BTO X-BOOK 15CL77 Review

mkleinman 9 augustus 2017, laatste update op 10 augustus 2017, 305 views

BTO X-BOOK 15CL77 (Product gekocht)

De laptop dient als vervanging van mijn werkstation ( software development ) waar ik ook af en toe een spelletje speel. Ik heb de laptop nu een kleine twee maanden en de laptop bevalt prima! Snel, betrouwbaar en met een goed scherm en prettig toetsenbord.

Pluspunten

• Goed en scherp scherm
  • Stabiel
  • Goed gebouwd
  • Snelle levering
  • toetsenbord backlight instelbaar
  • Goede koeling
  • Zeer stil bij huis/tuin/keuken gebruik

Minpunten

• Accuduur

Algemeen

Ik heb de laptop gekocht als vervanging van mijn 3,5 jaar oude ZBOOK 15. Ik gebruik mijn laptop elke dag voor software development ( werk ) en regelmatig voor audiobewerking ( hobby ). En ik game er ook af en toe op. ( Far Cry, Just Cause, Train simulator etc ).

De laptop wordt in principe bijna elke dag meerdere uren gebruikt met een aantal draaiende VM's en krijgt dus aardig wat voor de kiezen.

Keuze

Ik was al een tijd aan het kijken voor een nieuw werkstation bij HP en Dell. Alleen zijn de zakelijke notebooks bijna allemaal uitgerust met Quadro kaarten waarbij in de afgelopen paar jaar de prijzen van dezelfde quadro kaarten niet of nauwelijks is gedaald.

Bijvoorbeeld een recent model ZBOOK 15 wordt op dit moment nog steeds geleverd met de K2000M of M2000M. Omdat ik toch wat meer games speel de laatste tijd en niet een aparte game pc wilde aanschaffen ben ik toch meer gaan kijken naar notebooks met een zwaardere videokaart.

Een collega van mij op het werk gebruikt intussen een dik jaar een zelf samengestelde BTO laptop en om die reden ben ik ook bij BTO gaan kijken voor een werkstation.

Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de 15CL77 met daarbij:
  • i7 7700HQ
  • 32gb geheugen 2400Mhz
  • Nvidia 1070GTX
  • 500gb Intel NVME bootschijf

Uit mijn oude laptop heb ik een 1TB mSATA schijf overgezet met een mSATA --> SATA converter.

En ik heb als extra 3 jaar garantie bijbesteld bij BTO.

Indruk

Ik heb de laptop nu een kleine twee maanden en ik ben onder de indruk van de laptop. De bouwkwaliteit is voor zover ik kan beoordelen meer dan prima. Ook het zelf toevoegen van hardware is zo gebeurd maar wel meer werk dan bij een ZBOOK 15.
Inbouwen SSD
Bij de ZBOOK 15 is het een kwestie van twee schuifjes overzetten en de hele backplate kan worden verwijderd van de laptop. Bij de ZBOOK moeten eerst een kleine 20 schroefjes los worden gedraaid waarna de onderkant verwijderd kan worden.

Performance

Met 1 woord geweldig. De processor is bloedsnel en de GTX 1070 doet het ook geweldig. Ik kan intussen alle games op de hoogste resolutie met ultra settings spelen.

Koeling

De laptop wordt gekoeld door drie fans. Een volgens mij voor de processor ( links boven ) en twee voor de GPU ( rechts boven ). Bij dagelijks gebruik is de laptop helemaal stil. Bij compileren en gamen gaan de fans draaien om het geheel koel te houden. Bij heel langdurig gamen wordt de linkeronderkant waar de linkerhand op rust wat warm.

Accu

Het enige "minpuntje" die ik heb kunnen vinden is de accuduur. Zodra je een keertje 's avonds de laptop zo op schoot hebt zonder de laadkabel dan kan je merken dat de batterij het niet heel lang vol houd. Dit is overigens voor mij geen probleem ik heb de laptop toch bijna altijd aan de kabel hangen.

Heb jij ook een BTO X-BOOK 15CL77?

Hoe zwaar en hoe dik is het apparaat?
De laptop is 2.6 kilo zwaar en net geen 26mm dik ( 25.4mm )
Zit er een Nvidia 1070GTX in?
Volgens de tweakers specs is het een GeForce GTX 1060 in
Je kan kiezen tussen de 1060 en de 1070 tegen een meerprijs.