Specificaties Socket 939 met Nvidia GeForce 6150 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus A8N-VM CSM Review

Femme 22 november 2005, laatste update op 22 november 2005, 8.786 views

Asus A8N-VM CSM

Pluspunten

• Uitstekende featureset (vooral geďntegreerde video met DVI is een pré)

Minpunten

• Slechts twee fan headers
  • Chassis fan heeft fixed toerental
  • Stabiliteitsproblemen met twee TwinMos-modules in dual channel
  • Bevestigingsplaat voor heatsink laat los als retention frame wordt verwijderd, bemoeilijkt inbouw

Layout Score: 3
De Asus A8N-VM CSM lijkt op het eerste gezicht een ideaal plankje voor een home theater pc. Het bord beschikt over onboard video middels een geïntegreerde GeForce 6150 en heeft een dvi-uitgang, PCIe x16, PCIe x1, twee legacy PCI-slots, SATA II RAID, USB 2.0, FireWire en onboard sound met coaxiale S/PDIF. Dit alles is ondergebracht op een pcb van het formaat Micro ATX.

Het moederbord is nog maar net op de markt en dat is te merken. Ik gebruik het plankje in een Silverstone LC17S htpc-behuizing en het inbouwen van het moederbord verliep niet zonder frustraties. Deels was dat te wijten aan de niet erg goed doordachte design van de behuizing, maar ook de A8N-VM CSM maakte het inbouwen er niet makkelijker op. Asus heeft verzuimd om het plastic plaatje onder het moederbord, dat wordt gebruikt voor bevestiging van de heatsink, met dubbelzijdig plakband aan het bord te bevestigen. Het gevolg is dat de plaat los laat als je het retention frame eraf schroeft (wat nodig is om bepaalde koelers te kunnen bevestigen). Doe je dit als het moederbord al in de kast is gemonteerd, dan loop je grote kans dat je de koeler niet meer kunt vastschroeven zonder eerst het hele moederbord te demonteren. Als dat plaatje niet op de juiste plek ligt krijg je simpelweg de heatsink niet bevestigd. Als ook de ruimte in de behuizing erg beperkt is, zoals in een htpc-kast, dan is frustratie verzekerd.

Het volgende probleem waarmee ik werd geconfronteerd was instabiliteit met Cool 'n' Quiet onder Windows. Telkens als Cool 'n' Quiet werd ingeschakeld (door de driver te installeren onder Windows en het power management-profiel op minimaal te zetten) deed de machine een reset. Na het wijzigen van een aantal settings in het BIOS werd ik getrakteerd op een "Bad BIOS checksum" en de vraag of ik het BIOS opnieuw wilde flashen vanaf floppy of cd-rom. Booten was niet meer mogelijk. Pogingen om een BIOS in te laden vanaf cd-rom mislukten keer op keer. Uiteindelijk bleek het systeem weer tot leven geroepen te kunnen worden nadat één van beide TwinMos 512MB DDR400-repen was verwijderd. Ook het Cool 'n' Quiet-probleem was hierna opgelost. Problemen met Cool 'n' Quiet komen bij meer gebruikers van de A8N-VM CSM voor en hebben wellicht ook bij hen te maken met het gebruik van dual channel geheugen.

Asus-moederborden beschikken over een leuke feature (Q-Fan) om het toerental van de ventilators temperatuurgestuurd te regelen. Helaas is het door Q-Fan gehanteerde minimale toerental te hoog om de geluidsproductie van een Zalman CNPS9500 tot een aanvaardbaar niveau te laten dalen. Om die reden wens ik gebruik te maken van SpeedFan, maar die slaagt er om onbekende reden niet in om het toerental van de chassis fan, waarvan er overigens slechts één aanwezig is, te reguleren. Daardoor ben ik genoodzaakt om een Zalman FanMate te gebruiken, wat toch een minder elegante oplossing is dan een temperatuurgestuurd toerental. De aanwezigheid van slechts twee fan headers (cpu en chassis fan) vind ik een grote tekortkoming van dit moederbord. In een htpc wil je meer fans kunnen aansturen. Liever drie of vier fans op een zeer laag toerental dan twee op een hoger toerental.

Over de prestaties van de GeForce 6150 heb ik geen duidelijke mening omdat ik er geen games mee heb gespeeld. Het is me niet gelukt om mijn Philips 37PF9830 via de dvi-uitgang op 1080i HDTV-resolutie aan te sturen. Ik krijg wel beeld maar het beeld is niet stabiel (flikkering). Of dit probleem wordt veroorzaakt door de videochip, de dvi-kabel of de tv is me niet duidelijk. Andere 37PF9830-gebruikers zijn er wel succesvol in geslaagd om hun scherm op 1080i-resolutie aan te sturen.

Al met al ben ik (nog) niet erg tevreden met de A8N-VM CSM. Het bord is te vroeg op de markt gekomen en heeft nog wel een paar BIOS-updates nodig voordat het predikaat "rock solid" uitgedeeld kan worden.

Heb jij ook een Asus A8N-VM CSM?

Nette review.

Rockstable is inderdaad ver gezocht, voor dit bordje. Heb zelf ongeveer dezelfde problemen ondervonden, met CnQ en de bios die zichzelf toen om zeep hielp.

De 2 fanheaders zag ik niet direct als een probleem, maar is inderdaad wat magertjes.

Software is het zwakke onderdeel van dit bordje. Eenmaal 2 bios updates en wat driver updates verder, zal het plankje best stabiel kunnen worden. Daar twijfel ik niet aan, met de gedachte dat Asus een prima support kan leveren.
Is het mogelijk om de onboard sata raid als normale sata controller (wel drivers nodig) te gebruiker of als 'ide' mode (geen drivers nodig)?
In de online handleiding staat alleen 'enabled' en 'disabled' verder geen uitleg.

Bij de asrock dual sata2 kan de onboard sata raid wel als normale sata of 'ide' mode ingesteld worden.