

Stabiliteit, bereik en accuduur

Ik heb de U11 11 dagen getest en heb eigenlijk geen gekke dingen meegemaakt. Er kwam een systeemupdate binnen, alles verliep vlotjes. De lichtsensor/schermhelderheid lijkt na de update wat minder zenuwachtig. Ik stoorde me aan de soms plotselinge stijgingen en dalingen in de helderheid op onverwachte momenten, maar dit lijkt gecorrigeerd. Verder was alles helemaal okť en dat is het gelukkig nog steeds.

Het bereik van alle draadloze verbindingen lijkt bovengemiddeld goed. Een gesprek vasthouden in de treintunnel bij Delft geeft geen problemen en op mijn werk, waar menig telefoon worstelt om 1-2 streepjes bereik geeft de U11 een steady 4! Nu zeggen streepjes niet alles, maar de U11 lijkt geen problemen te hebben met zwakkere signalen. (Je zou bijna denken dat ze, door al die metalen voorgangers, zo goed zijn geworden met antennes dat het ineens overkill is nu er glas op zit. Maar mij hoor je niet klagen.)

De accuduur is vrij riant. Het scheelt dat ik er niet op game, maar ik ben er toch wel een aantal uur per dag op bezig. Ook met Glance Plus geÔnstalleerd liep het niet de spuigaten uit. Standyverbruik is goed, hij sluipt vooralsnog niet stiekem leeg met een paar uur niks doen. Het enige wat echt stroom vreet is bezig zijn in de camera. Al met al red ik het tot nu toe ruimschoots tot het slapen gaan. Voor een aansluitende avond uit, heeft hij genoeg aan 20-30 minuten aan de prik om weer de hele nacht mee te kunnen. Heerlijk dat snelle opladen.

Ik zal binnenkort hier wat screenshots posten die het verbruik inzichtelijk maken.

Prijs en conclusie

De prijs van de HTC U11 is met om en nabij 675 euro stevig, maar wel in lijn met zijn belangrijkste concurrenten. HTC benadert sommige zaken anders dan een Samsung of LG en alleen daarom al verdienen ze voor mij een plek op de markt.

Positieve uitschieters zijn de algehele snelheid van het hele toestel, de cameraprestaties, prettige software en de mooie, waterdichte behuizing. Van de vingerafdrukscanner tot camera tot multitasken, alles gaat vlot en vloeiend. Van de camera's doet met name de hoofdcamera goede zaken: snelle focus, veel detail, een riant dynamisch bereik en een natuurgetrouwe contrast- en kleurverwerking. De app werkt mee door zijn eenvoud en snelheid, alles wat je wil ťn verwacht van een 2017-flagship. Naast goede foto's maken, filmt de U11 bijzonder stabiel en is het geluid goed en richtinggestuurd dankzij de maar liefst 4 aanwezige microfoons. Het zijn soms de kleine dingen die het net even leuker maken.

Verbeterpunten zijn de prestaties van de frontcamera bij weinig licht zonder flits, de vingerafdrukgevoeligheid van de achterkant en ja, toch ook het ontbreken van de 3,5mm audio-uitgang. Want ook al is de USonic-headset een mooi ding en klinkt hij erg goed, het keurt het weghalen van de poort in mijn ogen niet goed. Luisteren en laden is niet mogelijk en ik heb het vermoeden heb dat de reden achter het weglaten een commerciŽle beslissing is en niet omdat het technisch noodzakelijk was.

HTC heeft met de U11 een erg goede allrounder neergezet die je op geen enkel vlak in de steek laat. Het is een zeer prettige, compleet uitgeruste telefoon die de hele dag scherp bij de les is en die zich goed kan aanpassen aan jouw wensen. De bloatware die aanwezig is (met name van Google), is gelukkig volledig uitschakelbaar, een aangename verrassing! Het toestel voelt stevig aan, maar zal door het vele glas bij een val waarschijnlijk kwetsbaar blijken. Kwestie van goed knijpen dus!

Heb jij ook een HTC U11 Wit?

HTC heeft het weer goed voor mekaar