Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N97 Wit Review

bullitnl 8 januari 2010, laatste update op 10 januari 2010, 1.446 views

Nokia N97 Wit

Pluspunten

• QWERTY Toetsenbord
  • Design
  • Camera
  • 32 GB Geheugen
  • Afwerking
  • Gebruiksvriendelijk

Minpunten

• Soms foutmeldingen omtrent geheugen tekort.

De witte Nokia N97

Voorafgaand
Ik heb nu sinds 3 dagen de N97 in mijn bezit. Ik kon rond de jaarwisseling een nieuwe telefoon uitzoeken bij mijn abonnement. Mijn huidige toestel was toen de Sony Ericsson W960i, een toestel met zowel touchscreen als een numeriek toetsenbord. Dit beviel me zodanig goed dat ik die combinatie weer wilde. Na zoeken kwam ik bij mijn provider op de N97. Toen ben ik veel op internet gaan zoeken naar filmpjes, reviews, etc. Ik weet van de problemen rond de ´tekort aan geheugen´ melding en de gemelde traagheid.

Algemene beoordeling.
De eerste indruk van het toestel was erg positief. Ik vind het een mooi vormgegeven apparaat en vooral in de witte kleur naar mijn mening een echte ´eye catcher´. Ik heb voor deze beoordeling gekozen, omdat het over het geheel gezien, toch een goede telefoon is. De slechtere punten wegen lang niet zo zwaar dan de vele goede dingen. Ik wil er nog wel even bij zeggen dat het toestel tot nu toe nog goed functioneert. Ik heb, vooral ook hier op het forum van de N97, gelezen over allerlei problemen die na een wat langere tijd pas naar voren komen. Ik heb ook gelijk de firmware geupdate naar de laatste versie. In deze update is kinetisch scrollen verwerkt, een erg goede aanvulling!

Featureset
Ik vind de featureset van de telefoon goed. Voor mij is er een hele wereld open gegaan, door alle vele mogelijkheden die ik bij mijn vorige telefoon niet had. De voornaamste vind ik zelf het QWERTY toetsenbord met de D-pad. Er zijn voor mij geregeld momenten wanneer ik liever het toetsenbord tevoorschijn haal, dan door te gaan met alleen het touchscreen. Ook de D-pad is een erg handige ondersteuning bij o.a. het browsen.

Ik ben ook erg te spreken over de camera (5 MP, Carl Zeiss lens). Hij maakt snel foto's en ook van een erg goede kwaliteit. Ik zal er een paar bij de review zetten. De extra opslag van 32 GB is voor mij wat overkill, maar ik denk dat het sommige erg zal aanspreken. Toch vind ik het handig om te hebben, voor als ik die enkele keer grote bestanden mee moet nemen, maar er kan ook flink wat muziek op gezet worden, zodat ik me onderweg niet hoef te vervelen.

De Ovi Store vind ik een leuke toevoeging. Er is allerlei software te downloaden, gratis, maar soms ook betaald. Er zijn ook gratis games (sommige zijn demo's) en thema's te vinden. Op het startscherm zijn widgets te vinden. Een handige toevoeging, maar ik gebruik alleen 1 plek voor een aantal snelkoppelingen, aangezien ik graag de foto op de achtergrond wil kunnen zien. Het is jammer dat de bovenste plek van de widget, waar de klok en dergelijke in staat, niet te verplaatsen is.

Bereik en accuduur
Ik heb nog geen last gehad van een slecht bereik. Op mijn kamer heb ik ongeveer dezelfde ontvangst als op mijn oude telefoon, al met al voldoende tot goed. Aangezien ik de telefoon nog niet lang heb, kan ik nog niet zoveel zeggen over de accuduur. Ik heb wel gemerkt dat wanneer ik vooral nu alles aan het uitproberen ben, de accu snel op raakt. Maar als ik de telefoon heel weinig gebruik, af en toe smsen en bellen, dan denk ik dat ik de telefoon om de 1,5-2 dagen moet opladen.

Gebruiksgemak
Ik vind de bediening van het toestel erg gemakkelijk. Alles reageert goed en het toetsenbord typt erg fijn, hoewel ik er nog wel aan moet wennen. Veel opties zijn goed te vinden en worden duidelijk aangegeven.
Ik vind vooral het 'lock knopje' aan de zijkant van het toestel erg handig! Hij reageert erg snel, een goed punt, want je wilt de telefoon snel kunnen gebruiken als je hem nodig hebt.

Ook een goed punt om hierbij te noemen is de meegeleverde software voor de pc. Ik vind de Ovi Suite van Nokia erg fijn om mee te werken. De telefoon verbindt ook zonder veel moeite en problemen met de pc (dit was ik niet gewend van mijn vorige toestel). Het ging me erg makkelijk af om mijn contactpersonen, foto's en berichten te synchroniseren, want alles is erg duidelijk aangegeven.

Design
Zoals ik in het begin al zei, vind ik de N97 een mooi toestel. Het grote scherm (3,5 inch, 640x360 Pixels) is het eerste wat opvalt, omdat het toestel voor de rest wit is. Ook de chrome rand past hier goed bij. De groene en rode bel toetsen vallen ook goed op door de witte kleur. De telefoon had er wel eleganter uitgezien, als deze wat dunner geweest zou zijn.

Bouwkwaliteit en afwerking
De afwerking van het toestel is erg goed, want ik heb nog geen slecht punt kunnen vinden. De bouwkwaliteit is goed, alleen ik denk niet dat de telefoon goed tegen een stootje kan. De ombouw van het toestel is gemaakt van plastic. Dit vind ik jammer. Ik had graag wat meer metalen delen gezien, zodat hij wat steviger zou zijn. Dit heeft Nokia overigens bij de N97 Mini wel aangepast.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
De stabiliteit vind ik tot nu toe redelijk. In de afgelopen dagen heb ik 1 keer gehad dat ik de telefoon opnieuw moest opstarten, omdat ie was vastgelopen. Dit vind ik niet echt acceptabel, omdat het een nieuw toestel is en dus nog niet veel mee gewerkt is. De betrouwbaarheid kan ik in deze korte tijd niet bepalen.

