Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router Review

dreku88000 7 januari 2010, laatste update op 7 januari 2010, 1.746 views

Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router

Pluspunten

• Mogelijkheid tot installeren andere firmware, met stip op 1!
  • Goed bereik
  • Stabiele (draadloze) verbindingen

Minpunten

• Nog geen tegengekomen

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Algemeen:

Ik heb er inmiddels al weer een jaar 2 in gebruik (de eerste inmiddels >3 jaar) en ben er nog steeds zeer tevreden mee. Ik zal niet ingaan op de inhoud van de doos etc, dat staat hier allemaal al. Wat ik wel even wil melden is de werking van dit fijne apparaat onder DD-WRT.

Featureset/ beheerbaarheid/ ondersteuning:

Een simpele firmware upgrade leidt tot een geweldig beheerbaar apparaat met heel veel mogelijkheden. Mijn beide WRT54GL's staan bij mij draadloos als bridge ingesteld, de ene in de meterkast in de gang en de 2e boven op zolder. Hierdoor heb ik ook op zolder goed draadloos bereik (was met 1 router niet best) en heb ik daar nu ook 4 extra LAN poorten tot mijn beschikking. Het instellen van de bridge was even werk, maar dat (en alle andere mogelijkheden) staan zeer uitvoerig op internet uitgelegd.

Betrouwbaarheid en stabiliteit:

Verder heb ik de 1e router al dik 3 jaar in gebruik en nog nooit problemen met draadloze ontvangst gehad. Ook met de 2e geen enkel punt van kritiek, alles werkt prima en altijd en dat is wat je wil van een router. Het draadloze signaal is ook altijd goed, ik heb altijd goed bereik met mijn 2 routers. Met 1 router wordt het signaal op zolder slecht, maar blijft de verbinding wel stabiel (doch traag).

Prestaties/ draadloos bereik::

Draadloos:
Voor een 'g' router vind ik de snelheid ook prima, als mijn vriendin met haar laptop op internet zit en zaken draadloos op zolder aan het printen is, blijft mijn download van Eweka (over 20Mb/s Ziggo kabel) nog lekker op 17 tot 20 Mb binnenkomen. Die zit dus aan de max die we hebben liggen. Meerdere dingen draadloos tegelijk zonder vertragingen of uitval, prima dus. Wat bereik betreft: op zolder wordt het minder (<1Mb/s), beneden en op 1e verdieping volop bereik.

Bekabeld:
Voor wat betreft bekabelde prestaties heb ik geen tests oid gedaan, dus daar kan ik niets van zeggen (1 - 1 LAN via router).

Prijs:

Wat prijs betreft vind ik het zeker goede koop, als je een degelijke router met deze mogelijkheden voor rond de ¤ 50 kan aanschaffen. Ik ken weinig routers die ten eerste deze stabiliteit tonen en vervolgens deze features hebben voor eenzelfde prijs.

• Linksys WRT54GL Wireless-G Linux Broadband Router
  • Linksys RangePlus Wireless Network USB Adapter WUSB100
  • Acer Travelmate 6465WLMib

Heb jij ook een Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router?

dan zou je ook deze opensource linux router kunnen proberen met dd-wrt of tomato: Netgear WNR3500L
Ik heb er zelf ook al een stuk of 15 geļnstalleerd, bij sommige zelfs 3 in (en rond ) het huis in WDS modus, verder geen omkijken naar.

maar voor eigen gebruik zocht ik toch een wat snellere opvolger eisen:
- Gb LAN
- Wifi N
- DD-wrt
- niet te duur

Gevonden
Linksys WRT320N Dual-Band Wireless-N Gigabit Router (€ 64 )

Ik denk dat ik daarmee een mooie opvolger gevonden heb. :Y)
Hoi Tazzios, Ik ben ook zeer benieuwd naar je ervaringen met de WRT320N, misschien zou je er een review van op t.net kunnen plaatsen? Liefst met DD-WRT geinstalleerd natuurlijk.

Zou inderdaad een hele mooie opvolger zijn van de WRT54GL, als hij inderdaad net zo stabiel en betrouwbaar is en als de prestaties ook goed zijn.
DD-Wrt heb ik er direct opgezet, in 1x de "big" variant. Het verliep eigenlijk nog soepeler dan bij de 54GL, daar moest ik soms eerst nog resets bij uitvoeren.

Ik heb hem zelf nu pas 1,5 week mogen gebruiken maar zal van de week eens wat testen uitvoeren om een review voor te bereiden.
Heb je m ook al werkelijk, en ook dd-wrt geinstalleerd? Ben ik wel benieuwd naar
mooie review! ik heb de WRT54GL ook nooit problemen mee gehad :D