Noctua NF-A4x10 FLX, 40mm Review

Tommatje 13 augustus 2017, laatste update op 13 augustus 2017, 164 views

Noctua NF-A4x10 FLX, 40mm (Product gekocht)

Geluk zit in heel kleine dingen, dat bewijst deze fan maar al te goed. Gekocht als vervanging van een standaard, lawaaierige fan op een miniITX bordje met AMD fusion processor. Deze fan is stil, wordt geleverd met een berg aan kabels en accessoires en koelt goed.

Pluspunten

• Stille werking
  • Gratis low-noise adaptor
  • Veel accessoires
  • Goede bouwkwaliteit

Minpunten

• Prijzig voor 40mm fan
  • Lange kabel

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Geluk zit in heel kleine dingen. Herman Finkers heeft er al eens een lied over geschreven. Wat blijkt, hij heeft gelijk, want van deze kleine Noctua fan krijg je gegarandeerd een ‘big smile’ op je gezicht.

Het betreft een 40mm fan, we hebben dus te maken met een echt kleine jongen. Ik heb deze fan gekocht ter vervanging van een standaard, zeer lawaaierige fan op een ASrock miniITX moedebord. Reden hiervoor is dat ik het systeem wil inzetten als NAS en in de woonkamer komt te staan (klein appartement, geen schuur of meterkast). De standaard fan was veel te luidruchtig en hoorde je vaak flink blazen als de NAS iets aan het doen was. Daar moest een oplossing voor komen en dat is gebeurd in de vorm van deze Noctua fan.

De prestaties zijn ruim voldoende om een 18 watt AMD APU te koelen. Zeker na wat optimalisatie aan de koelprofielen in de BIOS van mijn moederbord blijft de fan op een relatief laag toerental zijn werk doen en is daarbij lekker stil. De bijgeleverde low-noise adapter heb ik niet hoeven te gebruiken om het systeem stil te krijgen. Ook op de bouwkwaliteit heb ik weinig aan te merken. De fan voelt stevig aan, en zit zover ik kan beoordelen goed in elkaar. De fan is niet gammel, buigt niet. Gewoon goed!

Deze fan is echter wel redelijk aan de prijs en zodra je de doos in handen hebt wordt meteen duidelijk waarom. Wat een hoop accessoires zitten erbij! Rubbertjes, kabeltjes, verlengstukjes, schroefjes, low-noise adapter. Kortom, heel comleet! Wel een nadeel is in mijn optiek de vrij lange kabel die aan de fan bevestigd is, die meet 20cm. Zo'n kabel is leuk voor echt serieuze fans, maar voor dit ukkie had 10cm al meer dan voldoende geweest, zeker aangezien er nog een verlengstuk wordt bijgeleverd. De CPU-fan header zit in mijn geval pal naast de CPU-heatsink, de kabel is voor het mooie dus helaas te lang.

Al met al is dit dus een heel interessante fan voor wie zijn systeem waarin een 40mm fan verwerkt is, stiller te krijgen. Wat mij betreft is de fan wel aardig aan de prijs, maar aangezien je er ook veel (stilte) voor terug krijgt, is het in mijn idee wel een goede investering om lawaaierige systeempjes en stuk stiller te krijgen. De lange kabel is in mijn geval een nadeel, al kan ik me voorstellen dat er gebruiksscenario's zijn waarbij de lange kabel wel prettig is.

Heb jij ook een Noctua NF-A4x10 FLX, 40mm?