Nokia vraagt te veel voor de dingen die je krijgt. Als de software beter was geweest en het toestel meer RAM geheugen zou hebben, was het de prijs misschien waard geweest.

*EDIT* Door het toestel gemaakte foto's toegevoegd.
Foto 1: Gemaakt vanuit kamer.
Foto 2: In donkere omgeving.
Foto 3: Dichtbij gemaakt.

Heb jij ook een Nokia N97 Wit?

Reviews door de redactie

Dan ben je een van de eerste met die fouten, die heb ik nog niet gezien.
De mijne ben ik echt te vreden over, ook tov de iPhone, die mis ik echt niet.
Geen gepruts meer om hem aan te sluiten op de computer, geen iTunes meer (jippie :) ), geen restrictions meer, multi tasking zit er ook nog een bij etc ... .
Kortom, ik heb er echt geen spijt van dat ik hem heb geruild voor mijn Iphone 3g :D.
hmm hier dus echt vice versa, had een nokia N97 en een iPhone 3G 16G en ik kan maar niet wennen aan dat onhandige touch-screen van Nokia dat gewoon vaak niet doet wat je wilt, ondanks een firmware upgrade;). De telefoon unlocken middels dat sliddertje werkt ook niet altijd even vlekkeloos en nog maar te zwijgen over de traagheid van dat ding soms. Handmatig tasks-killen is ook al zoiets.
Onhandig vind ik nog wel meevallen ;).
Je moet idd ietsjes harder op het scherm drukken (echt minimaal kun je instellen) en heb er geen problemen mee. Af en toe heeft hij idd wat kuren, maar dat vind ik nog wel meevallen, die slider als die het bij mij de 1e keer niet doet doe ik het gewoon een 2e keer en dan werkt hij gewoon ;).
Voor mij is het touchscreen van Nokia echt adembenemend. Vooral omdat het touchscreen van mijn vorige toestel lang niet zo goed was.

Wat betreft de 'lock' slider. Bij mij werkt hij echt perfect! Super snel en dergelijke.
Maar als ik eraan denk, zal ik over een aantal maanden nog eens een review maken, of deze aanpassen, zoals XeNeRgY al voorstelde. Misschien zijn mijn meningen dan wel veranderd.
Voor geheugenmeldingen: Firmware updaten.
Wat betreft accu, dat gaat vanzelf beter.
begin moet de batterij nog 'inwerken' als het ware + je speelt veel met je tel.
Soms doe ik 2 dagen met me telefoon
dan gebruik ik hem 2 uur als mp3 per dag, en een uur oid internetten @ UMTS/HSPDA, dus mag wel tevreden zijn :)

Nette review:)
Dank u!

Ik heb na adviseren van de verkoper ook gelijk de firmware geupdated :) Ging goed. De meldingen die ik kreeg waren na dat punt. Al moet ik zeggen dat ik er gisteren en vandaag geen last van heb gehad!

*edit* ik zal dat ook in de review zetten.

+- 2 dagen is inderdaad een acceptabele tijd. Ik zet ook altijd UMTS uit als ik het niet gebruik. Scheelt ook een heel stuk denk ik.

[Reactie gewijzigd door bullitnl op 8 januari 2010 09:42]

Ik ben erg benieuwd naar je review nadat je deze telefoon een tijd gebruikt hebt. Wat ik nu in je review proef is de 'nieuwe aankoopverliefdheid' , oftewel: alles is nog geweldig en leuk.
Na een aantal weken ga je je meer irriteren aan features/issues op het toestel en wordt je review wat meer objectief (no offence, ik had precies hetzelfde geschreven na 3 dagen hoor).

Persoonlijk verwacht ik, op basis van mijn eigen indruk van de N97, dat dan ook je 5 sterren voor gebruiksgemak nog wel eens gewijzigd zullen worden :)
Je hebt inderdaad gelijk in het feit dat het mijn nieuwe toestel is en daardoor nog allemaal leuk en aardig, maar ik hoop dat je geen gelijk hebt over je tweede stuk :P.

Misschien komt het voor mij goed uit, dat ik de telefoon een langere tijd na zijn release heb gekocht. Misschien dat Nokia bij de nieuwste producties al wat kleine dingetjes heeft aangepast. Zo ook bij het lenskapje en de gps antenne.
ik heb ook een nokia N97 sinds okt 2009 en hij is terug naar nokia. reden .,,, accu software vastlopen standby tijd van nog geen 5 uur , als ik belde dan na een 15 minuten al leeg. alle software update's gedaan instellingen bewertkt 3 maanden elke week naar de zaak geweest . in een woord schande ! ik ben een van de eerste gebruikers van een toen nog autotelefoon geheten mobiel maar zo slecht als dit toestel heb ik nog nooit meegemaakt
Gezien jou probleem heb je gewoon een kapotte accu gekregen, dit heeft volgens mij niets met de verdere werking van het toestel te maken. Een slecht toestel is het absoluut, het is ook niet het allerbeste toestel gezien de grote van het geheugen en haperingen in de software (zelfs met de laatste fw).

Ontopic, nette review! Trouwens de bouwkwaliteit valt behoorlijk mee, zelfs na meerdere vallen nog steeds geen schade aan de behuizing, van meerdere hoogtes gevallen, bureau's, kastjes etc.