Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart Review

Speedswitch 19 december 2005, 6.651 views

Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart

Pluspunten

• Vrijwel geen ghosting
  • Mooie strakke vormgeving
  • Geen dode pixels
  • Goede kleurweergave
  • Contrastratio van 700:1
  • Ingebouwde voeding

Minpunten

• Klepje aan de achterkant is brak
  • Voet is niet in hoogte verstelbaar
  • Een klein beetje backlight bleeding (boven en onderkant)
  • Inkijkhoek

Dit is mijn eerste TFT monitor, hiervoor had ik een Step17'' CRT die vergelijkbaar is met de Eizo en Iiyama monitoren

Eerste indruk
De eerste indruk die de Samsung maakt als je hem uit de doos haalt is: wow... De vormgeving is echt heel strak. Mooie dunne randen rondom het scherm, en de knopjes onderaan de monitor voelen solide aan.

Montage en afwerking
Na het scherm in elkaar te zetten, (je moet de voet er onder bevestigen, is overigens heel makkelijk) heb ik het scherm op mijn bureau geparkeerd en aangesloten. Dat aansluiten ging niet vanzelf, de connectors zitten achter een plastic klep die snel los schiet. De klep is bevestigd aan de rest van de monitor d.m.v. een soort druksluitingen. Als je de monitor iets naar achteren kantelt komt er trekkracht op de kabels te staan, en schiet de klep los. Mijn oplossing was om de klep er helemaal af te laten. (de monitor staat bij mij toch tegen de muur) Vandaar ook de ''voldoende'' voor bouwkwaliteit en afwerking.

De voet is helaas niet in hoogte verstelbaar, maar je kan het scherm wel kantelen.

Een positief punt is dat de voeding ingebouwd is, dat scheelt weer een draden spaghetti en een lompe trafo op je bureau.

Helderheid en software
De helderheid heb ik meteen terug geschroefd van 100 naar 60%. 100% vond ik iets te veel van het goede, dan heb je meteen geen zonnebank meer nodig (wel zonnebril).
Ik heb de meegeleverde software links laten liggen, mijn 6800Ultra herkende het scherm gewoon direct, en het instellen van helderheid en contrast doe ik wel via de knopjes op het scherm i.p.v. met magic bright.

Wat me wel opviel was dat er aan de boven- en onderkant van het scherm een klein beetje backlight bleeding onstaat. Dit is niet echt storend, maar wel jammer. De rest van het scherm is overigens keurig egaal zwart, zonder oplichtende vlekken e.d.

Dode pixels
Hier kan ik kort over zijn, gelukkig niet tegen gekomen! Wel mooi, want ik heb geen pixel garantie afgesloten (een gokkie dus).

Inkijkhoek
Deze is niet echt goed, in ieder geval niet de 160 graden die samsung opgeeft. Als ik mijn scherm maar een beetje kantel verkleurt de boven/onderkant van het scherm al. Als je het scherm recht voor je hebt staan hoef je je hier niet druk om te maken, dan ziet het er gewoon perfect uit.

Testen
Ik heb het scherm getest met de volgende games:

Far-cry, First person shooter die veel van je beeldscherm vraagt, o.a. door de enorme afwisseling van contrast en helderheid

Counterstrike Source, redelijk snelle first person shooter die er gewoon nice uitziet.

Eerst Far-cry gespeeld, op 1280X1024 met alles op maximum detail, zag er gewoon geweldig uit. Heel mooie kleurweergave en helder en scherp beeld! Vrijwel geen ghosting, alleen toen ik heel hard heen en weer draaide zag ik in de struiken een beetje strepen ontstaan, (door de afwisseling van licht naar donker) maar dat is absoluut niet storend, en je moet er echt goed op letten voordat je het ziet.

Cs:source ging gewoon goed, helemaal geen ghosting, alles zag er perfect uit!

