1 review

Onkyo TX-NR555 Zilver

Specificaties 7.2-kanaals met 80W versterker en 6x HDMI - Bekijk alle specificaties

Onkyo TX-NR555 Zilver Review

bbob1970 9 augustus 2017, laatste update op 1 september 2017, 501 views Product gekocht

Onkyo TX-NR555 Zilver

Leuke receiver met veel aansluitingen en mogelijkheden

Pluspunten

• veel aansluitingen
  • dolby atmos / dts enz

Minpunten

• Accu EQ werkt niet echt goed
  • 80 Watt ?
  • equilizer niet alle banden in te stellen max 9

Geluidskwaliteit Score: 4
Gekocht voor home cinema setup waarvoor ik een goedkope receiver met dolby atmos zocht. uiteindelijk deze onkyo gevonden voor 299 euro, speciale aanbieding.

De receiver zelf heeft voldoende aansluitingen voor luidsprekers, je kan verschillende setup kiezen van 2.1 tot 7.1 of 5.2.1 die ik gebruik. Er zitten daarnaast 2 aansluitingen voor active subwoofers.

Via een menu kun je allerlei zaken instellen, werkt eenvoudig en duidelijk.
Ben nog steeds bezig met het accu eq systeem met microfoon waarmee je alles kan optimaliseren. Tot nu toe nog niet echt onder de indruk daarvan. Beide speakers links en rechts klinken niet echt met ingeschakeld systeem. Beetje testen dus nog.

Wat wel tegenvalt is het vermogen. Dit zou 80 watt per kanaal moeten zijn. In mijn home cinema moet ik het geluid op minimaal 60 zetten en liefst op 70 van de 100. Dit valt dus toch een beetje tegen. Maar goed zelf bij 70-80 is er verder geen vervorming en is het geluid verder goed.

De ruimte waarin de receiver staat is ca 4.3 x 5.6 meter , ca 24 vierkante meter. 2 Wanden zijn voor geluid geïsoleerd met combinatie houtvezelcement 1.5 cm / geperste steenwol 3.5 cm. Weet niet of geluid daarom omhoog moet. Voor grotere ruimte lijkt me deze receiver daarom gewoon niet krachtig genoeg.

Maar vooruit prijs / kwaliteit en gebruik in deze ruimte past het allemaal net mooi.

Om geluid verder te optimaliseren ben ik bezig geweest met equalizer instellingen, hoewel er een stuk of 15 frequenties te beïnvloeden zijn, kun je er max 9 instellen, geen idee waarom dit is.

Update 1 maand later.

Het geluid moet ik op minimaal 66 zetten, soms tot 72 op voldoende sterkte te krijgen. Onder de 60 is het eigenlijk niet genoeg. Dat valt dus een beetje tegen van deze versterker.

Het optimaliseren met het automatische systeem is gewoon bagger. Het enige dat het volgens mij doet is de geluidssterkte meten en dan ene speaker iets meer vermogen ander iets minder. Ik had verwacht dat het systeem ook meteen tonen en dergelijke zou gaan corrigeren maar ik heb niet het idee dat het dat doet.

Afgezien van bovenstaande 2 geven de speakers die ik heb een mooi surround geluid en zit je er mooi midden in.

Heb jij ook een Onkyo TX-NR555 Zilver?

Nu ruim 1 jaar verder heb ik laatste maanden af en toe melding gekregen check sp wire. Er zou iets met de kabels zijn. alle kabels nagelopen maar geen fout kunnen vinden.

Probleem treed ook niet meteen op maar pas na 39 minuten, 1 uur en zelfs 3 uur.

Unit is 1 keer ter reparatie opgestuurd, men kon de unit toen intern met overbrugging van iets resetten.
Heeft het daarna gedaan maar 3 uur laten weer check sp wire.
Weer kabels gecontroleerd, kabel los, alles weer ok.
4 dagen laten, unit staat 15 minuten aan, tik en uit en start niet op.
Alle kabels los, aan/uit knop in gouden en krijg 4 seconden wat op het display, daarna weer uit.
dan harde reset sat en power knop, weer beeld, unit uit, unit aan melding amp diag mode, na 4 senconde tik uit (dit alles zonder kabels aangesloten)
Unit is nu weer dood.

zoeken op internet leer dat verschillende onky modellen dit probleem blijken te hebben. Willekeurig komt de check sp wire melding, oplossing geen.

Meestal terug naar verkoper of buiten garantie ander merk maar geen onkyo kopen.