Al met al is dit een heel goed scherm, met goede kwaliteit en een heel nette prijs. Geen ghosting, hoog contrast, goede helderheid, en een responsetijd van 4 ms, kortom de perfecte gamers TFT. Voor moviefreaks is het ook een zeer goed scherm, maar door de beperkte kijkhoek word het helaas niet makkelijk om met je hele vriendenclub films te kijken.

Edit: Om de helderheid e.d. te testen heb ik nog even getest met Half-life2 lost coast i.v.m. de HDR functie. Ook dit werkt perfect, ziet er prachtig uit, alleen merk ik wel iets van ghosting als ik recht in de zon kijk en daarna naar een donker gedeelte van mij scherm draai. Maar ook hier moet je erg goed op letten wil je het zien, en ik ben ook een afgrijselijke miere.......! :)

(opdatum) Na een paar weken foutloos gebruik heb ik na grondige inspectie toch een dode pixel ontdekt. De dode pixel zit rechts onderin het scherm, maar valt bijna niet op. Je ziet hem alleen tegen een blauwe achtergrond, en dan nog moet je heel goed kijken voor hij opvalt. Ik vond het de moeite niet om hier stennis over te schoppen bij de winkel waar ik hem gekocht heb, sowizo heb ik geen pixelgarantie afgesloten.

Verder heb ik een monitor arm gekocht van Newstar. Die ga ik hier niet reviewen, maar ik kan je wel vertellen dat de functionaliteit van het scherm ontzettend verbeterd. Nu is mijn scherm in hoogte en diepte verstelbaar. (kan hem naar me toe trekken en van me af duwen) Ik kan me scherm naar voren en achteren klappen, van links naar rechts draaien en pivotten. Ideaal apperaat voor zo'n 50 euro.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart?

In jou geval heb je wel geluk gehad met geen dode pixels.
Maar was het misschien achteraf toch niet beter geweest om het wel te doen.
Ik wil deze namelijk ook maar overweeg toch sterk om een dode pixel garantie te nemen.
Nee, want hij zegt toch dat hij geen dode pixels heeft :?
Dan moet je beter lezen joh .
Hij heeft er namelijk wel eentje.
Dan wel na 2 weken dus wel ff goed lezen voordat je oordeelt.
Let wel, ik heb ook al een tijdje een Samsung scherm, ik zat met hetzelfde probleem als jij, maar ik hoorde dat Samsung een van de betere schermfabrikanten is, en door de zr schone ruimtes waar de schermen gemaakt werden zou de kans op dode pixels het kleinste van welk merk dan ooit zijn.
Toch raad ik je aan bij verschillende winkels even te vragen naar de garantieprijs, want het kan van 5 tot 50 euro wisselen. Succes :)
Ik heb zelf ook sinds 3 maanden dit scherm en ik ben het voor de volle 100% eens met je categorisering van de eigenschappen: ik zou precies hetzelfde gezegd hebben. Ik kreeg enige tijd later na de aanschaf op mijn werk een TFT van Dell en dan merk je hoe prettig het is als je scherm een beetje wendbaar is. De Dell kan ook nog eens linksom en rechtsom 90 graden gedraaid worden, wat ik nog niet kende, maar nu bij mijn eigen scherm ook graag had gehad. Het maakt echter de kijkervaring niet slechter. Jouw oplossing voor de wendbaarheid van het scherm maakt me echter wel nieuwsgierig. welke NewStar arm heb je aangeschaft?
Ik heb als monitor arm de Newstar LCD Arm FPMA-D600 genomen. Echt een gaaf ding, zware qualiteit, en VESA 75 mm compatible. De samsung is ook VESA 75 mm, dus je kan hem zonder problemen monteren. En je kan er echt alle kanten mee op. Duidelijk de investering waard!!

Linkje: klik

Ik heb em in et zwart, dan staat er een B achter het typenummer, en krijg je dus FPMA-D600B ofzo...

Bij powerline trouwens 52 euro
Wat bedoel je met kantelen, die van mij kan je niet kantelen hoor, ja op z'n zijkant leggen?
Is mischien wat onduidelijk idd, maar ik bedoel vertikaal kantelen. Er zit dus geen pivotfunctie op.